Min sambo vill ha ett grön gunnebostängsel runt gården för att hålla hunden på tomten. En dyr investering som jag vill försöka minimera kostnaderna för.

Jag tittade på kopior av gunnebostängsel på t.ex. Jula och ÖB men eftersom de är mjuka som piprensare har jag bestämt mig för att köra på den äkta varan om jag ska ha något.
Dock tänkte jag försöka klara mig utan gunnebos egna stolpar, stag och grindar eftersom de är dem som gör att det blir dyrt!

Min tanke är att köpa 1 meter högt Gunnebostängsel, tryckimpregnerade stolpar från närmsta byggvaruhandel och göra någon grind själv. Tyvärr har jag ca 175 meter stängsel som ska ner och jag tänkte ha 3 meter mellan stolpen vilket kommer resultera i ca 55 stolp. Jag ska försöka använda motordriven jordborr till detta, fungerar inte det så blir det att gräva/spetta hål i marken. Marken är ganska stenig och inte så blöt.

Men! Jag vill undvika att gjuta 55 stolpar i min gräsmatta. Jag tänkte istället borra hålet i marken ca 70cm djupt med en bred jordborr, sätta ned stolpen i centrum och fylla på mig singel runt och packa med ett klackspett till stolpen sitter där den sitter.

Åsikter om denna metod? Kommer staketet hålla sig stadigt? Kommer den tryckta stolpen hålla sig fräsch några år? Jag vill helst inte behöva göra om staketet på ett tag. Hur länge tror ni livslängden blir på ett staket uppsatt med denna metod?

En fördel jag direkt ser är att man enkelt kan slå ner och räta upp en stolpe om något skulle hända.

Staketet kommer gå i en rektangel utan höjdskillnad och samtliga hörn och avslut vid grindar kommer strävas.

Tack på förhand! // Amrich

Noseone skrev:
[länk]
Ja.. Jag vet inte om det är min tråd du inte läst eller om det är tråden du länkar till du inte läst. Hursomhelst så besvarar den inte mina frågeställningar. Tack iaf.

Lycka till att packa singel. Det flyttar bara på sig.

huggan skrev:
Lycka till att packa singel. Det flyttar bara på sig.
Jag har en granne som satt stängsel på detta vis förra året. Det gick alldeles utmärkt att packa singel. Visst man får ju fylla på en del och packa eftersom men det var inte direkt som att stolphållet blev ett svart hål där man fick fylla på i all oändlighet. Verkligen inte.

Det blev jättestadigt och snyggt och står där fortfarande fint ett år senare. Men det jag undrar är hur metoden fungerar i längden när staketet stått några år.

Det går inte packa singel däremot packar du marken runt om singlet när du trycker på med det utåt. Pröva själv, ta en näve singel och en näve jord och pressa så märker du.

Använd makadam istf singel så blir det bra o packa efterhand du fyller upp.

huggan skrev:
Det går inte packa singel däremot packar du marken runt om singlet när du trycker på med det utåt. Pröva själv, ta en näve singel och en näve jord och pressa så märker du.
Ja så är det ju såklart. Oavsett vad man väljer att packa runt stolpen så trycker det utåt mot marken runt i kring. Det gör det oavsett man väljer att fylla med runt stolpen. Det är ju det som gör att någonting blir stadigt.

Men om du inte tror på singel vad föreslår du för metod om man vill undvika att gjuta och få stängsel med bra livslängd?

Nimajneb skrev:
Använd makadam istf singel så blir det bra o packa efterhand du fyller upp.
Tack för ett konkret förslag! Makadam känns det som att man skulle kunna packa hårt runt en stolpe för att få den stadig! Kan du säga något om hur det skulle hålla i längden?

Blir nog bara stadigare för varje år som går. Själv har jag bla en 2,5m hög Pergola enligt den principen och den står pall för dom värsta höststormarna. Jag gick förvisso o stampade runt stolparna före och efter tjälen första året.

Jag brukar även klä hålet med markduk för att skilja jord och makadam åt, vet inte om det spelar någon roll.

Okej! Tack för bra tips! Blir nog till att göra hål och packa med makadam runt den tryckimpregnerade stolpen och hoppas att staketet står snyggt och prydligt i många år framåt!

Jag har sett exempel på när man gjort hål i marken och satt ned ett avloppsrör för sedan sätta staketstolpen i avloppsrörer och fylla det med makadam och sedan packa med makadam runt röret. Är det värd besväret tror eller gör det ingen skillnad mot att packa makadam direkt mot stolpen?

S
makadam? isåfall är det lättare att både fylla och kompaktera shingel.

SBH skrev:
Hehe, ja det var mitt ursprungsförlag som ratades kraftigt av "huggan". Ja, då var jag tillbaka på ruta ett. Kanske ska köra en blandning av makadam och singel?

Det verkar inte vara en helt lätt fråga hur man på bästa vis sätter stängsel utan att gjuta stolparna!

SBH skrev:
"Shingel", nu tror jag valborgsölen kommit fram lite väl tidigt :D:D

Hehe ja precis. Jag antog att det var singel som menades. Shingel är väl något man klär taket med. Det tror jag inte fungerar att packa runt stängselstolp. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.