Jag tänkte göra en grovmätning av pH-värdet i dricksvatten från egna brunnen och funderar på om Clas Ohlsons "Pool test strips" duger? De mäter "Active oxygen / pH level"

Claes Sörmland
Grovmätning lär det fungera för och då menar jag att du kanske kan få en upplösning en halv pH-enhet. Dvs det duger för att säga om vattnet är svagt surt, neutralt eller svagt basiskt.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Nu har jag testat och visserligen går mätskalan bara ner till 6,8 men det visar solklart på surt vatten. Jag vet inte om syrenivån är relevant i detta fallet, det visar i princip noll.

Nu har resultaten av vattenprovet inkommit och visar på ett väldigt bra vatten med de enda stora avvikelserna på pH-värdet (med tillhörande högt värde på koppar) och lite för mycket bakterier :p :geek: men inte så konstigt eftersom brunnen / vattnet inte använts på ett tag. pH-värdet låg på 6,7 vilket är bra att veta så man vet att mätstickorna ligger i närheten av sanningen.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag köpte ett sådant här test på Hornbach för att kolla vattnet när vi skulle fylla poolen.
[länk]
Känns mycket mer pålitlig än teststickor, och den är betydligt enklare att avläsa.
Kostade 70:- har jag för mig.
Beställde en sådan och hoppas det är samma: https://www.zoo.se/ph-test-set-3-0-10-0-jbl-vattentest.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.