J justusandersson skrev:
Jag är öppen för förslag, dock har jag fått från beräkningsprogrammet att nedböjningen av balkarna blir typ 7 mm med rätt balkar på 8 meter.J justusandersson skrev:
Finns det nån speciell anledning att det är dåligt, förutom att det andra hållet hade varit mer traditionellt?
Med dem på det här långa hållet blir det högre takhöjd totalt sett.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det blir väldigt grova dimensioner på balkarna. För att komma ner till en nedböjning på 7 mm krävs exempelvis limträbalkar 90x540 på c/c 600 mm. Det kostar närmare 30000 kr. En limträbalk som avslutning på ett entresolplan kan placeras så att den också är en del av räcket.
Tydligen kallar moelven det "sviktkontroll" när man väljer golvbalk. För CC 600 och 90*360 balk blir sviktkontrollen 1,2 mm.J justusandersson skrev:
Balkarna skulle kosta 19000 enligt mina uppgifter.
Det där med limträ som en del av räcket var smart, dock så ska jag ha en spiraltrappa upp till loftet och då blir det konstigt att stiga över den kanten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sviktkontroll är egentligen det mest grundläggande testet. Men för 1,2 mm kan inte spännvidden vara så stor som 8 meter. 19000 är i och för sig ett fyndpris idag men jag vet inte om det är klokt att utgå från det. Du får lägga spiraltrappan innanför balken. Det blir en snyggare lösning eftersom du exponerar limtrbalken.
B bellman83 skrev:
J justusandersson skrev:Sviktkontroll är egentligen det mest grundläggande testet. Men för 1,2 mm kan inte spännvidden vara så stor som 8 meter. 19000 är i och för sig ett fyndpris idag men jag vet inte om det är klokt att utgå från det. Du får lägga spiraltrappan innanför balken. Det blir en snyggare lösning eftersom du exponerar limtrbalken.
Uppgiften för sviktkontrollen kommer från moelven så det kan jag varken bekräfta eller dementera.J justusandersson skrev:Sviktkontroll är egentligen det mest grundläggande testet. Men för 1,2 mm kan inte spännvidden vara så stor som 8 meter. 19000 är i och för sig ett fyndpris idag men jag vet inte om det är klokt att utgå från det. Du får lägga spiraltrappan innanför balken. Det blir en snyggare lösning eftersom du exponerar limtrbalken.
Tänkte du trappan i ett hål upp genom bjälklaget då?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja.
Klicka här för att svara