1 031 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Överväger att köpa hus i Hjärup – osäker på framtiden, behöver råd
Hej alla,
Vi är ett par med två barn, båda med goda inkomster (över 50 000 kr före skatt). För närvarande bor vi i en bostadsrätt med hög avgift, vilket vi börjar tröttna på. Vi överväger därför att köpa ett hus i Skanskas projekt Klippängen i Hjärup
Bostad Skanska
.
Detaljer om huset:
Våra frågor är:
Vi är ett par med två barn, båda med goda inkomster (över 50 000 kr före skatt). För närvarande bor vi i en bostadsrätt med hög avgift, vilket vi börjar tröttna på. Vi överväger därför att köpa ett hus i Skanskas projekt Klippängen i Hjärup
Bostad Skanska
.
Detaljer om huset:
- Trähus med bra solläge
- Boarea: 194,3 m²
- Pris: 6 350 000 kr
- Inflyttning: dec 2026–mars 2027
- Tomtstorlek: ca 55 m² (inkl. förråd)
Våra frågor är:
- Har ni några tips? Vi är ekonomiskt stabila men känner oss osäkra inför beslutet.
- Finns det experter vi kan anlita för att få en bedömning av områdets framtid?
- Är det någon som känner till detta projekt eller området och kan dela med sig av insikter om framtidsutsikterna?
Det verkar som att ni är väldigt måna om att minimera risk och då hade jag starkt rekommenderat att ni inte belånar er mer än ni absolut måste.
Hus innebär också mer risk är BRF. Man är ensam ansvarig för all skit som händer.
Jag reagerade också på tomt 55kvm, om det stämmer och inte är 550 kvm så måste det ju handla om kedjehus.... Eller så kan ni hälla upp kaffe till grannen genom fönstret.
Hus innebär också mer risk är BRF. Man är ensam ansvarig för all skit som händer.
Jag reagerade också på tomt 55kvm, om det stämmer och inte är 550 kvm så måste det ju handla om kedjehus.... Eller så kan ni hälla upp kaffe till grannen genom fönstret.
Hittade själv inget tydligt vid snabbare googling, men kolla upp noga så det inte finns några gemensamma nämnare med de som stod bakom Jakriborg. Jäkla fuskbygge alltihop, hört och sett åtskilliga problem i ett par olika bostäder där inne med allt från stora sättningar till svartmögel.
Har i övrigt inget vettigt att komma med i frågan.
Har i övrigt inget vettigt att komma med i frågan.
Några spontanta infallsvinklar:
* Inflyttningsdatum så långt som 2 år frammåt som tidigast. Mycket kan ändras..
* Kan man dra sig ur om Skanska gör ett dåligt jobb?
* Möjlighet att kontinuerligt granska projektet handgripligen så att inget fuskas och plan följs?
* Kan man dra sig ur om ekonomi mm gör det nödvändligt utan stora straffavgifter?
* Obefintlig tomt för pengarna.
* Bostaden sitter ihop med andra bostäder du saknar kontroll över.
* Brottsutvecklingen i Malmö endast 5 km bort kan påverka prisutveckling och trygghet negativt.
* Osäkerhet gällande jobbutveckling, räntor, huspriser på sådan lång sikt. Det pågår en massa geopolitiska händelser i snabbt takt i dagsläget som kan få saker att vända blixtsnabbt.
* Vem disponerar solpanelernas "inkomst" ?
* Skanska kommer att expandera området så det blir lite av en byggarbetsplats under en längre tid.
* Är skolor mm bra? Besök, sök på namnet om det dyker upp artiklar och inlägg.
* Uppvärmning sker med fjärrvärme, men är prisutvecklingen okej för er? Detta blir en utgift man inte kan välja bort.
* Markerna runtomkring är "tomma". Där borde det finnas möjlighet att köpa loss något eget helt fristånde med rejält tomt för barn mm.
(btw, såg en av husen för 5 450 000 SEK om 5 rok istället för 6 rok är okej)
I slutändan är det mesta kompromisser men man måste göra den kompromiss man är tillräckligt nöjd med och vara införstådd med för- och nackdelar.
* Inflyttningsdatum så långt som 2 år frammåt som tidigast. Mycket kan ändras..
* Kan man dra sig ur om Skanska gör ett dåligt jobb?
* Möjlighet att kontinuerligt granska projektet handgripligen så att inget fuskas och plan följs?
* Kan man dra sig ur om ekonomi mm gör det nödvändligt utan stora straffavgifter?
* Obefintlig tomt för pengarna.
* Bostaden sitter ihop med andra bostäder du saknar kontroll över.
* Brottsutvecklingen i Malmö endast 5 km bort kan påverka prisutveckling och trygghet negativt.
* Osäkerhet gällande jobbutveckling, räntor, huspriser på sådan lång sikt. Det pågår en massa geopolitiska händelser i snabbt takt i dagsläget som kan få saker att vända blixtsnabbt.
* Vem disponerar solpanelernas "inkomst" ?
* Skanska kommer att expandera området så det blir lite av en byggarbetsplats under en längre tid.
* Är skolor mm bra? Besök, sök på namnet om det dyker upp artiklar och inlägg.
* Uppvärmning sker med fjärrvärme, men är prisutvecklingen okej för er? Detta blir en utgift man inte kan välja bort.
* Markerna runtomkring är "tomma". Där borde det finnas möjlighet att köpa loss något eget helt fristånde med rejält tomt för barn mm.
(btw, såg en av husen för 5 450 000 SEK om 5 rok istället för 6 rok är okej)
I slutändan är det mesta kompromisser men man måste göra den kompromiss man är tillräckligt nöjd med och vara införstådd med för- och nackdelar.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Vad menas med 55 kvm tomtstorlek? Måste vara en grav felskrivning.
skanska.se: Bostäder i Klippängen | Hjärup | Skanska Bostad (2024) + pdfH Harald Blåtumme skrev:
"Tomtarea 97,6 - 284 kvm"
Så uppgiften stämmer säkert.
Känns som att Skanska försöker göra sig en hacka på att locka medelklassen som vill flytta ut från Malmö med bostäder packade tätt som sillar som blir fast med fjärrvärme och gängkriminalitet runt hörnet. Utifrån bilderna så lär solpanelerna utgöra ett negligerbart tillskott.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Jag ser inte detta som att man köper ett hus, det är marklägenheter man säljer. 55 kvm ”tomt”, det är i storlek som ett normalt vardagsrum plus kök. Vad ska man ha denna ”tomt” till? Kanske kan duga att bygga en altan på om dimensioner och väderstreck är rimliga, annars noll värde.
Betonglåda där arbetarna förvaras när de inte används med inbyggd rastgård för dito arbetare 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är spisen jag skall köpa möjlig att koppla in
Vitvaror -
Var kan jag hitta/köpa spishäll med gjutjärnsplattor?
Kök -
Köpa via rabattkoder från nätet
Övrigt Off Topic -
Är det lönt att reparera eller ska jag köpa ny?
Värmepumpar -
Funderingar kring ett hus jag överväger att köpa (med källare)
Köpa & Sälja hus