Har ett säkringsskåp med massa snabbsäkringar, utan jordfelsbrytare.
Skall nu koppla in en personskyddsautomat hager ADA960G, står även 101107 på den samt 1P+N.
Denna skall gå till ett växthus. Så det är bara denna som skall skyddas, inget annat.
Hur kopplar man helt enkelt frågat? Gärna bild eller teckning hellre än kopplingsschema.

Det blir för många variabler att förklara utan att veta hur din elcentral ser ut. Dessutom är det svårt att beskriva utan att känna till dina kunskaper. Om du kan ta en tydlig bild med locket av så kanske det går att säga.

Först ska du ha plats för den på skenan och då är frågan var i förhållande till eventuell befintlig fasskena eftersom det ska in en nolla på undersidan PSAn.
Och på tal om inkommande nolla, det gäller att hitta en bra plats att ta den ifrån beroende på hur nuvarande central ser ut och är matad (TN-S eller TN-C), med tanke på ev framtida installation av JFB för övriga grupper.

Detta är dessutom inget lämpligt jobb att göra utan kunskap och erfarenhet, lätt att något går fel.

En annan naturlig synpunkt är valet av att endast skydda växthuset och inte hela anläggningen?

Hej igen.
Anser mig ha ganska goda kunskaper, men absolut inte som en heltidselektriker. Har gått kurs för b-behörighet för många år sedan. Jordfelsbrytare har jag alltid haft problem att komma ihåg hur och var det skall in. Ganska långt mellan gångerna så man glömmer.
Anledningen till att jag inte vill/kan skydda hela anläggningen är att i sitter en CTC värmepanna, med batteri på väggen som har en större elpatron i sig.Denna har krånglat lite i en annan likadan byggnad, och jag vill inte ha en JFB som bryter hela huset mitt i vintern ifall samma skulle hända denna.
Här är en bild på skåpet. IMG_1465.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vore lämpligt med en bild som visar även noll och jordskena.

Du behöver montera automaten så att den ligger i änden på en fasskena. Så att fasskenan kan gå in som fas på automaten. Alternativt helt utanför skenan, och så en tråd som matar fas. Och så en tråd med nolla till samma matande sida av automaten (underifrån brukar det väl vara). Sedan fas o nolla ut från automaten till ditt växthus. Skyddsjorden in på vanliga jordskenan.

Den nuvarande monteringen av fasskenorna ser bedrövlig ut. Framförallt den övre ifrågasätter jag om den verkligen ger ordentlig kontakt (brandrisk). Flytta den alltför stora apparaten (säkring?) till utanför skenan och anslut med lös tråd, eller byt ut den. Även den undre ser illa ut. Du skall inte se någon metall mellan skenan och apparaten. Oanvända anslutningar på skenan skall vara beröringsskyddade, finns speciella hattar för det.

Säkringen precis till höger om tomrummet ser skum ut, ser ut som den hållr på att spricka, kanske bör bytas ut.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
fastighetsskötaren skrev:
Anledningen till att jag inte vill/kan skydda hela anläggningen är att i sitter en CTC värmepanna, med batteri på väggen som har en större elpatron i sig.Denna har krånglat lite i en annan likadan byggnad, och jag vill inte ha en JFB som bryter hela huset mitt i vintern ifall samma skulle hända denna.
Skydda hela anläggningen utom värmepannan, så har jag gjort hemma. Du kan ju ändå ha en PSA för växthuset.

Redigerat:
Fast om pannan löser ut jordfelsbrytaren, då kanske den behöver bytas? Bara en tanke.

Och inte för att vara gnällig eller tjatig. Men B-behörighet ger ingen tilllåtelse att meka i central, jag skulle om jag var du lämna bort detta till någon som vet vad den gör, tex en elektriker, jag tycker det låter som du själv är osäker och då skulle jag direkt anlitat någon.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Pannan skulle absolut behöva bytas, men så länge den fungerar byter jag inte ut den, den är säkrad med en finsäkring så det är jag inte orolig för rent personmässigt.
Och jag vet absolut vad en B-behörighet innebär. Skrev inte att jag har denna behörighet för att visa vad jag får göra, utan detta var ju i samband med frågan om vad jag kan eller inte som jag ville upplysa om detta.
Tror dock jag gör som du skriver trots allt, och tar hit en elfirma, tack för det värdefulla rådet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.