Byggahus.se
A AndersS skrev:
Lite OT, men Sopor är samma som Avfall, bara två olika namn.
Dubbelkollade i SAOL.
Ta det med de kommuner som inte låter folk köra sina sopor själva;)
Åtvidaberg är ett exempel på en sådan kommun vad jag förstår.
 
F fribygg skrev:
Men fönsterkuvert, eller för den delar plast och papperspåsarna som den här tråden handlar om blir ju inte sopor förrän konsumenten bestämmer det, man får ju återanvända dem eller hitta på nått annat användningsområde för dem om man så önskar.
Se mitt tidigare inlägg som jag kompletterade.😎
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK, jag hade uppfattat att kommunen har monopol på även förpackningsinsamling från 1 jan 2024. D v s det måste vara av kommunen upphandlade företag som sköter denna del från årsskiftet. Det är i alla fall infon som har gått ut till min BRF i Stockholm. Till slutet av året går privata företag sköta detta utan att de är upphandlade.

Men jag har i denna tråd använt termen "sopor" för just hushållsopor i en vardaglig mening. D v s allt från tidningar till förpackningar till bananskal eller snorpapper.
Vi har samma uppfattning om vem som får hämta "sopor"/förpackningen samling nästa år.
 
F fribygg skrev:
Vi har samma uppfattning om vem som får hämta "sopor"/förpackningen samling nästa år.
Men om jag kör iväg själv så "hämtar" jag ju inget.😉
 
Vi har våra kärl 300 meter bort.. dvs vid samfällighetens väg.. där vår postlåda står.

De ska eg åka ner och hämta dem hos oss, men hälften av chaffisarna har väldiga problem att vända härnere - och på vintern (även om den är KORT i skåne) kan vi inte garantera vår vägs framkomlighet (även med plogning två ggr om dagen).

Så vi fick fråga grannen om vi fick ställa upp dem på hans mark.. (de fick vara med och bestämma var).

Nu har vi byggt lite staket åt dem (soptunnorna, inte grannarna..) så de inte vandrar iväg i stormarna här (vilket de gjorde i början).

Vi har fått tillsägelse både för felsortering (lapp).. och för att ha ställt dem åt fel håll (lapp).

Och jag kan tala om att det är väldigt olika hur det ska sorteras.. både i tunnorna och på återvinningsstationen. Jag anser att jag är väldigt duktig på sortering.. men de jäklarna ändrar spelreglerna!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.