GoEk skrev:
Trepoliga var också en fundering jag har, är du säker eller tror att dom fungerar med två faser? Såg också att det fanns personskyddsautomater men gissar att säkringsfunktionen bara fungerar på ena polen, någon som kan bekräfta det?
Skulle ju vara förfärligt om säkringen (3-polig) till spisen inte skulle lösa ut för att man inte har ALLA plattor på.
Det räcker att EN av 3 säkringar löser så drar den med sig sina kompisar.

3-poliga säkringarna är 3 enpoliga som är hopnitade och en skena håller ihop manöverarmarna. Enkelt

Protte

Mikael_L skrev:
Här kan beställa en snorbillig 2pol 10A.! Blue line = General electric = fullt OK

[länk]
Det är bland deras lagerrensningsgrejer.
Som sagt, förb. billigt! Ser att dom är snabba, vad betyder det i praktiken? Behöver kunna köra lite tyngre elmaskiner över dom, kommer det bli problem?

prototypen skrev:
Det räcker att EN av 3 säkringar löser så drar den med sig sina kompisar.
Protte
Det sunda förnuftet säger att det borde vara så men sunt förnuft är en bristvara på denna planet så jag ställde en enkel kontrollfråga, tack för svaret!

Mikael_L
GoEk skrev:
Som sagt, förb. billigt! Ser att dom är snabba, vad betyder det i praktiken? Behöver kunna köra lite tyngre elmaskiner över dom, kommer det bli problem?
Det är hur stora startströmmar säkringen tål. B-kar ca 5ggr över märkströmmen, C-kar ca 10ggr.

Jag tror inte ditt elverk eller din DC-AC mäktar med 50A, så det spelar nog ingen roll i ditt fall.

Mikael_L skrev:
Det är hur stora startströmmar säkringen tål. B-kar ca 5ggr över märkströmmen, C-kar ca 10ggr. Jag tror inte ditt elverk eller din DC-AC mäktar med 50A, så det spelar nog ingen roll i ditt fall.
Har studerat Hagers teknikblad om automatsäkringar där dom kategoriserar enligt:

B: För belysning, vägguttag och styrströmkretsar
C: För apparater med höga startströmmar som trafos, motorer, o.s.v.
D: För apparater med mycket höga startströmmar

DC-AC:n är bara på 1000W men verkar ända vara ganska "duktig", klarar att driva en hyggligt stor industridamsugare. Elverket är på 2,2kW, hade planer på att kunna köra "medelstora" maskiner som t.ex. planhyvel på verket så det blir nog trefasiga C-säkringar i alla fall, Biltema säljer 4-pack för 289:-. Kommentar om Biltemas automatsäkringar någon?

Mikael_L
Men ärligt ???

Tror du att din lilla 2,2 kW generator ska kunna kräma ur sig 11,5 kW under en halvsekund, alltså...

Det är kanske tom bättre att säkringen snabbt sätter stopp innan du bränner dina motorer av helkass vågform från din generator och DC-AC.

Med C-kar så krävs det 23 kW innan säkringen löser.

Mikael_L
GoEk skrev:
Kommentar om Biltemas automatsäkringar någon?
Det går aldrig att uttala sig om Biltemas automater, då dom heter... just det - Biltema.

Man har ingen aning om vad det är för fabrikat egentligen, inte ens att det är samma säkring om man köper en till några månader senare.
Det enda man kan vara ganska säker på är att det troligen är den billigaste automatsäkringen som går att uppbringa i denna värld, oavsett kontinent den tillverkas på.

Mikael_L skrev:
Men ärligt ??? Tror du att ...
Ska prova en kortslutning i anläggningen nästa gång med elverket så får vi se vad som löser ut först, skåpsäkringen eller verkets säkring, återkommer. "Lilla 2kW" kan senare i livet bli ett elstartat dieselverk på 4-5kW så varför inte tänka efter lite?

Det är inte så att ditt elverk är på 2kva och inte kw? att starta ett vanligt elverktyg är oftast ganska lugnt. Jag hade inte kört på större än B. Oavsett om man i framtiden ska ha större elverk. Räcker det inte då hade jag bytt. Bättre att en säkring löser ut än att du överbelastar och skjuter ditt elverk.

danielr112 skrev:
Det är inte så att ditt elverk är på 2kva och inte kw?
Bra fråga, billiga Jula-prylar är ju inte direkt professionellt specade.

danielr112 skrev:
Bättre att en säkring löser ut än att du överbelastar och skjuter ditt elverk.
Förutsätter att verkets egen säkring hinner ta det. Har f.ö. sett att spänningsregleringen på verket inte är så bra på icke-resistiva laster så man får väl se upp lite.

Läs av igen. De flesta vanliga verk mäts i kva. Sedan så är de få verk som är specade så högt som klarar starta en last som kräver lite. I de flesta fallen så dödar man verket alt den går ner för lågt. Säkringen har jag aldrig sett bryta. Det har blivit andra problem med generatorn istället....

Redigerat:
danielr112 skrev:
Läs av igen. De flesta vanliga verk...
Ska göra en liten prestandatest om tid finnes nästa gång, återkommer med rapport. Med två års tjänst dock får jag nog säga att det fungerar över förväntan, har faktiskt aldrig "dödat" verket hittils, vare sig att motorn eller säkringen, och då har jag kört ganska tungt men motorgången kan bli lite si och så, speciellt vid stark kyla, under -15 får man choka lite under drift, även med varmt verk. Att man generellt får vara försiktig är jag helt med på, att ha på dyra TV:n och sedan slå på elmotorsågen är inte att tänka på, har redan blåst en dyr elektronisk dimmer genom att köra väggslipmaskin tillsammans med belysningen.

Redigerat:
Mikael_L
Ja då verkar jag inte vara så vilsen iaf, då jag påstår otrevliga vågformer p.g.a hög belastning.

Men jag vidhåller, du behöver inte C-kar. Då kan du köra helt utan säkring, den kommer ända aldrig att lösa. :D

Mikael_L skrev:
Men jag vidhåller, du behöver inte C-kar. Då kan du köra helt utan säkring, den kommer ända aldrig att lösa. :D
Nu for ingenjörsdjävulen i mig! Tror f-n jag ska sätta nätanalysatorn på den och göra en riktig "avhandling" på Julas "Firman"-verk och tillhörande anläggning, återkommer! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.