Byggahus.se
Handgjorda pepparkakshus dekorerade med godis och skylt som säger "ELSAS JUL-STUGOR".
Dotterns minihus
 
  • Gilla
  • Älska
Chris61 och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en fin tradition att visa upp våra pepparkakshus i forumet, något som @Mikael_L tog initiativ till redan 2010, men på senare år är det jag som utlyser en tävling i pepparkakshus istället. Det har blivit dags för mig att utlysa tävlingrn Pepparkakshus 2020!

[bild]
Ljusstake luciatåg.

Det vinnande bidraget i vår tävling får, förutom äran, en stämningsfull klassisk ljusstake luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 16 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

[bild]
Förra årets vinnare.

Tips & inspiration

Nedan ser du länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
Hemmagjord pepparkakstågbuss på ett köksbord framför en diskbänk och verktygstavla. Hemmagjord pepparkakslastbil på ett mönstrat underlägg, omgiven av inredningsdetaljer.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Pepparkakshus med belysta fönster och snöeffekt, framför tända ljus.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Mitt bidrag, hoppas det inspirerar någon!
Detaljerat pepparkakshus med istappar, fönster och godisdekorationer omgivet av marshmallows. Handgjort pepparkakshus dekorerat med rosa glasyr och olika godis på ett köksbord. Pepparkakshus med dekorativt glasyr, godisstenar och marshmallows runt omkring. Detaljerat dekorerat pepparkakshus med glasyrfönster, dörrar och snöeffekt på taket.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som vet hur det gick i tävlingen?
Någon vinnare?
 
Tävlingen är avslutad!

Återkommer senare idag med en vinnare.
 
Då har juryn tänkt klart.

Det är när man får se alla era fina peppakakshus som julkänslan börjar infinna sig. I år har vi slagit rekord i antal tävlande, 37 pepparkakshus om jag har räknat rätt. Tack alla ni som har visat ert pepparkakshus så att vi andra får njuta!

Husen är alltifrån kyrkor, tåg, hela byar till lampor och helt vanliga hus. Och ni förstår säkert att det egentligen känns helt fel att utse en enda som vinnare när alla är så fina på sitt sätt. Men det måste göras och i år har juryn valt cala218 som har gjort sitt pepparkakshus som en kopia av egna huset, med flaggfönster och belysning inne och allt som vinnare av denna tävling. Grattis cala218! Vi skickar en ljusstake Luciatåg till dig.

Detaljerat pepparkakshus med belysning, flaggfönster, snötäckt tak och glittrande gran på en tallrik.
 
  • Gilla
Marie Idsund Larsson och 13 till
  • Laddar…
C cala218 skrev:
Vi har gjort årets pepparkakshus som en kopia av vårt egna hus

Ett stort grattis till vinsten, snyggt hus
 
  • Gilla
cala218 och 2 till
  • Laddar…
Så roligt Tack!
 
  • Gilla
Marie Idsund Larsson och 1 till
  • Laddar…
Det blev en kopia av vårt hus i år också. Jag kommer aldrig undan detta om barnen bestämmer (vilket de uppenbart hör). Lägger bilden kör utom tävlan och gratulerar vinnaren. Jättefint.
 
  • Pepparkakshus som liknar ett riktigt hus med snöeffekt, julfigurer och tomten på taket.
  • Gilla
Kjersst och 2 till
  • Laddar…
Grattis till vinsten!

Vi slänger också in en bild utom tävlan...

Längtan efter familj och vänner i Lidköping gjorde att vi byggde en kopia på rådhuset i Lidköping.
 
  • Handgjord pepparkakskopia av Lidköpings rådhus med snöeffekt och figurer framför.
  • Pepparkakskopia av Lidköpings rådhus med juldekorationer och tända ljus i bakgrunden.
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
P PurreP skrev:
Grattis till vinsten!

Vi slänger också in en bild utom tävlan...

Längtan efter familj och vänner i Lidköping gjorde att vi byggde en kopia på rådhuset i Lidköping.
Verkligen fint med lilla tornet, det är en fin byggnad i verkligheten och den ni återskapat.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Senior advisor Hobby-BOB
B b8q skrev:
Jag gillar "lussekatten" i bakgrunden, med matchande pepparkaksfärg.:D
Doris är åtta år men lika aktiv som en kattunge. GOD JUL :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.