okej ser nu, men några sista frågor då, även som ni säger att 2x16 ger ca 7400 w men hur mycket kan man gå över detta då om ugnen gå på en 13 till 16 säkring, sedan vad menas med NL i deras el beskrivning antar denna kopplas in på 2 fasen. Sedan måste jag koppla deras färg som tex L1 till min L1 då? osv samma med L2..inte samma färger mest tänker jag men i och med de skrivit L1 och sedan färg antar jag man måste koppla så..?useless skrev:
En C16A dvärgbrytare ska hålla för märkströmmen ×1,13 i minst en timme innan den får lösa ut. Alltså 4160 W på en fas och 8320 W på två faser. I normalt skall de klara ännu mer men måste klara att garanterat lösa ut inom en timme med ×1,45 märkströmmen. 7620 W på två faser med C16A är inget problem.
så 12480 w på alla 3 faser samtidigt då? i ca 1 h ..?J Josth skrev:En C16A dvärgbrytare ska hålla för märkströmmen ×1,13 i minst en timme innan den får lösa ut. Alltså 4160 W på en fas och 8320 W på två faser. I normalt skall de klara ännu mer men måste klara att garanterat lösa ut inom en timme med ×1,45 märkströmmen. 7620 W på två faser med C16A är inget problem.
Det finns inte en chans att få en häll eller ugn att dra sin maxeffekt under en hel timme.
Ugnen dra max i kanske 20 minuter när den värms upp, sedan pulsar den av på av på.
Hällen likadant fast mycket kortare uppvärmningstid, är det en induktionshäll är den ändå bättre, snabbt varmt och sedan låg effekt.
Ingen kör alla plattor på max samtidigt på hällen.
Ugnen dra max i kanske 20 minuter när den värms upp, sedan pulsar den av på av på.
Hällen likadant fast mycket kortare uppvärmningstid, är det en induktionshäll är den ändå bättre, snabbt varmt och sedan låg effekt.
Ingen kör alla plattor på max samtidigt på hällen.
Strömmen bryr sig inte om färgen på isoleringen... Det viktiga är att hällen och ugnen inte går på samma faser.kristofer12345 skrev: