1 198 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
pannrumsbygge
hej jag hjälper kompisen och bygga pannrum av lillstugan.. tänkte höra om man ska köra med slavtank eller inte, det är ca 10 meter till kran för varmvatten därifrån tanken med vvb ska stå.. blir lite vänta på varmvatten men de spela ingen roll sa han 
annars va vi inne på och köra slavtank med vvb i groventren och ha en 20mm kulvert emellan tankarna i pannrummet men då måste man ju ha kulvertstyrning och har hört att siktningen blir skrot då.. plus väldigt klen kulvert
alt:2
tanken va att använda 20+20 kulverten till kallvatten till panrum och andra till varmvatten
sen köra med 25+25 kulvert in på radiatorsystemet gå upp genom golvet där köksnoran står idag och på rören sedan ha shunten ute på en av tankarna..
det kommer och bli 2500liter vatten shuntauto,laddomat 21
annars va vi inne på och köra slavtank med vvb i groventren och ha en 20mm kulvert emellan tankarna i pannrummet men då måste man ju ha kulvertstyrning och har hört att siktningen blir skrot då.. plus väldigt klen kulvert
alt:2
tanken va att använda 20+20 kulverten till kallvatten till panrum och andra till varmvatten
sen köra med 25+25 kulvert in på radiatorsystemet gå upp genom golvet där köksnoran står idag och på rören sedan ha shunten ute på en av tankarna..
det kommer och bli 2500liter vatten shuntauto,laddomat 21
Du kan ju cirkulera varmvattnet me, då tar det inte längre tid än om du haft vvb i källaren. Fördelen med slavtank är ju att du kan stänga av ack-tanken på sommaren o bara ladda slavtanken. Alternativt ha solfångare till slavtanken så du slipper elda på sommaren. Har du slavtank blir också kulverten billigare då du bara behöver två slangar.
varför stänga av en acktank? skillnaden blir att man måste fjutt elda o oftare än om man kör med alla tankarna.arvid0 skrev:Du kan ju cirkulera varmvattnet me, då tar det inte längre tid än om du haft vvb i källaren. Fördelen med slavtank är ju att du kan stänga av ack-tanken på sommaren o bara ladda slavtanken. Alternativt ha solfångare till slavtanken så du slipper elda på sommaren. Har du slavtank blir också kulverten billigare då du bara behöver två slangar.
man bör väl utgå från att tankarna är ordentligt isolerade. hur som helst så finns de nog ingen panntilverkare som rekomenderar att man stänger av en eller flera tankar på sommaren. de medför ju bara att eldningsintervallerna blir tätare o då försvinner ju hela tanken med stor ackvolym.arvid0 skrev:
det kommer och bi 2500 liter så kör vi med 2 st kulvertar in i huset.. jag tänkte bygga så shunten sitter på en ren tank och sen vvb för sig.. om jag inte bygger en tva.. så slav tank struntar vi i. va inne på vvc men de blir utan..
pannan är en hs perifal,laddomat 21
pannan är en hs perifal,laddomat 21
Varför inte vvc?
'"så kör vi med 2 st kulvertar in i huset"
- två slangar? eller 2*2. Du måste ju ha minst 3 slangar..
"jag tänkte bygga så shunten sitter på en ren tank och sen vvb för sig.. om jag inte bygger en tva.. "
- Vad menar du?
"man bör väl utgå från att tankarna är ordentligt isolerade. hur som helst så finns de nog ingen panntilverkare som rekomenderar att man stänger av en eller flera tankar på sommaren. de medför ju bara att eldningsintervallerna blir tätare o då försvinner ju hela tanken med stor ackvolym."
-Du kan säkert ha rätt. Mina högst ovetenskapliga tester visar att jag hade sparat ved om jag haft en slavtank som jag värmt upp (oftare) istället för hela ack-tanken,
'"så kör vi med 2 st kulvertar in i huset"
- två slangar? eller 2*2. Du måste ju ha minst 3 slangar..
"jag tänkte bygga så shunten sitter på en ren tank och sen vvb för sig.. om jag inte bygger en tva.. "
- Vad menar du?
"man bör väl utgå från att tankarna är ordentligt isolerade. hur som helst så finns de nog ingen panntilverkare som rekomenderar att man stänger av en eller flera tankar på sommaren. de medför ju bara att eldningsintervallerna blir tätare o då försvinner ju hela tanken med stor ackvolym."
-Du kan säkert ha rätt. Mina högst ovetenskapliga tester visar att jag hade sparat ved om jag haft en slavtank som jag värmt upp (oftare) istället för hela ack-tanken,
Klicka här för att svara