Hej,
Under 2020 köpte jag ett hus som totalrenoverades under ett par år. Källaren dränerades och nya avloppsrör drogs invändigt och en backventil installerades ca en halvmeter från fasaden.

Huset har varit ”klart” i ett år, men jag flyttade inte förrän för en vecka sedan. Idag märker jag att vattnet sjunker undan lite dåligt när jag spolar. Min tanke är att backventilen kärvar så jag öppnar upp den och möts av bilden…

Nej! Fullt med skit är min första tanke. Men detta byts snabbt ut mot att ”varför kunde det inte vara skit”?

Det visar sig nämligen att det är singel i backventilen.

Jag kan inte komma på något annat än att avloppsrören gått sönder i samband med dräneringen då de kanske varit oförsiktiga med grävmaskinen.

Hur går jag egentligen vidare härifrån? Vem ska kontaktas och i vilken ordning?

Supertacksam för hjälp!

Öppen backventil fylld med singelstenar i ett hus, som synes genom en brunnöppning på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag hade börjat med hemförsäkringsbolaget, skadar inte att ha med dem tidigt för rapportering och kanske råd.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag hade börjat med att ta dit en firma som kan spola och filma avloppet med början utifrån den spolbrunn som borde finnas på mellan huset och gatan.

• Gilla
gustavstrandberg
  • Laddar…
B
Finns spolbrunn längre ut mot gatan eller på annat ställe på fastigheten?
Ta in spolfirma som får tömma och sen gå in med kamera för att eventuellt bekräfta det du själv misstänker.

• Gilla
lantzen
  • Laddar…
kulle
Den första du ska kontakta är dom som utfört arbetet

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Bamboozled skrev:
Jag hade börjat med hemförsäkringsbolaget, skadar inte att ha med dem tidigt för rapportering och kanske råd.
Jag har en spolbil med kamera på väg till mig nu, men du har säkert rätt i att försäkringsbolaget ska kopplas in innan någon annan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag hade börjat med att ta dit en firma som kan spola och filma avloppet med början utifrån den spolbrunn som borde finnas på mellan huset och gatan.
B Bossk skrev:
Finns spolbrunn längre ut mot gatan eller på annat ställe på fastigheten?
Ta in spolfirma som får tömma och sen gå in med kamera för att eventuellt bekräfta det du själv misstänker.
Det fanns en spolbil som kunde komma idag. Nu får jag bara hålla tummarna för att det är något som kan lösas utan att hela trädgården ska grävas upp.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Men... hur har singlet lyckats ta sig "upp" i backventilen? Känns ju helt omöjligt att det skulle kunna bli så där typ... Om det nu är avloppsrören som är av så måste de väl vara av "uppströms" från backventilen, så att stenar kommer in i avloppsrören och sköljs in i ventilen med spolvattnet?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Men... hur har singlet lyckats ta sig "upp" i backventilen? Känns ju helt omöjligt att det skulle kunna bli så där typ... Om det nu är avloppsrören som är av så måste de väl vara av "uppströms" från backventilen, så att stenar kommer in i avloppsrören och sköljs in i ventilen med spolvattnet?
Tvåa på den! Sten (och vatten….) brukar ju inte rinna uppåt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
jag tror att det har hänt när de fyllt på med singel runt dräneringsrören att de pressat sönder avloppsröret med skopan och tryckt in singel in till backventilen.

Det är det enda jag kan komma på.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Jag tror att du kan vara rätt lugn, ett avloppsrör är rätt enkelt att byta utanför källarväggen. om det nu skulle vara det, lego i stort format:)
Men det är ju bra skumt, hela lådan är ju fylld.
Jag tycker inte det ser ut som singel, mer som kross.
Har du testat att göra rent backventilen? Skulle vilja se hur det ser ut i genomföringen, och jämföra det som är i backventilen och det som ligger runt den nya dräneringen.

L lantzen skrev:
jag tror att det har hänt när de fyllt på med singel runt dräneringsrören att de pressat sönder avloppsröret med skopan och tryckt in singel in till backventilen.

kulle
L lantzen skrev:

Och då är väl det naturliga att kontakta dom som utfört arbetet eller ?

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
L lantzen skrev:

Jo, tanken slog mig också... men då måste de ha pressat på utav bara helvete, rakt in i avloppsröret typ...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Uppdatering!

Hade en snubbe som spolade och filmade. Eller iaf försökte spola o filma… de första 3 meterna ut från backventilen fanns det inget brott på röret.

Sen var det för mycket sten för att han skulle kunna komma vidare.

Så det är fortfarande ett mysterie, men kanske inget kollapsat rör.

Sugbil kommer nästa vecka så förhoppningsvis får jag ett svar då.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Det ser neste ut som noen har helt betong i avløpet. Kanskje noen arbeidre som har vasket/tømt bøttene under arbeid med betong/sement?

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.