316 438 läst ·
479 svar
316k läst
479 svar
Paddningstråden
Jag känner igen problematiken med "hyresstress". För mig har det resulterat i att jag har en liten padda för stenmjöl och en rundpadda, men dom större maskinerna hyr jag.
På garageuppfarten är det viktigt att få det stenhårt packat så jag skulle undvika de mindre och ändå hyra. Det går inte att dra teorin om att packa tunnare med lättare maskiner hur långt som helst (exempel: På min hårt packade uppfart med 0-32 bergkross kan jag inte ens pack ner ett lager med ny kross med min 60kg "stenmjölspadda", tar jag en tyngre padda blir det platt efter en överfart). Det är också oerhört tidsödande att flytta runt material så att du verkligen kan packa i flera omgångar.
Med list så är det inga problem att få en 250kg padda av släpvagnen. Jag har gjort det åtminstone ett par gånger. Vill minnas att jag använt lastpallar dom gånger jag inte haft en maskin att lyfta med. Givetvis är det lättare om man är två när man gör detta.
På garageuppfarten är det viktigt att få det stenhårt packat så jag skulle undvika de mindre och ändå hyra. Det går inte att dra teorin om att packa tunnare med lättare maskiner hur långt som helst (exempel: På min hårt packade uppfart med 0-32 bergkross kan jag inte ens pack ner ett lager med ny kross med min 60kg "stenmjölspadda", tar jag en tyngre padda blir det platt efter en överfart). Det är också oerhört tidsödande att flytta runt material så att du verkligen kan packa i flera omgångar.
Med list så är det inga problem att få en 250kg padda av släpvagnen. Jag har gjort det åtminstone ett par gånger. Vill minnas att jag använt lastpallar dom gånger jag inte haft en maskin att lyfta med. Givetvis är det lättare om man är två när man gör detta.
Tack för svaret!MathiasS skrev:Jag känner igen problematiken med "hyresstress". För mig har det resulterat i att jag har en liten padda för stenmjöl och en rundpadda, men dom större maskinerna hyr jag.
På garageuppfarten är det viktigt att få det stenhårt packat så jag skulle undvika de mindre och ändå hyra. Det går inte att dra teorin om att packa tunnare med lättare maskiner hur långt som helst (exempel: På min hårt packade uppfart med 0-32 bergkross kan jag inte ens pack ner ett lager med ny kross med min 60kg "stenmjölspadda", tar jag en tyngre padda blir det platt efter en överfart). Det är också oerhört tidsödande att flytta runt material så att du verkligen kan packa i flera omgångar.
Med list så är det inga problem att få en 250kg padda av släpvagnen. Jag har gjort det åtminstone ett par gånger. Vill minnas att jag använt lastpallar dom gånger jag inte haft en maskin att lyfta med. Givetvis är det lättare om man är två när man gör detta.
Ja du har nog rätt, kanske kan hyra en mellanviktare, typ 140 kg. Av släpet känns relativt lugnt, men på är en annan femma
Förmodligen hinner jag packa allt bärlager på en dag, och en del av grusen också.
En annan följdfråga: Hur allvarligt är det om man inte paddar sättgruset (ca 3cm), känns ju inte som att det kan sätta sig hur mkt som helst (inte mer än 3cm iaf
Ha det gott!
/Gustav
Hej
Jag har under våren byggt väg som i botten består av typ 32-90 och 16-32 ovanpå. Efter en del byggtrafik och släpande av träd så är vägen nu mer än lovligt knölig. Tanken är att padda till den och sen fylla på med mer 8-16 eller 16-32 på toppen.
Frågan är bara hur brant backe det är limligt att kunna köra en padda uppför. Det stiger ca 2m på 25m så det är brantare än jag vill släpa upp en padda.
Är det ens vettigt att padda 90 fraktion eller krävs det en vält för att få ordnign på vägen?
Jag har under våren byggt väg som i botten består av typ 32-90 och 16-32 ovanpå. Efter en del byggtrafik och släpande av träd så är vägen nu mer än lovligt knölig. Tanken är att padda till den och sen fylla på med mer 8-16 eller 16-32 på toppen.
Frågan är bara hur brant backe det är limligt att kunna köra en padda uppför. Det stiger ca 2m på 25m så det är brantare än jag vill släpa upp en padda.
Är det ens vettigt att padda 90 fraktion eller krävs det en vält för att få ordnign på vägen?
Jag skulle ha på något finare. Tex 0-16 som du kan jämna ut med vägsladd. Nästa gång vägen blir ojämn och gropig sladdar du till den igen. Du lär ha minst 5cm på hela sträckan.toolman77 skrev:Hej
Jag har under våren byggt väg som i botten består av typ 32-90 och 16-32 ovanpå. Efter en del byggtrafik och släpande av träd så är vägen nu mer än lovligt knölig. Tanken är att padda till den och sen fylla på med mer 8-16 eller 16-32 på toppen.
Frågan är bara hur brant backe det är limligt att kunna köra en padda uppför. Det stiger ca 2m på 25m så det är brantare än jag vill släpa upp en padda.
Är det ens vettigt att padda 90 fraktion eller krävs det en vält för att få ordnign på vägen?
Sladden lägger av i groparna och tar bort på topparna.
Redigerat:
Tror inte det blir bättre av att packa och sen fylla på mer av samma sort. Du kommer ju då bara få ett nytt lager löst material ovanpå som det fortsätter bli spår i.toolman77 skrev:Hej
Jag har under våren byggt väg som i botten består av typ 32-90 och 16-32 ovanpå. Efter en del byggtrafik och släpande av träd så är vägen nu mer än lovligt knölig. Tanken är att padda till den och sen fylla på med mer 8-16 eller 16-32 på toppen.
Frågan är bara hur brant backe det är limligt att kunna köra en padda uppför. Det stiger ca 2m på 25m så det är brantare än jag vill släpa upp en padda.
Är det ens vettigt att padda 90 fraktion eller krävs det en vält för att få ordnign på vägen?
När man bygger vägar bör man använda material med "noll" i för att binda ihop och låsa fast grusmaterialet så det inte kan röra sig. Alltså typ 0-90 som packas och sen 0-32 som också det packas. Om du sen vill ha singel eller makadam för utseendets skull (eller kanske för att det dammar mindre?) så räcker det att bara toppa med ett minimalt lager. Blir ju lätt slirigt/spårigt/mjukt med för tjocka lager av tex 8-16. Personligen tycker jag inte alls att det är någon trevlig yta att varken gå eller köra på om man använder 8-16 eller 16-32.
Hallå. Jag ska bygga ett Attefallshus och sätta det på 17 plintar som ligger ovan en grusbädd. Jag har grävt ut och tänkte nu lägga duk och på med 0-32. Padda det och sedan på med markisolering 5 cm för att minska tjälen. Ovan det tänkte jag lägga ett lager 8-16 som jag sedan ställer plintar på. Kan man padda det ovan markisolering? Hur tjockt lager måste man ha? Är det fel med 8-16? Jag väljer det för 0 binder fukt och det kan tjälskjuta. Eller tänker jag helt fel?
Vi ska fylla upp ca 30 cm med grus från schaktbotten, grusås.. Ytan som ska fyllas upp ska i framtiden bli körbar för bilar. Den kommer att toppas med makadam 11-16 och i framtiden antagligen stenbeläggas.
Är det möjligt att köra med en 50 kg padda som vi kan låna om man kör flera gånger på tunna lager? Eller är det bättre att bara lägga ut grusen och sedan till våren packa den med en större hyr-padda?
Kanske är det bästa att packa den med den lilla paddan nu typ varje 7 cm-lager och sedan hyra en stor padda till våren?
Det jag tänker borde vara poängen med att padda är ju att få ytan jämn eftersom vibrationerna kommer få gruset att flyta ut.
Är det möjligt att köra med en 50 kg padda som vi kan låna om man kör flera gånger på tunna lager? Eller är det bättre att bara lägga ut grusen och sedan till våren packa den med en större hyr-padda?
Kanske är det bästa att packa den med den lilla paddan nu typ varje 7 cm-lager och sedan hyra en stor padda till våren?
Det jag tänker borde vara poängen med att padda är ju att få ytan jämn eftersom vibrationerna kommer få gruset att flyta ut.
Fyller du med 0-32 eller 0-65 (typ) och jämnar av så är ytan körbar direkt, utan någon mer åtgärd.
Förvisso packas och sjunker ytan något av trafik och väder och årstider. Men om ca 2 år är den packad lika bra som med en padda, helt av sig självt.
Så enda anledningen jag kan se till att packa ytan är om det ska på en hård yta (asfalt, marksten etc) direkt.
Ska ytan göras till först "i framtiden", så packas den lika bra av regn, snö och trafik.
Förvisso packas och sjunker ytan något av trafik och väder och årstider. Men om ca 2 år är den packad lika bra som med en padda, helt av sig självt.
Så enda anledningen jag kan se till att packa ytan är om det ska på en hård yta (asfalt, marksten etc) direkt.
Ska ytan göras till först "i framtiden", så packas den lika bra av regn, snö och trafik.
Okej, tack för svaret. Det är typ 0-65 så den har varit lite klurig att jämna till lite därför jag tänkte testa med paddan.
Jag väntar nog med paddan då och skulle det inte bli hårt nog så får jag väl hyra en tyngre padda inför stenläggningen.
Jag väntar nog med paddan då och skulle det inte bli hårt nog så får jag väl hyra en tyngre padda inför stenläggningen.
Några mer synpunkter?Murenroos skrev:Hallå. Jag ska bygga ett Attefallshus och sätta det på 17 plintar som ligger ovan en grusbädd. Jag har grävt ut och tänkte nu lägga duk och på med 0-32. Padda det och sedan på med markisolering 5 cm för att minska tjälen. Ovan det tänkte jag lägga ett lager 8-16 som jag sedan ställer plintar på. Kan man padda det ovan markisolering? Hur tjockt lager måste man ha? Är det fel med 8-16? Jag väljer det för 0 binder fukt och det kan tjälskjuta. Eller tänker jag helt fel?
8-16 packas typ inget, så det är onödigt att köra med paddan över endast det lagret.
Om du känner för det kan du stampa med fötterna lite precis innan du ställer plintarna där. Det motsvarar säkert minst en 100kg padda.
Eller slå till med plinten några slag, innan du slutligen låter den stå där.
Om du känner för det kan du stampa med fötterna lite precis innan du ställer plintarna där. Det motsvarar säkert minst en 100kg padda.
Eller slå till med plinten några slag, innan du slutligen låter den stå där.
Redigerat:
Hej!
Jag har en gammal garageuppfart som har varit belagd med gatsten, när vi köpte huset för 3-år sedan så behövde vi byta avlopp och tog dit en grävare som grävde upp delar av garageuppfarten (en yta på ca 8 m2 och hålet var ca 2m djupt. Hela uppfarten är på 17m2.)
Grävaren valde att återfylla hela detta område med 16-32 makadam som han sedan paddade i flera omgångar.
Han visste att denna yta skulle beläggas med marksten och ansåg att man kunde ha makadamen som bärlager.
Jag räknar med att underarbetet på resten av uppfarten är riktigt gjort med tanke på att gatstenen har legat där i 30 år och såg fortfarande okej ut.
Nu har jag plockat bort resten av gatstenen och planerar att lägga 21*14 cm betongplattor på hela ytan.
ytan i nuläget ligger ca 10 cm under färdig höjd (ovankant nya betongplattor.)
Så fungerar det att göra som grävaren sa: Padda ytan igen, fylla upp med ca 5cm 2-4 makadam och lägga plattorna eller ska man gräva bort makadam och istället lägga tex 0-30 samkross och sedan 2-4 makadam och plattor?
Jag har en gammal garageuppfart som har varit belagd med gatsten, när vi köpte huset för 3-år sedan så behövde vi byta avlopp och tog dit en grävare som grävde upp delar av garageuppfarten (en yta på ca 8 m2 och hålet var ca 2m djupt. Hela uppfarten är på 17m2.)
Grävaren valde att återfylla hela detta område med 16-32 makadam som han sedan paddade i flera omgångar.
Han visste att denna yta skulle beläggas med marksten och ansåg att man kunde ha makadamen som bärlager.
Jag räknar med att underarbetet på resten av uppfarten är riktigt gjort med tanke på att gatstenen har legat där i 30 år och såg fortfarande okej ut.
Nu har jag plockat bort resten av gatstenen och planerar att lägga 21*14 cm betongplattor på hela ytan.
ytan i nuläget ligger ca 10 cm under färdig höjd (ovankant nya betongplattor.)
Så fungerar det att göra som grävaren sa: Padda ytan igen, fylla upp med ca 5cm 2-4 makadam och lägga plattorna eller ska man gräva bort makadam och istället lägga tex 0-30 samkross och sedan 2-4 makadam och plattor?