Hej,
Jag tänkte ställa en fråga här, så jag har lite på fötterna när jag ska gå på EON..igen.
Under 10 års tid har vi märkt att det inte går att duscha 2 samtidigt eller ens tappa lite varmvatten samtidigt som man duschar. Jag påpekade detta till EON och efter några samtal fick jag prata med en tekniker. Vi gjorde då en inställning på "bypass" regleringen som gör att det blir ett större flöde som går förbi min anläggning så att inte de ca 45-50m långa rören från gatan blir "för kalla".
Men effekten uteblev. Särskilt när in-tempen på fjv vattnet är under 60gr C.
Hursom så räcker det inte till och så fort någon spolar med lite varmvatten när man duschar blir tempen obehagligt kall.
Nu när FJV håller relativ hög temp så räcker det ändå inte till.
Följande data fick jag ut.
Termostaten är satt på max (markerad med orange i bilden) men en bild i instruktionsboken som ska föreställa en reglerventil ser inte alls som ut som i verkligheten. Antingen saknas den eller också är det de ventiler (ställskruvar?) som syns markerade med rosa pil - kan dessa öppnas?
74C in 16,5C ut= Delta T =57,8C , 0464m3/h =31,3kW
Effektdata på FJV central 55kW max på varmvattenväxlaren.
Mao så är det långt upp till max kapacitet.
Detta problem har funnit sedan installationen som sagt. Inget skräp i filtren heller.
Finns det någon smart människa här som har tips?
Är flödet otillräckligt eller det något man kan göra åt innan jag ringer till Eon som kommer skylla på utebliven service eller liknande.
Tack!
Jag tänkte ställa en fråga här, så jag har lite på fötterna när jag ska gå på EON..igen.
Under 10 års tid har vi märkt att det inte går att duscha 2 samtidigt eller ens tappa lite varmvatten samtidigt som man duschar. Jag påpekade detta till EON och efter några samtal fick jag prata med en tekniker. Vi gjorde då en inställning på "bypass" regleringen som gör att det blir ett större flöde som går förbi min anläggning så att inte de ca 45-50m långa rören från gatan blir "för kalla".
Men effekten uteblev. Särskilt när in-tempen på fjv vattnet är under 60gr C.
Hursom så räcker det inte till och så fort någon spolar med lite varmvatten när man duschar blir tempen obehagligt kall.
Nu när FJV håller relativ hög temp så räcker det ändå inte till.
Följande data fick jag ut.
Termostaten är satt på max (markerad med orange i bilden) men en bild i instruktionsboken som ska föreställa en reglerventil ser inte alls som ut som i verkligheten. Antingen saknas den eller också är det de ventiler (ställskruvar?) som syns markerade med rosa pil - kan dessa öppnas?
74C in 16,5C ut= Delta T =57,8C , 0464m3/h =31,3kW
Effektdata på FJV central 55kW max på varmvattenväxlaren.
Mao så är det långt upp till max kapacitet.
Detta problem har funnit sedan installationen som sagt. Inget skräp i filtren heller.
Finns det någon smart människa här som har tips?
Är flödet otillräckligt eller det något man kan göra åt innan jag ringer till Eon som kommer skylla på utebliven service eller liknande.
Tack!
Med fjärrvärme kan VV ALDRIG t slut , du ska kunna öppna en VV-kran och åka på semester i 14 dagar och ha VV när du kommer hem. Troligtvis så är det VV-ventilen som inte öppnar som den ska, i FJV-centraler så brukar det vara en termisk ventil som får info från en bulb som sitter instucken i utgående VV-rör med ett smalt rör mellan ventil och bulb När du spolar VV, prova med att knacka lite häftigt på röret under ventilen ( ha den på max ) med en hammare, det tål den, i bland kan dom kärva och släpper, vem står för FJV-centralens service/underhåll
.
.
Tack för svaret.
Blandningsventilen vet jag inte vilken det är. Jag lokaliserar bara termostaten men det kanske är den som inte öppnar helt? Jag kan få ganska varmt vatten (över 45 grader iaf) med ett lägre flöde men så fort vattenflödet ökar så dippar tempen. Tempen ut efter plattvärmaren motsvarar det som kommer ut i duschen.
Blandningsventilen vet jag inte vilken det är. Jag lokaliserar bara termostaten men det kanske är den som inte öppnar helt? Jag kan få ganska varmt vatten (över 45 grader iaf) med ett lägre flöde men så fort vattenflödet ökar så dippar tempen. Tempen ut efter plattvärmaren motsvarar det som kommer ut i duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom FV-aggregat jag stött på har inte haft grundflöde o plattvärmeväxlaren för tappvatten.
Istället skapas öppnas det vid behov av en REG-ventil genom att sekundärflödet, via en genomgående spindel (och dubbla packboxar), öppnar för fjärrvärmevattnet genom plattvärmeväxlaren när en kran öppnas.
Felkälla då den både kan kärva och läcka
Istället skapas öppnas det vid behov av en REG-ventil genom att sekundärflödet, via en genomgående spindel (och dubbla packboxar), öppnar för fjärrvärmevattnet genom plattvärmeväxlaren när en kran öppnas.
Felkälla då den både kan kärva och läcka
Det är det stora vita vredet med en svans av rör som bestämmer tempen på VV och vid ett lågt flöde av VV så hinner FJV att värma på, men inte vid högt flöde. Vrid fram och tillbaka på den samtidigt som du tappar VV , sen ställs den på max och fram med hammaren och knacka lite våldsamt på dom gula delarna, fortfarande med VV-tappning, går även att vrida på den och knacka samtidigt
Härligt, tack för alla bra svar.J jonaserik skrev:Det är det stora vita vredet med en svans av rör som bestämmer tempen på VV och vid ett lågt flöde av VV så hinner FJV att värma på, men inte vid högt flöde. Vrid fram och tillbaka på den samtidigt som du tappar VV , sen ställs den på max och fram med hammaren och knacka lite våldsamt på dom gula delarna, fortfarande med VV-tappning, går även att vrida på den och knacka samtidigt
Våld och vaselin löser det mesta.
Då ska jag hem och knacka lite. Jag har tidigare provat vrida på termostaten (antar att det är den gråa du menar) utan mer skillnad att vattnet kan bli än kallare vid lågt flöde. Jag antar att det är något fjäderventil som kärvar innanför?
Jag har inget avtal. Tyckte det var för dyrt. Jag kan byta ventilen själv om så behövs. Jag antar att det är relativt enkelt att få tag i. Märkligt nog måste den kärvat från början. Surt man inte tog tag i det då. Nu har den kärvat i 10 år så vi får se om det går att få loss. Kan jag plocka isär den annars och rengöra eller är det nytt som gäller om inte hammaren hjälper?J jonaserik skrev:Med fjärrvärme kan VV ALDRIG t slut , du ska kunna öppna en VV-kran och åka på semester i 14 dagar och ha VV när du kommer hem. Troligtvis så är det VV-ventilen som inte öppnar som den ska, i FJV-centraler så brukar det vara en termisk ventil som får info från en bulb som sitter instucken i utgående VV-rör med ett smalt rör mellan ventil och bulb När du spolar VV, prova med att knacka lite häftigt på röret under ventilen ( ha den på max ) med en hammare, det tål den, i bland kan dom kärva och släpper, vem står för FJV-centralens service/underhåll
.
Tack för hjälpen!!
Att byta själv är lite diffust då ventilen är kopplad mot FJV och kanske är 100 C där, så tänk till lite att börja med så det inte händer en olycka. Sök på namnet/typ på din ventil så kan du kanske se vad alla skruvar/inställningar är till och för justering, har du manualen för hela paketet, det sitter en skylt någonstans.
J jonaserik skrev:Att byta själv är lite diffust då ventilen är kopplad mot FJV och kanske är 100 C där, så tänk till lite att börja med så det inte händer en olycka. Sök på namnet/typ på din ventil så kan du kanske se vad alla skruvar/inställningar är till och för justering, har du manualen för hela paketet, det sitter en skylt någonstans.
Jo men fjärrvärmen går ju stänga av så det är inga problem. Instruktionsbok finns men typiskt nog stämmer den inte med bilden just på regulatorn. Art nr finns men den är ju också tveksam, men det går säkert lösa om man ringer demJ jonaserik skrev:Att byta själv är lite diffust då ventilen är kopplad mot FJV och kanske är 100 C där, så tänk till lite att börja med så det inte händer en olycka. Sök på namnet/typ på din ventil så kan du kanske se vad alla skruvar/inställningar är till och för justering, har du manualen för hela paketet, det sitter en skylt någonstans.
B Bad Guy skrev:
Förs, har du vridit den Max åt höger mot + som man stänger en kran? För att öka utgående temperatur.
Jag har själv bytt min ventil då den pajade och det kom kokande vatten ur kranen.
En ny ventil kostar c:a 4500:- och den betalar hemförsäkringen (Länsförsäkringar) - minus självrisken! Då jag bytte den själv så blev det inget åldersavdrag.
Fjärrvärmeverket har en försäkring via TryggHansa som försäkrar kundens självrisk!
Bytet kostade mig 0:- kronor!!!
Jag har samma värmeväxlare från Danfoss/Redan.
Jag har själv bytt min ventil då den pajade och det kom kokande vatten ur kranen.
En ny ventil kostar c:a 4500:- och den betalar hemförsäkringen (Länsförsäkringar) - minus självrisken! Då jag bytte den själv så blev det inget åldersavdrag.
Fjärrvärmeverket har en försäkring via TryggHansa som försäkrar kundens självrisk!
Bytet kostade mig 0:- kronor!!!
Jag har samma värmeväxlare från Danfoss/Redan.