Jag vill varna för oseriösa kakelförsäljare: KakelHuset AB i Karlskrona.
Det hela började med att vi såg en annons i vår lokala tidning (NT) om utförsäljning av kakel till 50%. Det stog att de sålde ut deras grosisstlager. Vi åkte dit och fann att de hade en utställning i ett garage och att priserna var ganska saftiga, men med 50% så blev de ju ganska billiga! Kvaliten på kaklet verkade bra och vi hittade vad vi sökte efter och slog till.
Därefter började problemen. Först blev leveransen försenad en månad. När den väl kom så var endast hälften med och en mosaik vi fått var fel. Resten av kaklet skulle levereras hem till oss sade de. Men sen hördes inget mer från dem. Vi försökte ringa men de svarade inte. När de väl svarade var det bara bortförklaringar och "det kommer i nästa vecka". Efter ytterligare två månader (med flera utlovanden om leverans) så fick vi nog och gav dem ett utlimatum: Leverera resten eller vi häver köpet. Då lovade de att kaklet skulle komma följande vecka och tid och plats bestämdes (att de tidigare lovat utkörning ville de inte veta om). Nåväl, vi åkte till leveransplatsen (samma plats som utställningen) men där fanns ingen! Vi ringde upp och då fick vi veta att de skulle komma senare på kvällen och att de skulle ringa tillbaks. Men de ringde aldrig! Så vi hävde köpet och köpte resten från annan leverantör.
Senare har vi fått reda på att de egentligen inte var så värst billiga. (vi var så här i efterhand alldeles för prisomedvetna).
Sammanfattningsvis kan man säga:
* Öseriöst med försäjning "direkt på gatan".
* Ger aldrig klara besked. Skyller ifrån sig, svarar inte i telefon.
* Rear ut till 50% när det i själva verket inte är så billigt
* Säger att det är utförsäljning av lager. Ändå får man vänta i flera månader. Svårt att hitta i det egna lagret, eller?
Jag skulle kunna berätta mycket mer om detta företag men orkar inte skriva mer. Det visade sig när vi ringde konsumentverket att företaget är känt där med många tidigare klagomål.
/Peter
Det hela började med att vi såg en annons i vår lokala tidning (NT) om utförsäljning av kakel till 50%. Det stog att de sålde ut deras grosisstlager. Vi åkte dit och fann att de hade en utställning i ett garage och att priserna var ganska saftiga, men med 50% så blev de ju ganska billiga! Kvaliten på kaklet verkade bra och vi hittade vad vi sökte efter och slog till.
Därefter började problemen. Först blev leveransen försenad en månad. När den väl kom så var endast hälften med och en mosaik vi fått var fel. Resten av kaklet skulle levereras hem till oss sade de. Men sen hördes inget mer från dem. Vi försökte ringa men de svarade inte. När de väl svarade var det bara bortförklaringar och "det kommer i nästa vecka". Efter ytterligare två månader (med flera utlovanden om leverans) så fick vi nog och gav dem ett utlimatum: Leverera resten eller vi häver köpet. Då lovade de att kaklet skulle komma följande vecka och tid och plats bestämdes (att de tidigare lovat utkörning ville de inte veta om). Nåväl, vi åkte till leveransplatsen (samma plats som utställningen) men där fanns ingen! Vi ringde upp och då fick vi veta att de skulle komma senare på kvällen och att de skulle ringa tillbaks. Men de ringde aldrig! Så vi hävde köpet och köpte resten från annan leverantör.
Senare har vi fått reda på att de egentligen inte var så värst billiga. (vi var så här i efterhand alldeles för prisomedvetna).
Sammanfattningsvis kan man säga:
* Öseriöst med försäjning "direkt på gatan".
* Ger aldrig klara besked. Skyller ifrån sig, svarar inte i telefon.
* Rear ut till 50% när det i själva verket inte är så billigt
* Säger att det är utförsäljning av lager. Ändå får man vänta i flera månader. Svårt att hitta i det egna lagret, eller?
Jag skulle kunna berätta mycket mer om detta företag men orkar inte skriva mer. Det visade sig när vi ringde konsumentverket att företaget är känt där med många tidigare klagomål.
/Peter
Undrar om det kan vara samma som funnits en tid i Vällingby (Sthlms-trakten). De har "garage"-uförsäljning med "fantastiska priser", "lägst i Sthlm?"
Tråkigt att det gick illa för er, men bra att du skriver om det här på forumet. Och det verkar ju som om ni inte betalat i förskott heller, vilket är bra.
Tråkigt att det gick illa för er, men bra att du skriver om det här på forumet. Och det verkar ju som om ni inte betalat i förskott heller, vilket är bra.
Nej, vi betalade inget i förstkott.
Men till badrummet fick vi endast den ena nyansen av kaklet och var dumma att betala för den. Den andra skulle som sagt levereras senare, vilket vi tröttnade på att vänta på efter två månader.
Vid kontakt med konsumentverket fick vi rådet att om man ej fått en komplett uppsättning (dvs delar av produkten) som i vårt fall så skulle man inte betala föränn allt har levererats. Hade vi ej betalat föränn allt levererats så hade vi antagligen inte hamnat i denna situation.
Men till badrummet fick vi endast den ena nyansen av kaklet och var dumma att betala för den. Den andra skulle som sagt levereras senare, vilket vi tröttnade på att vänta på efter två månader.
Vid kontakt med konsumentverket fick vi rådet att om man ej fått en komplett uppsättning (dvs delar av produkten) som i vårt fall så skulle man inte betala föränn allt har levererats. Hade vi ej betalat föränn allt levererats så hade vi antagligen inte hamnat i denna situation.
Jag håller med. Det var väl därför vi köpte av dem. Men bara för att man säljer "direkt från gatan" så behöver man ju inte bete sig så som de gjorde. Men det är ju lättare att strunta i sina kunder när man inte har en riktig affärslokal dit kunder kan komma och ställa krav direkt "mellan fyra ögon".
Å andra sidan om man köper från en "fin butik" så köper man lite trygghet genom att man får lite bättre garantier på att man inte blir lurad, etc. Så här i efterhand så skulle vi nog ha betalat lite mer för att få bättre garantier, tex. om leveranstid, etc. Det kostar betydligt mer att ha ett bygge stå stilla pga. uteblivna leveranser ;(
/Peter
Å andra sidan om man köper från en "fin butik" så köper man lite trygghet genom att man får lite bättre garantier på att man inte blir lurad, etc. Så här i efterhand så skulle vi nog ha betalat lite mer för att få bättre garantier, tex. om leveranstid, etc. Det kostar betydligt mer att ha ett bygge stå stilla pga. uteblivna leveranser ;(
/Peter
Hej!
Vi har också kötpt kakel, klinkers och parkett golv av de. Och jag måste faktiskt försvara de, för att vi har blivit väldigt bra bemötta, allt kom i tid, utom 1/2 kvm kakel, som de ringde om och levererat en vecka efter. Priserna har också varit bra, ett exempel: 198 kr för kvm 14,5 mm ek parkett golv. Det ett bra pris, med tanke på att priset för samma är runt 240 kr. Tyvärr att ni har blivit besvikana. Och en sak till all kakel de sålde var av en bra kvalitet till rimligt pris.
Vi har också kötpt kakel, klinkers och parkett golv av de. Och jag måste faktiskt försvara de, för att vi har blivit väldigt bra bemötta, allt kom i tid, utom 1/2 kvm kakel, som de ringde om och levererat en vecka efter. Priserna har också varit bra, ett exempel: 198 kr för kvm 14,5 mm ek parkett golv. Det ett bra pris, med tanke på att priset för samma är runt 240 kr. Tyvärr att ni har blivit besvikana. Och en sak till all kakel de sålde var av en bra kvalitet till rimligt pris.
När vi inte fick kaklet så vände vi oss till en annan lokal butik, och det visade sig att de hade haft andra kunder som hade haft liknande problem. De hade tom. betalat mer för deras kakel hos Kakelhuset än vad denna butik hade. Och då hade ju KakelHuset 50% rabatt!! Hur seriöst är det?
Att sedan skriva att man har utförsäljning av sitt lager med 50% när det uppenbarligen inte handlar om det tycker jag är oärligt. För det tar väl inte två månader att hitta kaklet i det egna lagret??
Att de också inte går ut med företagsnamn i deras annons och endast ett mobiltelefonnummer tycker jag också är oärligt. Dessutom svarar de aldrig på detta nummer.
Jag har hur mycket mer kritik som helst på lager... om nån är intresserad så kan ni skicka ett meddelande.
I vilket fall så rekommenderar jag ev. köpare att verkligen kolla upp priserna ordentligt. Hur seriöst är det att ta nästan dubbelt så mycket för ett kakel i ordinarie pris för att sedan rabattera ut det till 50% ?
Att sedan skriva att man har utförsäljning av sitt lager med 50% när det uppenbarligen inte handlar om det tycker jag är oärligt. För det tar väl inte två månader att hitta kaklet i det egna lagret??
Att de också inte går ut med företagsnamn i deras annons och endast ett mobiltelefonnummer tycker jag också är oärligt. Dessutom svarar de aldrig på detta nummer.
Jag har hur mycket mer kritik som helst på lager... om nån är intresserad så kan ni skicka ett meddelande.
I vilket fall så rekommenderar jag ev. köpare att verkligen kolla upp priserna ordentligt. Hur seriöst är det att ta nästan dubbelt så mycket för ett kakel i ordinarie pris för att sedan rabattera ut det till 50% ?
En sak jag kom på de gjorde när vi hämtade första (och enda!!) delleveransen:
Innan det blev vår tur så sålde de parkett till en kund. Men kunden ville ha ett par extra bitar, eftersom en del var skadade. Då tar försäljaren och öppnar en förpackning och ger dem ett par lösa bitar!!!
Alla som någon gång lagt ett parkettgolv borde veta att förpackningarna -ej- får brytas föränn precis innan golvet ska läggas och det måste förvaras i det rum där golvet ska ligga ett bra tag innan. Annars är det stor risk att sprickor eller resning av golvet uppstår. Detta står i -alla- beskrivningar, men försäljaren visste tydligen inte detta! Eller också så brydde han sig inte. I vilket fall som helst så visar det också hur oseriösa de är.
/Peter
Innan det blev vår tur så sålde de parkett till en kund. Men kunden ville ha ett par extra bitar, eftersom en del var skadade. Då tar försäljaren och öppnar en förpackning och ger dem ett par lösa bitar!!!
Alla som någon gång lagt ett parkettgolv borde veta att förpackningarna -ej- får brytas föränn precis innan golvet ska läggas och det måste förvaras i det rum där golvet ska ligga ett bra tag innan. Annars är det stor risk att sprickor eller resning av golvet uppstår. Detta står i -alla- beskrivningar, men försäljaren visste tydligen inte detta! Eller också så brydde han sig inte. I vilket fall som helst så visar det också hur oseriösa de är.
/Peter
Nästan exakt samma historia för mig. Jag fick ca 1,5 ton kakel levererat på gatan. Betalade, dumt nog, med att uppge mitt kortnummer. På kvällen visade det sig att det saknades både kakel och bård. Ringde dagen efter till Kalkehuset. Blev där bemött mycket illa, man påstod att jag ljög "Jag har hört många historier av kunder".
När jag några dagar senare kom i kontakt med ägaren bad han dock om ursäkt. Inget kalkel i sikte!
Trots ett stort antal påsötningar har jag inte fått allt levererat. Det saknade kaklet har kommit men inte bården som jag nu lyckats köpa från en annan affär.
Nu är alla även ägaren mycket oförskämd när jag lyckas komma i kontakt med honom. Förmodligen börjar de känna sig hotade. Påstår att man aldrig haft en så oförskämd kund!
Tilläggas ska att jag spärrade mitt kort för att förhindra att beloppet drogs från mitt konto, på något konstigt sätt lyckades man i alla fall dra hela beloppet!
Dags för PLUS?
När jag några dagar senare kom i kontakt med ägaren bad han dock om ursäkt. Inget kalkel i sikte!
Trots ett stort antal påsötningar har jag inte fått allt levererat. Det saknade kaklet har kommit men inte bården som jag nu lyckats köpa från en annan affär.
Nu är alla även ägaren mycket oförskämd när jag lyckas komma i kontakt med honom. Förmodligen börjar de känna sig hotade. Påstår att man aldrig haft en så oförskämd kund!
Tilläggas ska att jag spärrade mitt kort för att förhindra att beloppet drogs från mitt konto, på något konstigt sätt lyckades man i alla fall dra hela beloppet!
Dags för PLUS?
Jag skickade ett mail till tillverkaren (grespania.com) av kaklet och klagade på KakelHuset. Efter en vecka fick jag svar (han hade varit på tjänsteresa). Han sa att de var mycket förvånade över KakelHuset AB's beteende och skulle kontakta deras svenska agent.
Ett par dagar senare ringde den svenska agenten mig och berättade att de tänkte kontakta företaget och be dem "skärpa till sig".
Jag vet inte om det får någon effekt, men på nått sätt vill man ju få dem att inse att man ej kan behandla kunder hur som helst.
Jag föreslår att ni andra som har haft likande problem gör samma sak, ett mail tar ju bara nån minut att skriva. Om fler klagar så kanske de får problem att beställa varor...
De flesta tillverkare har websidor, tex.
http://www.grespania.com/
http://www.vivesceramica.com/
/Peter
Ett par dagar senare ringde den svenska agenten mig och berättade att de tänkte kontakta företaget och be dem "skärpa till sig".
Jag vet inte om det får någon effekt, men på nått sätt vill man ju få dem att inse att man ej kan behandla kunder hur som helst.
Jag föreslår att ni andra som har haft likande problem gör samma sak, ett mail tar ju bara nån minut att skriva. Om fler klagar så kanske de får problem att beställa varor...
De flesta tillverkare har websidor, tex.
http://www.grespania.com/
http://www.vivesceramica.com/
/Peter
Även jag har råkat ut för kakelhuset ab karlskrona! Har aldrig någonsin blivit så illa behandlad som kund som av dessa. De har en annons i vår tidning den 4/5 jag och sambon åker dit då jag har har positiva erfarenheter av de sen ett tidigare köp för 7 år sen. Vi hittar kakel till vårt badrum, en order skrivs och ska få hämta detta den 10/5. Jag kommer dit betalar och då varorna plockas in i bilen upptäcks att kaklet till golvet saknats. Jag säger att det är okey ändå för de skulle komma tillbaka veckan efter, får pengar tillbaka för dessa plattor fast jag först sa att det inte behövs, för jag förutsatte att de var tillbaka en vecka senare. Men de ville betala tillbaka och så blev det. Innan jag äkte fick jag förklarat för mig att de kommer 17/5 men ringer för på måndag fm för att ge exakt tid. Vet inte om fm i karlskrona är nån gång under dygnets 24 tim men här o i övriga Sverige är detföre kl 1200. Kl 1710 ringer jag upp de och förklarar för han som svarar att de skulle ringt mig om tid o ej gjort det, han medelar att han som har hand om det är på väg in o ringer upp mig strax.Vilket sker förklarar igen att jag väntat o han taggar upp direkt!! En liten dispyt om att jag väntat o de lovet att ringa han svarar att det är väl inte hela världen utan att de ringer som lovat! Ja efter att JAG ringt ja! Får besked att plattorna kommer 16/5 jag förklarar att då kan jag ej komma. Får då veta de ställer in plattorna i grannaffären i huset de haft sin försäljning, och att jag kan hämta o betala 17/5 Allt okej så långt MEN inga plattor finns där när jag kommer dit och då ringer jag upp de igen och förklara åter igen vem jag är o varför jag ringer och undrar var mitt kakel är. Och nu spårar det ur ordentligt för de hävdar att de aldrig sagt att de skulle leverera 16/5! utan först 19/5! De skulle heller aldrig lämna av kakel i någon grannaffär! Jag har hört fel eller så har han som sagt detta gjort ett misstag för han är bara chaufför, och misstag kan väl alla göra även du är vad jag får höra!!!!Får sen veta att jag kan hämta mitt kakel 19/5 före kl 1600. Talar om att jag kört i onödan och vill ha reducering på priset pga det o och ej kan hämta 19/5. Svaret blir att jag kan köpa mina plattor nån annan stans. Han fortsätter att vara lika otrevlig hela samtalet igenom och säger sedan att jag hör på din röst att om jag lämnar plattorna där får jag ej se röken av några pengar!!!!!!! Förtal anser jag detta vara. lägger på luren med besked om att jag nu går vidare med detta. Ringer sambon förklarar vad jag råkat ut för o ber han ringa upp de. Han gör detta och då är plötsligt han jag talat med chaufför trots att han till mig sagt att han var en av delägarna!Lögner hela vägen av ett oseriöst företag!!! har läst om förslag på PLUS i inläggen, själv funderar jag starkt på att kontakta reporten Janne Josefsson på SVT som rotar mycket och bra i sina program. Har mer att berätta ang mitt sista samtal men orkar inte dra mer nu det blev långt ändå. Men jag har redan avrått folk att handla av de och kommer fortsätta göra så
JAg tillhör någ en av få som är nöjda med dem... Beställde ett så kallat badrumspaket med kakel,klinkers, fix, fog, golvärme o tätskikt... Kommer ej ihåg datum för Lev nu men jag åkte dit för o hämta varorna men då hade min pall inte kommit med av nån anledning men det löste sig ändå.. Fick alltihop hemkört senare samma vecka och de drog av 500 kr på priset eftersom jag kört tidigare i veckan utan att få med mig varorna hem..
ANg priserna så har jag hittat likadantkakel, klinker o bård hos en kakelfirma här i stan, hade jag köpt samma varor där hade det kostat mig nästan det dubbla...
ANg priserna så har jag hittat likadantkakel, klinker o bård hos en kakelfirma här i stan, hade jag köpt samma varor där hade det kostat mig nästan det dubbla...
Det är rätt kul att hitta denna tråden några år efter den startade när jag försökte hitta deras annons online för att kunna anmäla dom till KO.
Verkar som att dom har varit oseriösa ganska länge.
Dom har återigen garageförsäljning med 50%.
Vi åkte dit. (jag och min mor, som jag ska kakla om ett badrum åt)
Efter att ha valsat runt på deras lager en stund hade vi en lista med vad vi skulle ha, och letade upp en "försäljare".
Nu använder jag termen "försäljare" ganska löst, eftersom dom vanligtvis brukar vara måna om att sälja saker.
Eftersom vi skulle ha ganska mycket, så tänkte vi utnyttja det som stod i deras annons. Nämligen "Fri leverans".
Vid förfrågan om detta fick vi svaret att "Jag vet inte om jag är så sugen på att sälja till er", och han går...
Jag vände mej till den andra "säljaren" och frågar henne om han alltid var lika munter.
Hon vände då också alla taggar utåt, och påstår att dom inte alls utlovar nån hemleverans.
Killen kommer tillbaka, och vi frågar varför det står det i deras annons, och får då förklarat för oss att "Fri leverans" givetvis inte har någonting med att köra hem grejerna till oss att göra.
Dom kör en lastbil till Ronneby och Karlshamn där kunder därifrån kan hämta varorna på statoils parkeringsplats.
Jag frågade om dom verkligen trodde att folk tolkade "Fri leverans" som att man får hämta det nån annan stans.
Då fick vi inte handla.
Uppenbarligen är jag i fel bransch, eftersom kakelbranschen är så lukrativ att man kan välja bort kunder som ska handla för 10k.
Men, som sagt, kul att se att dom har hållt på så här några år.
Det är bara att fortsätta varna folk.
PS.
Det kakel vi skulle köpa för 800/kvm (nu prissänkt till 400/kvm) fanns hos en annan kakelförsäljare för 200/kvm.
Verkar som att dom har varit oseriösa ganska länge.
Dom har återigen garageförsäljning med 50%.
Vi åkte dit. (jag och min mor, som jag ska kakla om ett badrum åt)
Efter att ha valsat runt på deras lager en stund hade vi en lista med vad vi skulle ha, och letade upp en "försäljare".
Nu använder jag termen "försäljare" ganska löst, eftersom dom vanligtvis brukar vara måna om att sälja saker.
Eftersom vi skulle ha ganska mycket, så tänkte vi utnyttja det som stod i deras annons. Nämligen "Fri leverans".
Vid förfrågan om detta fick vi svaret att "Jag vet inte om jag är så sugen på att sälja till er", och han går...
Jag vände mej till den andra "säljaren" och frågar henne om han alltid var lika munter.
Hon vände då också alla taggar utåt, och påstår att dom inte alls utlovar nån hemleverans.
Killen kommer tillbaka, och vi frågar varför det står det i deras annons, och får då förklarat för oss att "Fri leverans" givetvis inte har någonting med att köra hem grejerna till oss att göra.
Dom kör en lastbil till Ronneby och Karlshamn där kunder därifrån kan hämta varorna på statoils parkeringsplats.
Jag frågade om dom verkligen trodde att folk tolkade "Fri leverans" som att man får hämta det nån annan stans.
Då fick vi inte handla.
Uppenbarligen är jag i fel bransch, eftersom kakelbranschen är så lukrativ att man kan välja bort kunder som ska handla för 10k.
Men, som sagt, kul att se att dom har hållt på så här några år.
Det är bara att fortsätta varna folk.
PS.
Det kakel vi skulle köpa för 800/kvm (nu prissänkt till 400/kvm) fanns hos en annan kakelförsäljare för 200/kvm.