H
Hej!

Vänder mig åter igen till detta otroligt tacksamma forum med mängder av kunskap!

Vi har en uppfart, stenlagd, marksten, på cirka 80-90 kvm. Det blir konstant översvämningar på den, senast gick regnvattnet in i garaget. Vi har inget kommunalt dagvatten som krånglar till avrinningen.

Min enkla fråga är, för att slippa översvämning, tror ni det räcker med att ta bort markstenen och lägga markduk och makadam istället? Eventuellt behöver jag ta bort stenmjölet under också, för det är rejält packat, med dålig infiltration…?

Även läst om de som sätter en regnvattenkasset under makadamen för ytterligare infiltration, men det kanske är överkurs.

Väldigt tacksam för svar! Stort tack!

Hårdgjorda ytor behöveran ju leda bort vattnet från. Så långe det är packat så kommer hastigt regn inte tas om hand tillräckligt fort. Sen beror det ju på vad som finns under också, är det 10 meter grov sand hjälper det till, men är det tät lera eller berg är det väl tvärt om. Frågan är alltså mest, kan du få till lutning bort och leda vattnet dit det kan sjunka undan eller rinna bort?

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Makadam hjälper ju förstås till, en viss procent är ju luft då och kan ta emot vatten, men det måste sen kunna ta sig vidare. Annars är ju risken att du går runt och sjunker ner 5cm i regn blandad makadam

• Gilla
Hembyggen
  • Laddar…
H
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hårdgjorda ytor behöveran ju leda bort vattnet från. Så långe det är packat så kommer hastigt regn inte tas om hand tillräckligt fort. Sen beror det ju på vad som finns under också, är det 10 meter grov sand hjälper det till, men är det tät lera eller berg är det väl tvärt om. Frågan är alltså mest, kan du få till lutning bort och leda vattnet dit det kan sjunka undan eller rinna bort?
Tack för svar!

Problemet är att jag inte kan leda vattnet någonstans, direkt. Därav min tanke att eventuellt gräva ner en regnvattenkasset under där mest regnvatten samlas.

I övrigt består marken i området mest av sand, finkornig.

Claes Sörmland
Grattis till sanden, det betyder att du enkelt kan infiltrera via stenkista.

Kan du inte bara sätta en markränna som skyddar huset/garaget och leda dess vatten till en stenkista? har du brist på plats kan du ju lägga stenkistan under uppfarten som du nämnde.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
H Hembyggen skrev:
Tack för svar!

Problemet är att jag inte kan leda vattnet någonstans, direkt. Därav min tanke att eventuellt gräva ner en regnvattenkasset under där mest regnvatten samlas.

I övrigt består marken i området mest av sand, finkornig.
Jo, men leder du dit vattnet så det funkar ju fint. Man får göra en bedömning av volym som behövs och anlägga kasett, stenkista eller dike som passar. Bäst är ju om man kan ha nytta av vattnet men ofta är tomterna så små att man bara vill bli av med det.

• Gilla
Ratchet Winterscarf och 1 till
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grattis till sanden, det betyder att du enkelt kan infiltrera via stenkista.

Kan du inte bara sätta en markränna som skyddar huset/garaget och leda dess vatten till en stenkista? har du brist på plats kan du ju lägga stenkistan under uppfarten som du nämnde.
Tack för svar Claes!

Jo men precis, vi har faktiskt en markränna redan idag kopplad till en stenkista, men vid kraftigt regn så blir den snabbt fylld. Trots att jag nyligen rensat den.

Alternativet är kanske att sätta ytterligare markrännor och stenkistor? Blir väldigt mycket markrännor på 90 kvm kanske.

Tack igen!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jo, men leder du dit vattnet så det funkar ju fint. Man får göra en bedömning av volym som behövs och anlägga kasett, stenkista eller dike som passar. Bäst är ju om man kan ha nytta av vattnet men ofta är tomterna så små att man bara vill bli av med det.
Ja men precis. Sen är frågan om vattnet leds dit under makadamet och markduken? Har inte jobbat med regnvattenkassetter under mark tidigare.

Tack!

Claes Sörmland
Om du redan har markränna och det svämmar över så lär inte en uppfart som består av kross hinna med att hantera vattnet. Störtregnar det på min rätte enorma uppfart/parkeringsplats av kross så rinner det vatten på det. Vanligt östsvenskt duggregn hanterar de utan problem dagar i sträck.

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Generellt löser man vattenproblem med rätt lutning. Om problemet är att vattnet går in i garaget så kan du lägga en tröskel av betong längs porten som skydd.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.