kristofer12345
useless useless skrev:
Enligt instruktionsboken är det två halvor på 3700 W vardera.
okej ser nu, men några sista frågor då, även som ni säger att 2x16 ger ca 7400 w men hur mycket kan man gå över detta då om ugnen gå på en 13 till 16 säkring, sedan vad menas med NL i deras el beskrivning antar denna kopplas in på 2 fasen. Sedan måste jag koppla deras färg som tex L1 till min L1 då? osv samma med L2..inte samma färger mest tänker jag men i och med de skrivit L1 och sedan färg antar jag man måste koppla så..?

• Kopplingsschema för olika spänningsnivåer: 220V-415V med faser L1, L2, L3, jord och neutral. Ledningsfärger och anslutning i tabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för elinstallation, visar anslutningar för olika spänningar: 220-240V, 380-415V och 230/400V med "NL" märkning, inkl. L1, L2, N, och PE.
    Skapa konto
  • Tabell med tekniska data för köksfläkt, inklusive modellbeteckning, mått, luftflöde, ljudnivå, märkkraft och matningsspänning.
    Skapa konto
kristofer12345
J Josth skrev:
Ok, i "Råd och skötselanvisningarna" stod det men inte i produktspecen eller i monteringsanvisningarna. Dock lite oklart om skillnaden att ansluta den med två eller tre faser?
exakt

kristofer12345
useless useless skrev:
Plint 3 går säkert till fläkten.
vilken bild syftar du till här=?

En C16A dvärgbrytare ska hålla för märkströmmen ×1,13 i minst en timme innan den får lösa ut. Alltså 4160 W på en fas och 8320 W på två faser. I normalt skall de klara ännu mer men måste klara att garanterat lösa ut inom en timme med ×1,45 märkströmmen. 7620 W på två faser med C16A är inget problem.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
J Josth skrev:
En C16A dvärgbrytare ska hålla för märkströmmen ×1,13 i minst en timme innan den får lösa ut. Alltså 4160 W på en fas och 8320 W på två faser. I normalt skall de klara ännu mer men måste klara att garanterat lösa ut inom en timme med ×1,45 märkströmmen. 7620 W på två faser med C16A är inget problem.
så 12480 w på alla 3 faser samtidigt då? i ca 1 h ..?

Precis.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Det finns inte en chans att få en häll eller ugn att dra sin maxeffekt under en hel timme.
Ugnen dra max i kanske 20 minuter när den värms upp, sedan pulsar den av på av på.
Hällen likadant fast mycket kortare uppvärmningstid, är det en induktionshäll är den ändå bättre, snabbt varmt och sedan låg effekt.
Ingen kör alla plattor på max samtidigt på hällen.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
vad menas med NL
Nederländerna.

vilken bild syftar du till här=?
Diagram över olika elektriska kopplingsscheman för spänningsnivåerna 220-240V, 380-415V med olika antal faser och jordanslutningar.
Skapa konto

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
useless useless skrev:
Nederländerna.

[bild]
jo men vf? är produkterna därifrån tro o deras standard står med eller?

Sedan måste jag koppla deras färg som tex L1 till min L1 då? osv samma med L2..inte samma färger mest tänker jag men i och med de skrivit L1 och sedan färg antar jag man måste koppla så..?
Strömmen bryr sig inte om färgen på isoleringen... Det viktiga är att hällen och ugnen inte går på samma faser.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
men på plit 2 som du visar med 2 faser vilken är till fläkten där menar du?

jo men vf? är produkterna därifrån tro o deras standard står med eller?
Nederländerna har lite egna regler där dom använder dubbla nollor.

men på plit 2 som du visar med 2 faser vilken är till fläkten där menar du?
Fortfarande trean (Övre vänstra skruven).

kristofer12345
tänker man kopplar enligt denna

• Diagram över elektrisk koppling för 380-415V med markering, visar olika konfigurationer för jord och neutrala ledningar.
    Skapa konto
tänker man kopplar enligt denna
Exakt.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.