Byggahus.se
Så hur allvarligt kan ett angrepp i det läget bli?

Inte ALLVARLIGT, men måttligt kul när ens favorit tröja/halsdukar plötsligt har små hål. Anticimex kom i fredags. Nuförtiden verkar uppmaningarna vara

1) Bryr dig inte om att tvätta kläderna - skaka de över ett lakan för att kolla om de finns kvar
2) När tjejen kom fick man inte ens vara I lägenheten medans hon sprutade. Fick vänta snällt utanför.
3) Ingen i lägenheten under 2 timmar, ingen våttorkning av golvet i 8 veckor.

Får ser om detta räcker.
 
misi01 skrev:
Inte ALLVARLIGT, men måttligt kul när ens favorit tröja/halsdukar plötsligt har små hål.
Frågan är om det är ett problem för mig, de kläder jag använder hänger antingen på ett torkställ, används eller ligger i tvättkorgen i max 5 dagar.
Resten av kläderna skall tvättas och förpackas lufttätt.
 
De gömmer sig i springor och mellan hyllplan i byråer och garderober. Hårtorka eller använd varmluftspistol (Obs! Varmluftspistol kan vara för kraftig för moderna förvaringsmöbler) och kör över angripna möbler, även innuti och på baksidan.

mvh plexi
 
Vet inte om jag har haft tur eller om tejpen gjorde ett bra jobb. Men jag fick pälsängrar i en lägenhet via fönstret och tog med dem när jag flyttade.

I den "nya" lägenheten drog jag en lång kabel från köket genom hall och in i sovrummet. Provisoriskt så tejpade jag med maskeringstejp för att senare lösa kabelfrågan. Men oftast blir mitt provisoriska kvar länge. I detta fall så satt tejpen utmed listerna säkert två år innan jag skulle flytta igen och insåg då att tejpen var full med gamla äckliga pälsängrar och att jag inte hade några levande rackare kvar när jag skulle flytta. :)
 
Hhhmm, om man skulle kasta alla kläder av tyg och istället börja använda latexkläder:D

pleximaster skrev:
De gömmer sig i springor och mellan hyllplan i byråer och garderober. Hårtorka eller använd varmluftspistol (Obs! Varmluftspistol kan vara för kraftig för moderna förvaringsmöbler) och kör över angripna möbler, även innuti och på baksidan.
1000w hårtork, har du nån aning om hur länge man måste "blåsa" på en och samma punkt för det skall göra verkan?

Rosenbyggare skrev:
Vet inte om jag har haft tur eller om tejpen gjorde ett bra jobb. Men jag fick pälsängrar i en lägenhet via fönstret och tog med dem när jag flyttade.

I den "nya" lägenheten drog jag en lång kabel från köket genom hall och in i sovrummet. Provisoriskt så tejpade jag med maskeringstejp för att senare lösa kabelfrågan. Men oftast blir mitt provisoriska kvar länge. I detta fall så satt tejpen utmed listerna säkert två år innan jag skulle flytta igen och insåg då att tejpen var full med gamla äckliga pälsängrar och att jag inte hade några levande rackare kvar när jag skulle flytta. :)
Ohyra är nästan som ett stort svart hål för mig men finns det inte fällor för nåt djur som består av klibbigt papper man kan prova med?

Räcker det för att hålla nere antalet på ett minimum så vore det helt suveränt, tror jag ska prova att lägga ut ett par remsor med silvertejp vid ett par lister och se vad som händer.
 
Nu har Anticimex varit här...de sprayade alla lister, trösklar och i garderober. Jag kommer tvätta alt frysa alla mina textilier för det var vad de rekomenderade mig. 60 grader räcker för tvätt och 2-3 dagar i frysen för annat. Dessvärre har jag fått riktig ångest över dessa kryo eftersom jag hittat dem Överallt!!! Då jag flyttade in före sommarn och sen hållit på och renoverat hade jag inte plockat ur alla kartonger, men då vi gjorde det i helgen hittade jag levande larver eller skal i Varenda Kartong!!! Detta oavsett innehåll! I en kartong med bara papper hittades 2 levande larver, i en plastlåda!!! med smyckeaskar i låg en riktigt stor o fet larv. Jag tror pälsängrarna här har muterat och numera äter allt för inte 17 är det bara i textilier de finns!!! Någon som vet vilken livscykel de har??? Om jag tex missar en larv, kan den då bli en skalbagge som lägger nya ägg och så fortsätter de bara förökas? Jag kommer definitivt att flytta härifrån om jag inte blir av med dem!
 
Jo rensade ut under sängen häromdagen och hitta 2 smålarver men hitta också en riktigt stor glipa mellan golv och list, på vissa ställen kunde man se långt in under listen.
Finns det nåt bra sätt att täta/täcka över glipan?
 
Går pälsängrar på kartonger?
 
Hur ser dom ut?
Jjag har några skumma flygfän i husvagnen, grönaktig smal kropp, stora genomskinliga vingar, ljudlösa, inte så snabba, 15-20mm långa,
Trodde dom skulle dö när jag flyttar runt den nu på vintern, men dom repar sig tydligen från nedkylning....
 
tjaboo skrev:
[länk]

Fler bilder hittar du om du går till www.google.se , söker på "pälsängrar" och i övre vänstra hörnet klickar på "bilder"
Nej, såna var det inte, nå, dom stör mig inte mycket, kan var skönt med lite sällskap i vagnen också :)
 
Mäster skrev:
Jag har några skumma flygfän i husvagnen, grönaktig smal kropp, stora genomskinliga vingar, ljudlösa, inte så snabba, 15-20mm långa,
Trodde dom skulle dö när jag flyttar runt den nu på vintern, men dom repar sig tydligen från nedkylning....
Jag kommer inte ihåg vad de heter men de är fullständigt ofarliga och eg ganska "nyttiga" för de håller efter andra otyg i bostaden. De kommer in på hösten och sitter & trycker lite här&där, gärna nära fönstren.
 
Hej, hur gick det med era pälsängrar? Blev ni av med dem och i så fall hur? Vi har börjat upptäckt några sedan i Julas så vi vill ju gärna vinna kampen
 
Upptäckte att Nygge72 skapat egen tråd och där har jag svarat - inget nytt under solen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.