Byggahus.se
É
Hur brukar man göra när man sätter OSB/gips på ett liggande installationsskikt vid ytterhörn? Alltså vid en ytterväggs ytterhörn.

Vid innerhörn brukar man (eller i alla fall jag gjort) sätta en plåtvinkel mellan OSB och gips. Gör man likadant på ytterhörn? Eller måste man sätta en vertikal regel för tillräcklig styrka? De där plåtvinklarna i innerhörnen verkar inte göra enorm skillnad i svikt men vad som räcker vet jag ej. Innerhörnen ska jag ändå bara foga men ytterhörnet vill jag inte ha sprickor i.

Man ska ju sen även ha nån list utanpå gips vad jag förstått men det är väl mer hörnskydd och utseende, inte styrkan/svikten i skivorna kanske?

Bild på hörnet som är påbörjat:
Inre byggnadsarbete med isolering, trästomme, och elektriska uttag i en oavslutad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle sätta en stående regel/regelbitar. Hur man brukar göra vet jag inte, men skivorna måste bindas ihop. Sedan plåtvinkel på gipset.
 
Nu är jag ingen byggare och har ingen aning om vad som är brukligt men varför inte en stående 2x2 i hörnet?
 
É
Okej ja det är kanske säkrast med regel då. Men undrar hur man faktiskt brukar göra?
Har sökt men inte hittat nåt. Verkar ovanligt med dessa hörn..

Tänker ni en regel endast i hörnet så som bara sammanbinder OSB från båda håll? Den så att säga ”svävar” utanför stommen. För ska det även sitta fast mot stommen måste jag nog ha en 45x90. Blir ännu mer köldbrygga. Men en 45x45 utanpå hörnet borde ju duga när de sen skruvas ihop med varandra.
 
Hej
Jag brukar lägga OSB sen plåtvinkeln och sist gipset, mest för att kunna runda av hörnet så det inte blir ett skarpt hörn som lätt skadas.
Men det finns väl ytterhörn att limma på gipset som man sen spacklar in?
/W
 
É
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag brukar lägga OSB sen plåtvinkeln och sist gipset, mest för att kunna runda av hörnet så det inte blir ett skarpt hörn som lätt skadas.
Men det finns väl ytterhörn att limma på gipset som man sen spacklar in?
/W
Ja men detta handlar inte om ytfinishen, utan stabiliteten skivmässigt om man hänger/trycker mot väggen nära ytterhörnet.
 
É ÉlPon skrev:
Tänker ni en regel endast i hörnet så som bara sammanbinder OSB från båda håll? Den så att säga ”svävar” utanför stommen.
ja så skulle jag göra iallafall. Du behöver ju inte ens använda en 45x45, kan vara någon läkt också - bara du kan förbinda hörnen. Vill du till varje pris undvika köldbryggor så är en 28x70 eller liknande kanske ett bättre alternativ, och fungerar lika bra för att knyta ihop hörnan.
 
Min tanke med en stående regel var ju att den isåfall spikas fast mot de liggande reglarna. Den behöver ju inte sitta fast i huset så länge de liggande reglarna sitter i stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.