Enligt företagsledaren på XXXXX Bygg & Badrum AB ska man montera PEX enligt följande bilder. Vet än så länge inte vad BKR anser om detta?
Vad säger ni? Är det enligt reglerna? Bör detta företag förlora behörigheten som utfärdats av BKR?
Vad säger ni? Är det enligt reglerna? Bör detta företag förlora behörigheten som utfärdats av BKR?
Redigerat av moderator:
bockfixturer skulle ju inte skada, då är skyddsröret med hela vägen och själva pexen kan ju då inte "skava" mot byggnadsddetaljer och till slut ev gå hål på. Och om skyddsröret är med helavägen genom väggen kan du ju alltid byta ut slangen om du av misstag skulle sätta en skruv i en slang, då läcker vattnet ut i skyddsröret för att sedan rinna ut i badrummet så du ser att slangen läcker. Nu rinner ev läckage ut i väggen.
Tyvär bara att börja om från början så du får ett OK duschrum!
Jag skulle aldrig bygga in det där!
Gjorde´byggaren der här själv med?! Klåpare!
Tyvär bara att börja om från början så du får ett OK duschrum!
Jag skulle aldrig bygga in det där!
Gjorde´byggaren der här själv med?! Klåpare!
Till historien hör följande:
Företagsledaren och hans rörmokare hade tillgång till väggbockstöd, men ansåg som ni nu sett att dessa inte behövdes. Även när jag på nytt påtalade risken med deras konstruktion och återigen visade väggbockstöden, så argumenterade de för att det absolut inte behövdes.
Angående kortligarna - ja, efter många påtryckningar och hänvisningar till vårt skriftliga avtal, valde han att göra som vi kommit överens om. Detta var dock absolut ingen självklarhet.
Företagsledaren och hans rörmokare hade tillgång till väggbockstöd, men ansåg som ni nu sett att dessa inte behövdes. Även när jag på nytt påtalade risken med deras konstruktion och återigen visade väggbockstöden, så argumenterade de för att det absolut inte behövdes.
Angående kortligarna - ja, efter många påtryckningar och hänvisningar till vårt skriftliga avtal, valde han att göra som vi kommit överens om. Detta var dock absolut ingen självklarhet.
Redigerat av moderator:
LK:s bockfixturer passar alldeles ypperligt i deras färdigstansade plåtar med låsbläcken som medföljer i bockfixturpåsen, då finns det alltid att skruva i bakom för täckbrickor och dyligt, fördiga avstånd för alla cc mått som standard. kostar en slant, men dom är värda det.
Rekomendation! Då slipper man misstag som detta!
Rekomendation! Då slipper man misstag som detta!
eller inte anlita företag med flashiga namn, som varit funnits i 1-2år och hade dom billigaste offerterna... Ett riktigt bra företag, behöver inte ha låga priser och kan ta bra betalt för sitt material, för dom har alltid jobb, och nöjda kunder. Sen finns det dom som gör dåligt jobb och tar bra betalt o det är synd om er dom drabbas av dessa klåpare.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är väl så att detta är dålig rördragning. Vet inte om dte egentligen strider mot BKR reglerna. Du har fått en PEX installation, inte en Rör i Rör installation. Efterssom ytterröret är avslutat för tidigt så fyller det ingen funktion.
Så installationen är inte felaktig?hempularen skrev:
Kallvattnet ska isoleras, rören ska fixeras osv.
Och bara för att de har BRK säger väll inget om rördragning? BRK är väll kakel och klinker?
Figur 12 skriver väggenomföring med rör-i-rörsystem, som byggaren har dragit detta nu är detta inget rör-i-rörsystem utan räknas som ett normalt rör och då är mer sektion 6.3.3 "Försegling mot rör och genomföringar" tillämplig. Frågan som borde ställas är om det är tillåtet att använda pex för denna typ av konstruktion eller ej.
Om tanken är att det ska vara rör-i-rör är det givetvis så tokfel, regelvidrigt vet jag inte att man kan kalla det då det inte är i närheten.
Om tanken är att det ska vara rör-i-rör är det givetvis så tokfel, regelvidrigt vet jag inte att man kan kalla det då det inte är i närheten.
Redigerat: