Har regnat in på loften i garaget var uppe och kollade för två veckor sedan och då var det torrt. Möglet har alltså ingripit spånskivorna inom dom två senaste veckorna. Ska jag skrapa bort det? Värma up det? Kan jag ta bort möglet eller blir jag tvungen att byta hela skivan? Tacksam för snabba svar! ImageUploadedByTapatalk1389293357.539464.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1389293421.644972.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först och främst måste du ju fixa läckan. Vanligt svartmögel brukar sen torka och inte sprida sig efter det blir torrt. Vanligt mögelmedel och att skura det lite brukar räcka så länge du får det torrt bara.

anders07 skrev:
Först och främst måste du ju fixa läckan. Vanligt svartmögel brukar sen torka och inte sprida sig efter det blir torrt. Vanligt mögelmedel och att skura det lite brukar räcka så länge du får det torrt bara.
Och det är vanlig svartmögel? Har inget mögelmedel hemma, finns det något annat man kan använda?

Anders1969 skrev:
Och det är vanlig svartmögel? Har inget mögelmedel hemma, finns det något annat man kan använda?
Klorin funkar

Tog hyveln och slipade och hyvlade bort det, verkar som det bara låg på ytan. Har inget av dessa medel hemma tror ni det behövs endå?

S
viktigaste är ju att du inte får tillbaka det.
läcker det in vatten?

Nej har lagat taket.

S
ingen aning annars varför det har kommit?

Du behöver inte bry dig om själva möglet, det dör när förutsättningarna för liv inte finns. Fixa läckan och somna om. Håll koll så du vet att det inte växer vidare i det miljö som nu är där.

Nu när du har lagat läckan behöver du väl inte göra något. Vad är det du är orolig för? Möglet sprider sig inte nu när läckan är åtgärdad.

Tack så mycket för all hjälp!

S
kolla om du får tillbaka det.
då får du kolla noggrannare

möglet sprider ju sig när du skrapar bort det. Det är ju därför man inte ska slipa/skrapa bort det.

Ripper500 skrev:
möglet sprider ju sig när du skrapar bort det. Det är ju därför man inte ska slipa/skrapa bort det.
Möglet sprider väl sig varken mer eller mindre om han skrapar, mögelsporer finns i luften hela tiden överallt. Grejen är väl att mögel endast få fäste och kan växa om det finns fukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.