4 433 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
"Parallelkopplad" automatsäkring
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Skulle ju vara förfärligt om säkringen (3-polig) till spisen inte skulle lösa ut för att man inte har ALLA plattor på.GoEk skrev:
Det räcker att EN av 3 säkringar löser så drar den med sig sina kompisar.
3-poliga säkringarna är 3 enpoliga som är hopnitade och en skena håller ihop manöverarmarna. Enkelt
Protte
Det är hur stora startströmmar säkringen tål. B-kar ca 5ggr över märkströmmen, C-kar ca 10ggr.GoEk skrev:
Jag tror inte ditt elverk eller din DC-AC mäktar med 50A, så det spelar nog ingen roll i ditt fall.
Har studerat Hagers teknikblad om automatsäkringar där dom kategoriserar enligt:Mikael_L skrev:
B: För belysning, vägguttag och styrströmkretsar
C: För apparater med höga startströmmar som trafos, motorer, o.s.v.
D: För apparater med mycket höga startströmmar
DC-AC:n är bara på 1000W men verkar ända vara ganska "duktig", klarar att driva en hyggligt stor industridamsugare. Elverket är på 2,2kW, hade planer på att kunna köra "medelstora" maskiner som t.ex. planhyvel på verket så det blir nog trefasiga C-säkringar i alla fall, Biltema säljer 4-pack för 289:-. Kommentar om Biltemas automatsäkringar någon?
Men ärligt ???
Tror du att din lilla 2,2 kW generator ska kunna kräma ur sig 11,5 kW under en halvsekund, alltså...
Det är kanske tom bättre att säkringen snabbt sätter stopp innan du bränner dina motorer av helkass vågform från din generator och DC-AC.
Med C-kar så krävs det 23 kW innan säkringen löser.
Tror du att din lilla 2,2 kW generator ska kunna kräma ur sig 11,5 kW under en halvsekund, alltså...
Det är kanske tom bättre att säkringen snabbt sätter stopp innan du bränner dina motorer av helkass vågform från din generator och DC-AC.
Med C-kar så krävs det 23 kW innan säkringen löser.
Det går aldrig att uttala sig om Biltemas automater, då dom heter... just det - Biltema.GoEk skrev:
Man har ingen aning om vad det är för fabrikat egentligen, inte ens att det är samma säkring om man köper en till några månader senare.
Det enda man kan vara ganska säker på är att det troligen är den billigaste automatsäkringen som går att uppbringa i denna värld, oavsett kontinent den tillverkas på.
Det är inte så att ditt elverk är på 2kva och inte kw? att starta ett vanligt elverktyg är oftast ganska lugnt. Jag hade inte kört på större än B. Oavsett om man i framtiden ska ha större elverk. Räcker det inte då hade jag bytt. Bättre att en säkring löser ut än att du överbelastar och skjuter ditt elverk.
Bra fråga, billiga Jula-prylar är ju inte direkt professionellt specade.danielr112 skrev:
Förutsätter att verkets egen säkring hinner ta det. Har f.ö. sett att spänningsregleringen på verket inte är så bra på icke-resistiva laster så man får väl se upp lite.danielr112 skrev:
Läs av igen. De flesta vanliga verk mäts i kva. Sedan så är de få verk som är specade så högt som klarar starta en last som kräver lite. I de flesta fallen så dödar man verket alt den går ner för lågt. Säkringen har jag aldrig sett bryta. Det har blivit andra problem med generatorn istället....
Redigerat:
Ska göra en liten prestandatest om tid finnes nästa gång, återkommer med rapport. Med två års tjänst dock får jag nog säga att det fungerar över förväntan, har faktiskt aldrig "dödat" verket hittils, vare sig att motorn eller säkringen, och då har jag kört ganska tungt men motorgången kan bli lite si och så, speciellt vid stark kyla, under -15 får man choka lite under drift, även med varmt verk. Att man generellt får vara försiktig är jag helt med på, att ha på dyra TV:n och sedan slå på elmotorsågen är inte att tänka på, har redan blåst en dyr elektronisk dimmer genom att köra väggslipmaskin tillsammans med belysningen.danielr112 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara