Ska göra en lägre rabatt och göra en mur, ca 1 meter hög ovan mark, av lättklinker som sedan putsas. Läste lite olika guider där det stod nåt att paddning inte var lika viktigt när muren inte var så hög bara man grävde tillräckligt djupt (tjälfritt). Finns det någon tumregel där man inte behöver padda dräneringsgruset bara man gräver tillräckligt djupt? Eller tycker ni man måste padda oavsett? Jag tänkte man kunde slippa hyra en padda om det nu inte var helt nödvändigt.
 
Du paddar när du vill undvika sättningar.
 
Padda marken innan påfyllning av makadam?

Jag har ca 54 kvm uteplats som ska få 20 cm makadam som ska paddas i omgångar. Då marken består av delvis hård lera, ett parti med sand samt ett stråk med rabattjord (lösare än lera men mer packat än sanden) så undrar jag om jag borde padda underlaget innan makadamen kommer på?
Underlaget har varit blottat sen början på maj och hunnit få lite regn på sig.

Vilken makadamstorlek är lämplig? Jag kommer att lägga markduk ovanpå och lägga bärlinorna direkt mot underlaget.

MVH

Patrick
 
Redigerat:
lera och jord går ju inte att komprimera så du får lägga markduk och lägga bergkross ovanpå. Jag skulle använda 0-32 bergkross men jag är inte riktigt säker på varför du ska lägga detta på hela ytan om du ska lägga trall på bärlinor? Varför inte bara borra ner plintar på lämpliga ställen?
 
Jag valde den metoden bara. Kändes som att jag som lekman lättare får det rakt än att hålla på med plintar.

Så du säger markduk och sen makadam för att skilja lagrena åt. Du skriver också bergkross, varför inte makadam?

Den anvisningen jag har säger inget om markduk innan makadam utan bara markduk ovanpå för att sen fylla på med sand mellan bärlinorna (vilket jag egentligen inte tänker göra förutom att lägga tillbaka den sand jag grävde bort...)
 
Markduk ska du ha för att skilja fraktioner åt som du inte vill ska blanda sig. Du vill inte att ditt bärlager blandar sid med jord eller lera.

Makadam, tex 8-16, är ju bra som dränerande material (och det är ju där man använder det ofta), men om du ska bygga något som inte flyttar på sig eller är väldigt stabilt, så väljer iaf jag ett material med 0-fraktion i, dvs allt från små små stenar (stenmjöl) till större stenar. Man kan ju använda makadam också, det är inte fel, och prioriterar man dränerande egenskaper är det nog bättre än 0-32 bergkross.

Är tanken då att lägga markduk på bärlagret, fylla med sand och sedan lyfta golvreglarna till rätt höjd och peta under sand?
 
Jag ställer en följdfråga till någon med mer erfarenhet än mig.
Många väljer bygga trall genom att loda in bärlinor genom att lägga exempelvis btgplattor i rätt nivå.
Jag skulle aldrig våga göra ovannämnda pga tjälskjutning i dem olika markförhållanderna.
Uteplatsen/trallen kan väll bara hålla sig i god form nån enstaka säsong?

Som svar till mig själv hade jag byggt med btgplintar för de e vad jag tror på..
 
Hejsan hejsan. Kul att tråden lever fortfarande. Jag skall svara på frågorna från augusti så gott jag kan.

*Makadam är inte det ultimata materialet att grunda en uteplats på. Jag föreslår plint eller packad yta. Att gräva ur hela uteplatsen och fylla med makadam är onödigt dyrt. Om man ändå skall gräva ur så är det billigare och blir bättre med packad kross. Det är även enklare att väga in betongplattor uppepå en yta av packad kross. Vill man inte gräva ur går det bra att gräva för plintar och stoppa ned dem. Problemet är bara att de är jobbiga att flytta på om man ångrar sig under arbetets gång. Ett mellanting mellan plint och packad yta funkar också. Gräv ur som för en plint och packa upp kross i hålet. Väg in betongplattor på det packade materialet.

*Makadam påstås vara packningsbart, men jag känner mig ändå säkrare med packad kross. Makadam är även väldigt dyrt i jämförelse.

*Betongplintar är ganska billiga i inköp men de innebär mycket arbete och risk för kompromiss. I pinnmo och för hand tar det ca en timme att gräva för, rätta in och återfylla en 700mm plint. De sitter som berget när de väl är i backen och har du tänkt fel är det ytterligare två timmars arbete för att göra om och göra rätt. Kalkyleringsmissar kan göra att man plötsligt står med en plintrad för lite och bestämmer sig för att kompromissa, med en svagare konstruktion som följd. En altan flyger inte iväg om den inte förankras utan behöver endast läggas på plats. En betongplatta duger utmärkt som underlag. Har du tiden och orken så för all del, använd prefab plintar, det är absolut inget fel på dem, men... skissa och räkna ORDENTLIGT först.


Så ett litet tillägg på eget initiativ:

Lägg inte konstruktionens dikt an på underlagets högsta punkt. Använd alltid pallning. Pallning kan vid behov korrigeras enkelt med ett koben och en kloss. Står konstruktionen dikt an på packad yta blir du tvungen att gräva ifall konstruktionen har skjutit uppåt. Står den dikt an på plint måste du ta sönder plinten eller jacka ur virket. Man vet aldrig vilka hyss vädergudarna eller virket bestämmer sig för att spela en, så det gäller att vara förberedd för alla eventualiteter. Hemma har jag en uteplats som står på urgrävd yta uppfylld med packad kross. Inget borde kunna tjälskjuta där... trodde jag. En särskilt elak vinter gick jag ut genom dörren för att upptäcka att hela uteplatsen vippade. När våren kom kröp jag under med koben och en näve klossar. Korrigerat på en halvtimme.
 
Redigerat:
Johan_A_M
Hej, det verkar som om den här tråden överlevt genom åren! Jag ska anlägga en liten grusgång, bara 80 cm bred och snirklar sig kanske 18 meters längd. Det är urgrävd gräsmatta och en hel del större stenblock att jag kommer ungefär 15 cm ner. Inga bilar kommer ju köra på den så jag räknar med att det får duga i djup. Tanken är 0-16 i kanske 12 cm och sen 2-5 i 3 cm. Har aldrig paddat något och bävar lite för det men vill att det ska bli så bra det går så det är inte så mycket att tveka på.
Hur mycket tror ni att 0-16 sjunker undan när jag paddar? Vad borde jag välja för vikt på paddan?
 
Använd en asfaltpadda, större behövs inte. Du kan vattna 0-16 först när du jämnat det o innan du paddar så får du det bra packat när du paddar det. Sjunker runt 2-3cm, bara fylla på med mtrl om det blir ojämt o köra över det igen tills det börjar kännas stumt.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
BeGe skrev:
Använd en asfaltpadda, större behövs inte. Du kan vattna 0-16 först när du jämnat det o innan du paddar så får du det bra packat när du paddar det. Sjunker runt 2-3cm, bara fylla på med mtrl om det blir ojämt o köra över det igen tills det börjar kännas stumt.
Tack, så får det bli!
 
Hej!

Jag har haft lite liknande ställen, dock inte så långa som 18 meter förstås, som jag paddat med en handstötta köpt på Hornbach, 150 kr om jag minns rätt. Men då hoppade jag över gymbesöket den veckan.

/Alle
 
Johan_A_M
Alle skrev:
Hej!

Jag har haft lite liknande ställen, dock inte så långa som 18 meter förstås, som jag paddat med en handstötta köpt på Hornbach, 150 kr om jag minns rätt. Men då hoppade jag över gymbesöket den veckan.

/Alle
Tanken har föresvävat mig men efter att ha skyfflat all slitgrund betalar jag vad som helst för att inte behöva ta i på ett tag :) Lär väl få äta upp det när jag ska konka med paddan ifs...
 
Jag ska göra en uteplats och har grävt ner till stabilt material som jag tänkte kompaktera med vibratorplatta innan jag lägger på markduk och sedan 0-32 kross. När jag grävde passade jag på att samtidigt göra dränering och sätta plintar till det blivande taket.
Dock gjorde jag en miss i grävning, jag gjorde nämligen diket för dräneringen på fel plats och fick lägga igen det hålet och sedan gräva på ny plats. Det är det gamla felaktiga, och igenlagda, dikeshålet som nu har blivit ett stort problem. Det verkar inte ha kompakterat sig ordentligt för när jag kör där med paddan blir det riktig lervälling av det. Troligtvis har vatten kommit dit från omkringliggande yta när det regnat eftersom omkringliggande ytor varit mer kompakta och vattnet således kunnat rinna av bättre där. Det gör inte saken bättre att det väntas komma mer regn framöver.

Jag funderar på vad bästa lösningen är just nu. Kan man lägga fiberduk ovanpå direkt och bara köra på med bärlager eller kommer det att sätta sig där sedan när vattnet försvinner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.