Hej,
Jag har en pool med pump, filter, och värmeväxlare i den ordningen. Dessvärre lossnade slangen som går från värmeväxlaren och ut i poolen. Detta är en PEM-slang med någon koppling som ser rätt gammal och sketen ut. Har träpluggat igen utblåset i poolen så att det inte läcker alltför mycket när slangen förs under poolens vattennivå.
Går det bra att bara skruva upp kopplingen (med två skiftnycklar?), stoppa i slangen, och skruva igen det? Jag är noob.
Bifogade bilder visar lös slang och värmeväxlaren i vars undre koppling slangen bör sitta.
Tacksam för svar,
Undert
Jag har en pool med pump, filter, och värmeväxlare i den ordningen. Dessvärre lossnade slangen som går från värmeväxlaren och ut i poolen. Detta är en PEM-slang med någon koppling som ser rätt gammal och sketen ut. Har träpluggat igen utblåset i poolen så att det inte läcker alltför mycket när slangen förs under poolens vattennivå.
Går det bra att bara skruva upp kopplingen (med två skiftnycklar?), stoppa i slangen, och skruva igen det? Jag är noob.
Bifogade bilder visar lös slang och värmeväxlaren i vars undre koppling slangen bör sitta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar,
Undert
Produkter som diskuteras: "träpluggat"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Ah tack! Då är det något i stil med (https://www.bauhaus.se/pem-koppling-regab-rak-utvandig-o40mm-r32) som man köper och sedan skruvar man ur hela kopplingen från värmeväxlaren? Två frågor isåfall,J jonaserik skrev:
- behöver jag vara orolig över att maxtemperaturen är listad som 20, då jag gissar på att vatten direkt från värmeväxlaren skulle kunna vara kanske 30 grader;
- och är 40 mm rörets utvändiga diameter?
Den du länkar till duger och du ska helst ha en stödhylsa för PEM och din dim, då biter kopplingen bättre när slangen blir lite varmare. Den blå drar man för hand och sen med en polygrip ett kvarts varv. till. det ser ut som att växlaren har invändig gänga och då kan du använda lin som tätning i gängan. Men aldrig lin på en invändig gänga på plastkoppling. LInet exspanderar och spräcker plasten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lagar jag glaset på induktionsspisen som lossnat från kanten?
El -
Förgrena befintlig nergrävd PEM-slang, hur?
Vatten & Avlopp -
Hur fästa trappstegen som lossnat?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur snabbkoppla pem-slang till pumpautomat?
Vatten & Avlopp -
Hur fixa gammalt telefonjack som lossnat i väggen
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G