Termostaten till elementet går inte att vrida på. Jag antar att det mest troliga är att sprinten har kärvat. Har plockat av en del men hur gör jag för att komma åt sprinten när den yttersta gråa, taggiga delen är stum sitter fast så jag inte kommer åt bakom?

• Person håller i en borttagen termostatdel framför ett element och undersöker ventilens sprint på elementet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska lossa muttern som sitter där, inget vatten sprutar, axeln som är där. har en tätning ( kanske palmettogarn ) som är intryckt mellan axeln och ytterhölje. Och den brukar torka och fastna på axeln. Ta bort plastdelen som sitter där och knacka lite lätt på axeln med en hammare. Sen knackar du hårt på sidorna av ventilen, ska skaka om ordenligt. Var inte rädd det håller, prova att sätta tillbaka plastkugghjulet och vrid, det kan bli att du får ta bort muttern helt ( kan vara en bricka och fjäder där ) och peta ut resterna av garnet. Ny packning gör med att rulla lin som en korv, ha på tätpasta locherpasta eller liknande och trycks in. åter med alla delar, det är muttern som trycker till så det blir tätt, så dra inte för kung och fosterland

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska lossa muttern som sitter där, inget vatten sprutar, axeln som är där. har en tätning ( kanske palmettogarn ) som är intryckt mellan axeln och ytterhölje. Och den brukar torka och fastna på axeln. Ta bort plastdelen som sitter där och knacka lite lätt på axeln med en hammare. Sen knackar du hårt på sidorna av ventilen, ska skaka om ordenligt. Var inte rädd det håller, prova att sätta tillbaka plastkugghjulet och vrid, det kan bli att du får ta bort muttern helt ( kan vara en bricka och fjäder där ) och peta ut resterna av garnet. Ny packning gör med att rulla lin som en korv, ha på tätpasta locherpasta eller liknande och trycks in. åter med alla delar, det är muttern som trycker till så det blir tätt, så dra inte för kung och fosterland
Tack för svar. Är det bakre muttern som ska lös? Trodde först jag skulle komma åt med muttern framför men med tanke på att plastkugghjulet sitter fast så sitter det ju fast där.

• Vit målad radiator och rördel med ventil i fokus. En handritad pil pekar mot ventilen. Bakgrunden visar ett golv och oskarpa möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar nej, det är den gula ( mässing ) direkt innanför kugghjulsvredet. Så för att få bort och peta ur tätningen, s¨måste du även ta bort kugghjulsvredet. Den innre delen i plast är för att säga stopp på vridningen av vredet.

• Gilla
Rullponken och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.