5 411 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Oskälig kostnad för byte av dricksvattenpump?
Jag har nyligen bytt äldre ejektorpump (installerad -77) med anledning av att ejektorn i borrhålet gick sönder. Vi stod utan vatten men en sedan länge etablerad brunnsborrare som bor i området kunde ta sig an jobbet ganska snabbt. Vi kom överens om att skrota ejektorpumpen och sätta en dränkbar pump i borrhålet i stället. Jobbet tog cirka tre timmar för två personer inkl framkörning samt ytterligare 1-2 timmar för en person för att hämta pump och reka på platsen. Det gjordes inga arbeten med borrhålet. Förutom pumpen användes 40 meter pemslang ca 30 mm samt anslutningar till befintlig slang vid brunnen och inne i huset. Brunnen är 45 meter djup och pumpen är Grundfos 75 mm med tomkörningsskydd. Detta är muntliga uppgifter men jag förväntade mig givetvis att få dokumentationen på pumpen. Det har jag inte fått hittills och installatören verkar ovillig att ordna detta. Men utifrån beskrivningen, är 25 000:- ett skäligt pris? Grundfos enfaspumpar verkar kosta 10 000 - 15 000:- enligt Rinkaby. Så varför påslag på 10 000:- för fyra timmars jobb? Vad är det jag missar? /Henrik
Bortkörningen stod jag för och muntligt uppgavs att det var minsta pumpen. Jag känner inte till vad den kostar eftersom jag inte vet vilken modell som valdes. Men utgår man från priserna hos Rinkaby - ja då blir det ett väldigt tilltaget påslag.Stefan N skrev:
Jobbet gjordes dagtid vardag, inplanerat ett par dagar tidigare. Visserligen kanske detta trängde undan något annat jobb men det var inget överenskommet jourjobb.B BSOD skrev:
En sak är det tyvärr bara att lära sig som husägare. Det är att rörmokare och elektriker kostar fruktansvärt mycket pengar. Det är tyvärr bara att acceptera. Inget jag försvarar. Men utifrån det tycker jag att 28.200kr lät mer än rimligt. Jag hade faktiskt förväntat mig mer.H Henrikd75 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Det var ju som sagt 8h enl, vad TS beskrev i första inlägget. Om då arbetet debiteras med 11200, så ger det 1400/h. Vilket iofs låter rätt högt. Frågan är väl om den uppskattade tiden verkligen inkluderar körtid och all tid för hämtning av material?
Om vi då tänker oss att pumpen kostar 15 000 (även om den är billigare på Rinkaby). Så låter det väl inte orimligt med 3000 för resten av materialet?
Om vi då tänker oss att pumpen kostar 15 000 (även om den är billigare på Rinkaby). Så låter det väl inte orimligt med 3000 för resten av materialet?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Arbetstid och kostnad för utbyte avfuktare i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Är kostnad för klyvning via lantmäteriet avdragsgill vid försäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kostnad för att dra kabel i nedgrävt rör?
El -
Oskäliga krav för bygglov, medför onödiga kostnader?
Bygglov -
Oskäligt hög arbetskostnad i offert. Hur diskuterar man detta bäst med företage
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur