Pelletspannan luras!!

2k läst  19 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
  2. S
    Bannad · Nivå 12
    Eldvakten , men problemet som du har är ju att den inte tänder när den är inkopplad , du har provat att vända den , den ska säkert koppla ur tändningen
    Pannan får säkert en signal från termostaten att starta , och tändspiralen går i gång , vid eld så kopplar eldvakten ur tändspiralen
    Det är det som inte lirar , har du ett instrument med Ohm kan du kolla om den fungerar
    genom att mörka eller ljusa givaren , vilket som det blir kan jag inte svara på
    Men troligtvis ska den ge kontakt , då allt startar med den borta
    Vad händer om du kortsluter mellan på plinten , blir det samma fenomen då som utan givare

3. Taxen
    Medlem Nivå 6
  4. Taxen
    Medlem Nivå 6
  5. D
    Medlem Nivå 6
    Passar på att svara alla samtidigt.

Pannan betedde sig likadant både med eldvakten inkopplad och vid bygling direkt på plinten.

Lösningen:
    Eldvakten jag fick hem var "fas-vänd". Jag hade testat detta genom att vända faserna i plinten och lysa på den med en ficklampa (LED). Vid närmre efterforskning visade det sig att eldvakten inte enbart "svarar" på ljus... det måste även vara rätt färgtemp på ljuset så därför var mitt test helt lönslöst. Nu har jag växlat kablarna på plinten och tänt pannan till jag själv såg att den brann, sen stack jag ner eldvakten i hållaren och VIPS så fungerade allt igen. Stort tack för allas visade intresse och all hjälp ni bidragit med!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: