Byggahus.se

Pantbrev vs värde

1. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
  2. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Behöver inte alls vara skumt. Man kan ta ut pantbrev till vilket värde som helst. Sedan är det upp till kreditgivaren att bedöma om värdet är värt något för dom.

3. T
    Husägare · Nivå 11
    Jag TROR lite som @Immobil att det är ju ett värde för fastigheten att någon redan betalat avgiften för ett pantbrev på den. Så är ju en bra pitch för kommande köpare att det blir 1 engångskostnad mindre. Sen ser det ju lite lurigt ut att de lyckats övertyga en bank om att den underliggande säkerheten skulle vara 9Mkr kreditvärdig... Men detta kan inte jag analysera innebörden av... :(

4. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Behöver ju inte vara en bank som tagit ut pantbreven. Trevligt hus för övrigt.

5. T
    Medlem Nivå 6
    Man kan väl i princip sätta vilket värde som helst på ett pantbrev? Det betyder ju inte per automatik att en kreditgivare har accepterat det totala beloppet som pant för t.ex. bostadslån. Så, nej, jag tycker det inte är konstigt.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Så man kan plocka ut pantbrev på vilket värde som helst, betala avgiften, gå till vilken bank som helt och belåna fastigheten?

Hur gör man vid köpet då, eftersom kåken aldrig kommer sluta på de pengarna? De har inte ens fått bud på utgångspriset?

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Jag tycker bara att det är lite udda, jag kan inte minnas att jag nånsin sett ett hus med pantbrev på en krona mer än marknadsvärde... (iofs the tittar man väl mest på ställen där priserna gått upp konstant de senaste åren)

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 6
    Nja, men tänk dig en obebyggd tomt. För att få bostadslån behöver du ett pantbrev. Du ansöker om pantbrev med ett specifikt värde, oberoende om du senare bygger slott eller koja...

9. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Jo, jag fattar att det kan slå, speciellt om man byggt i närtid...

Men det här är ju 3-4 miljoner över värdet, och ingen nybyggd kåk direkt.. Byggt 1966 och renoverat 2008...

10. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Jajamen, inga problem. Men du kan säkert inte belåna den till det värdet, det avgör banken.

11. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Jag fattar bara inte syftet? Finns det någon fördel med det? Alltså för den som plockar ut dem?

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Nej. Bara nackdelar pga kostnaden. Kanske någon som hade otur när den/det tänkte ;)

13. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 15
    Men om vi tänker att någon tagit pantbreven, gått till "Valfri skumraskbank" och lånat 9 miljoner kronor.

Vad händer med panten när fastigheten säljs till ett pris långt under panten? Som köpare måste man ju då få alla pantbreven? Men om banken som tagit panten vägrar släppa dem?

14. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Pantsättaren har rätt att få tillbaka hela försäljningspriset, om det inte täcker deras kredit/lån gör dom helt enkelt en kreditförlust. Pantbrevet är inte värda något för banken längre och kommer släppas till nya ägaren.

15. A
    Medlem · Nivå 10
    Nja nog ligger skulden kvar, den lär väl inte försvinna bara för att försäljningspriset inte kommer upp i nivå med skulden.

Vore intressant om någon kunde säga om det stämmer att pantbreven frisläpps så fort huset blir sålt...

de kvarvarande lånen omvandlas de till blancolån, då de inte kan vara bolån längre då boet är borta?

/ATW

• Laddar…