Hej!
Jag har en köpt en stuga med en panasonic cs-ne9gke från 2007 i som fungerar perfekt ända tills det blir runt -15 eller kallare, då värmer den några minuter och börjar därefter att avfrosta, och så håller den på.
Nu är det -25 och den lyckas bara hålla 0 gradigt inomhus, den står i princip bara och avfrostar hela tiden. är det -15 eller varmare håller den utan problem 20 grader inomhus
Är detta normalt för en så gammal pump eller finns det något att göra? Med tanke på åldern så kanske det är bäst att byta till en modernare eller?

• Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
En luftvärmepump lär inte räcka till som enda uppvärmningskälla när det blir kallt annat än kanske i sydligaste Sverige. Det hjälper inte att köpa en ny, det har inte hänt så mycket på den fronten. Du måste nog skaffa nått komplement. Element som kan ta över när det blir för kallt för pumpen eller nått att elda i.

Frågan är omöjlig att svara på utan att veta hur stor stugan är och hur bra den är isolerad.

Dock låter det som att det är något problem. Vid -15 är luften så torr så det ska inte behövas särskilt mycket avfrostningar om allt är som det ska. Hur mycket frost är det på den innan den avfrostar? Är frosten jämnt fördelad över hela förångaren?

F Finndjävel skrev:
Det hjälper inte att köpa en ny, det har inte hänt så mycket på den fronten.
Lite har det hänt iallafall och den största skillnaden är just prestanda vid låga temperaturer. Så visst kan det bli bättre med en ny pump, men kanske inte någon revolutionerande skillnad.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
En luftvärmepump lär inte räcka till som enda uppvärmningskälla när det blir kallt annat än kanske i sydligaste Sverige. Det hjälper inte att köpa en ny, det har inte hänt så mycket på den fronten. Du måste nog skaffa nått komplement. Element som kan ta över när det blir för kallt för pumpen eller nått att elda i.
Har en LN35 som värmer ~100kvm utan problem runt -25, kallare har jag inte fått testa ännu. Den drar lite mer ström, men varmt håller den. En ny pump avsedd för kallt klimat presterar säkerligen bättre än TS nuvarande pump.

Jag håller dock med om att man inte ska ha det som primär värmekälla, så komplettera stugan med elradiatorer är nog inte så tokigt. Hur tätt och välisolerat klimatskal man har spelar såklart också roll.

• Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
En NE9 ger nog inte mycket i effekt när det är -25 ute och har man nollgradigt inomhus så lär den fungera dåligt då lägsta inställbara temperatur på den är +8 grader som underhållsfunktion om jag minns rätt och hamnar du så mycket under detta så lär det bli problem.
Ställ in en radiator/radiatorer och ställ termostaten på ca 8 grader så kommer den nog börja fungera igen.

Har det fungerat tidigare ner till dessa temperaturer utan hjälp så kanske innedelen behöver en ordentlig rengöring samt att utedelens baksida kan vara igensatt med en massa skräp från luften.
Alternativt är det givarfel.

• Gilla
paltskallen
  • Laddar…
Det är en ganska liten stuga, ca 30-40m2, inte speciellt bra isolerad.
När den avfrostar är det lite vitt på flänsarna ganska jämnt spritt.
Det behövs inte mycket effekt till för att få upp värmen, jag har satt en liten värmefläkt på golvet och kör jag den på 1000w håller det värmen, det känns som om värmepumpen ger extremt lite värme när det kryper under -15 så jag är lite inne på att något inte är som det skall, hur beter den sig om det är för lite gas?

• Gilla
Falken 75
  • Laddar…
Finns inte så mycket fukt i luften vid den temperaturen normal så att det blir lite vitt stämmer nog bra och är det jämt påfruset så låter det som det ska.

Det är en klen modell så därför ger den inte så mycket effekt när det är riktigt kallt ute, men är inne/utedel skitiga så ger den ännu mindre värme.

• Gilla
rasse123 och 1 till
  • Laddar…
Utedelen har inget synligt skräp på sig, men jag skall prova göra ren både ute och innedel och se om det blir bättre.
Har köpt stugan i höstas så vet inte om den fungerat annorlunda tidigare, förra ägaren använde inte stugan vintertid utan brukade börja vara där först kring påsk så han har aldrig varit där när det varit riktigt kallt.
Men blir den inte bättre av rengörning så monterar jag nog dit ett element som komplettering, en ny bättre modell känns nästan onödigt då den inte lär betala sig då stugan endast används på helger och det är inte så fasligt många helger det är så griskallt att man måste stödköra med värmefläkt.

Ja förra ägaren har nog dimensionerat det för att värma höst och vår och inte för -25 grader ute :)

Du får komplettera med radiatorer om ni vill köra året runt och kolla vad det kostar , är det dyrt som tusan kan det vara läge att kika på en modell som klarar stugan och era önskemål för året runt drift.

• Gilla
paltskallen
  • Laddar…
A
dessa "äldre" panasonic kroknade rätt snabbt när temperaturerna dök under -10

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag har Ecodan 12 på både mitt hus och lantstället. Ingen av dom orkar hålla tempen när det blir kallt utan hjälp av elpatron. Man får räkna med att ha stöttande system med luft/vatten eller luft/luft som kickar in vid kyla. Detta är något som blir mer och mer aktuellt ju längre norrut du bor.

Framgår inte vart i landet ni tex bor, yta som ska värmas och vilken modell som ni har monterat i era fastigheter ?

Om det är så långt norrut och därmed väldigt kallt ute så är inte luft/luft kanske det bästa alternativet som komplement till en luft/vatten då dom tar sin energi från uteluften båda två.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.