Hej!

Jag är i farten med att bygga till huset och försöker ordna med en del själv, t ex ritningar o dyl.

Jag har en entreprenör som ska gjuta plattan och de kan göra beräkningar på armering och tjocklek men de vill ha pelarlaster av mig.

Jag ska använda limträ och har kollat på moelvens beräkningsprogram men är inte heltt 100 på att jag fattat det rätt. https://www.moelven.swelagerbalk.inadire.se/Account/Login?ReturnUrl=/

Det är beräkningen för bärlina och i mitt fall kommer bärlinan för ett bjälklag att stå på två pelare, och vad jag undrar är hur den pelarlast som finns i bifogad bild står sig mot verkligheten? Programmet vet ju inget om vad mitt bjälklag består av eller hur jag ska belasta det?

I mitt fall ska det vara ett loft för normal vistelse.

Kan jag använda den uppgiften som ges i beräkningen, enligt bilden?

Mvh

• Illustration av bärlina under golvbjälklag med teknisk data och pelarlast på 26.5 kN markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om alla indata är korrekt ifyllda samt förutsättningarna gäller din balk så kan du lämna den markerade pelarlasten till byggaren.

B bossespecial skrev:
Om alla indata är korrekt ifyllda samt förutsättningarna gäller din balk så kan du lämna den markerade pelarlasten till byggaren.
Ja längderna är korrekta, nåt mer finns inte att ange.

Dum fråga 2: Förutsätter beräkningen en pelare i varje ände av bärlinan och belastning per pelare?

Ja, det förutsätter jag(y)

Det är ju något som inte stämmer. Uppgiften om husdjup och pelarlast går rimligen inte ihop. Ett husdjup på 16 m låter dessutom helt orimligt.

J justusandersson skrev:
Det är ju något som inte stämmer. Uppgiften om husdjup och pelarlast går rimligen inte ihop. Ett husdjup på 16 m låter dessutom helt orimligt.
Saken är den att jag tänkte ha bjälkarna på längden, rummet är 8100 mm långt invändigt. Men jag tycker det låter lite med 10 ton beräknad last för 25 m2 ink allt material.

Om huset är 8,1 meter brett invändigt och limträbalken är en förlängning av källarens hjärtvägg måste lasten per meter på balken vara minst 8x3/2 = 12 kN. Den kan vara betydligt mer beroende på konstruktionen. Med en balkängd på 3,6 meter betyder 12 kN/m en last på vardera pelare på knappt 22 kN. Är det något du inte talar om...

J justusandersson skrev:
Om huset är 8,1 meter brett invändigt och limträbalken är en förlängning av källarens hjärtvägg måste lasten per meter på balken vara minst 8x3/2 = 12 kN. Den kan vara betydligt mer beroende på konstruktionen. Med en balkängd på 3,6 meter betyder 12 kN/m en last på vardera pelare på knappt 22 kN. Är det något du inte talar om...
J justusandersson skrev:
Fakta:
Huset är 7200 mm brett utvändigt.

Detta rum som ska byggas till är 8400 mm långt utvändigt, samma bredd. Det ansluter mot befintlig gavel, det blir alltså en förlängning av huset.
Det är fråga om en 1 1/2-planslösning.

Det är ingen källare inblandad.

Bjälklaget i fråga kommer täcka halva rummets yta, resten är öppet från bottenplan till nock. Loftplanet går från husets gamla gavel till den nya änden vilket är 8400 mm minus 300 för lättbetongens tjocklek.

Alternativet hade varit att lägga bjälklaget på andra hållet och fått en bärlina på 8100 mm men det hade inneburit att den blir grövre och tar takhöjd samt att jag gillar den tänkta lösningen bättre.

Men stämmer det hela är frågan? Du pratar om betydligt mer belastning?

Jag får inte ihop geometrin riktigt. Om det befintliga huset är 7,2 m brett utvändigt borde väl förlängningen också vara 7, 2 m? Det är alltså övervåningens bjälklag som du vill att limträbalken ska bära? Hur ser takstolskonstruktionen ut i tillbyggnaden? Finns där en nockbalk? Är det bara i tillbyggnaden som det ska vara öppet till nock?

J justusandersson skrev:
Jag får inte ihop geometrin riktigt. Om det befintliga huset är 7,2 m brett utvändigt borde väl förlängningen också vara 7, 2 m? Det är alltså övervåningens bjälklag som du vill att limträbalken ska bära? Hur ser takstolskonstruktionen ut i tillbyggnaden? Finns där en nockbalk? Är det bara i tillbyggnaden som det ska vara öppet till nock?
Jag förstår att det är krångligt att reda ut utan bilder, men det handlar om en tillbyggnad av huset som är helt oberoende av det gamla huset, förutom det att de sitter ihop.

I den nya delen kommer rummet vara öppet upp till nock, ca 6.5 m. I halva den ytan kommer det finnas ett loft, ett entresolplan.

Det nya rummet kommer vara 8400 mm långt.

Bredden på rummet, också bredden på huset, kommer vara 7200 mm.

Alltså samma som det gamla huset, det blir en förlängning av det gamla huset.

Bjälklaget kommer löpa från den gamla gaveln till den nya gaveln. Ett avstånd på 8400 mm inkl ytterväggens tjocklek.

Bärlinan i den nya gaveln kommer eventuellt att utgöras av att balkarna fälls in i lättbetongen.

Det jag undrar över är på den sidan som ansluter mot det gamla huset, där tror jag inte att jag vågar hänga på ett nytt plan på den gamla plankväggen utan tänkte bära av det på pelare.

Det kommer också bli en pelare där för att bära upp nockbalken.

Men limträbalken ska fortfarande bara vara 3600 mm?

J justusandersson skrev:
Men limträbalken ska fortfarande bara vara 3600 mm?
Den så kallade bärlinan ska vara knappt 3600. Halva rummets bredd minus ytterväggen (7200/2-300).

Så balken ska gå tvärs husets längdriktning och bära upp entresolplanets ena kortsida? Tänkte du ha 8,1 m långa golvbjälkar som vilar på bärlinan?

J justusandersson skrev:
Så balken ska gå tvärs husets längdriktning och bära upp entresolplanets ena kortsida? Tänkte du ha 8,1 m långa golvbjälkar som vilar på bärlinan?
Korrekt

Det är ingen bra lösning med 8 m långa golvbjälkar. Där måste du tänka om. Antingen ytterligare en bärlina på halva sträckan eller en kraftig limträbalk (med minst 3 pelarstöd) längs entresolplanets kant och golvbjälkarna på andra hållet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.