Perilexkontakt som bara har två faser inkopplade. Det stiftet som är till tredje fasen. Ska man låta det sitta kvar i kontakten, eller ska man ta bort det stiftet ur kontakten?

Låt stiftet sitta kvar i stickproppen. Det folk är vana vid är att stiftet för nollan saknas i en gjuten stickpropp. Så det finns bara risk för förvirring när någon ser detta.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Låt stiftet sitta kvar i stickproppen. Det folk är vana vid är att stiftet för nollan saknas i en gjuten stickpropp. Så det finns bara risk för förvirring när någon ser detta.
Tack för svaret.

Ankarstjärna Ankarstjärna skrev:
Perilexkontakt som bara har två faser inkopplade. Det stiftet som är till tredje fasen. Ska man låta det sitta kvar i kontakten, eller ska man ta bort det stiftet ur kontakten?
Är det 2 faser och noll då som är inkopplat i kabeln till spisen

J jonaserik skrev:
Är det 2 faser och noll då som är inkopplat i kabeln till spisen
Ja, det stämmer.

Det måste vara 4 ledare i kabeln 2 faser + noll + jord. Annars är det nog kopplat 1 fas för spisen. Vet du om det finns 5 ledningar i uttaget, lite som info bara och vad står på skylten för spisen, brukar vara t kopplingschema klistrad på locket för plinten på spisen

• Gilla
Denis Tomic1
  • Laddar…
Uttaget är fullkopplat. Hällen har 2 faser, nolla och jord. I kontakten är det ju dock ett stift som är tomt då hällen bara drivs med 2 faser.

Då var min fråga om det "tomma" stiftet kunde vara kvar på kontakten, eller om det skulle avlägsnas 🙂

Är det bara 4 ledare i kabeln och ett fasstift är tomt, och en delbar kontakt och inte gjuten, är det så kan du ta bort det som inte är inkopplat , beroende på vilka stift som är inkopplade, det kommer att se lite lustigt ut på kontakten, men kan inte missförstås vilka som är inkopplade. Är kontakten gjuten 4 ledare så är det helt felkopplat i uttaget.

Det är såklart en delbar kontakt. Annars hade jag inte frågat 🙂

Nu har jag fått två olika svar, så antar iaf att det inte är nån fara med att ha ett tomt stift kvar. Får se om jag tar bort det eller låter det vara kvar.
Tack för alla svar 🙂👍🏻

Ankarstjärna Ankarstjärna skrev:
Det är såklart en delbar kontakt. Annars hade jag inte frågat 🙂

Nu har jag fått två olika svar, så antar iaf att det inte är nån fara med att ha ett tomt stift kvar. Får se om jag tar bort det eller låter det vara kvar.
Tack för alla svar 🙂👍🏻
Det är valfritt för dig

Stiftet gör ju ingen skada när det sitter där. Och skulle du i framtiden vilja använda stickproppen till något annat som behöver den tredje fasen så är det ju inte säkert att du hittar stiftet om det plockats bort. Det finns ingen nackdel med att stiftet sitter kvar. Men det går att hitta ett par små långsökta nackdelar med att ta bort det.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.