Och har man på så sätt hittat övre änden på stålröret så borde det gå att borra ett kanske 15 mm hål ovanför.
Smyga in ett stålrör kopplat till en ny fettspruta fylld med typ lättflytande polyester.
Sikta med ståltöret runt om efter insidan av flaggstången och pumpa in polyestern.
Polyestern rinner ned och hamnar bitvis mellan flaggstång och stora metallröret.
Gör detta när det är vindstilla.
- Ja, det var mitt lilla förslag.
Smyga in ett stålrör kopplat till en ny fettspruta fylld med typ lättflytande polyester.
Sikta med ståltöret runt om efter insidan av flaggstången och pumpa in polyestern.
Polyestern rinner ned och hamnar bitvis mellan flaggstång och stora metallröret.
Gör detta när det är vindstilla.
- Ja, det var mitt lilla förslag.
Redigerat:
Jag var fram och ”ruskade” på flaggstången och det gick förvånansvärt lätt att både få rörelse och ljud i det hela..
Säkert inte så stor rörelse egentligen (i mm).. men kändes mer än det sett ut när jag tittat (och det blåst)‼️
Så hm ny flaggstång alltså? om man vill vara på säkra sidan..(måste ju få hjälp att både ta ner o resa.. om vi ska försöka laga oxå.. )
(Ja, jag måste ha en flaggstång.. min favoritgrej på ute på gården)
Säkert inte så stor rörelse egentligen (i mm).. men kändes mer än det sett ut när jag tittat (och det blåst)‼️
Så hm ny flaggstång alltså? om man vill vara på säkra sidan..(måste ju få hjälp att både ta ner o resa.. om vi ska försöka laga oxå.. )
Redigerat:
Det är inte bara bultarna som släppt lite? Är väl M12/M14 som går ner i hylsor i marken. Så har det hänt på ett företag jag jobbat vid, där hade flera år av vind gjort att bultarna vandrat sig lite upp och möjliggjort lite rörelse i fästet. Några få mm i botten ger mycket rörelse längst upp. 👍🏻
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag överväger att fälla min och lägga lite cykelslang mellan eller nått.Snigla skrev:
Jag var fram och ”ruskade” på flaggstången och det gick förvånansvärt lätt att både få rörelse och ljud i det hela..
Om det är som på vår så är glappet längst ner, och där var troligen någon för att fylla igen detta från början, men som gett upped åren.
Tycker allt det ser ut som nån sorts gångjärn där...Snigla skrev:
Ingen aning om var denna tråd bör ligga, men chansar på trädgården.. då flaggstången står i trädgårdenOavsett om det handlar om markarbeten, flaggstången i sig eller något annat.. så står den fortfarande i vår trädgård!
Efter sista stormen för några veckor sedan så har jag upplevt att flaggstången är mer rörlig än den var innan.. vilket känns lite oroväckande. Det är inte så att den lutar mer än innan eller så.. utan bara att NÄR den väl rör sig (om det blåser t ex) så är det inte längre bara "topphalvan" som verkar röra sig.. utan man kan skönja rörelserna hela vägen ner till fästet!
Den har stått pall för mer och värre stormar än de som varit i år.. men den har aldrig liksom rört sig hela vägen ner tidigare.
Jag har nada koll på hur varken denna flaggstång (eller andra) eg är gjorda.. varken materialet i flaggstängerna.. eller hur man gör/gjuter/köper fundament till att hålla den på plats..
Vi har försökt lista ut om det är "plast" eller "plåt".. och vi är oense haha (inte bara vi).. men den delen ska vi nog kunna lista ut!
Den är (tyvärr) inte fällbar.. den sitter fastbultad/skruvad i ett fäste längst ner.. som i sin tur verkar sitta i en betongklump.. vet ej hur stor den är, eller hur djupt den går (har i dagsläget en stenläggning .. i sisådär skick ovanpå).
Hur går man tillväga för att felsöka?
Laga? eller en tänka...
Vi vill inte ha en flaggstång i något av husen direkt (som ligger nära).
Så det är dags att fundera på vad som felar nu.. innan det kommer en storm som bråkar för mycket!
(bultarna i botten verkar sitta fast och vara åtskruvade - om jag skulle de någon slags "förklaring" till hur det ser ut och låter när det blåser.. så verkar det som om ytterhöljet lossnat från något på insidan av stången.. och vibrerar mot varandra)
🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa ide 😊: stålröret inne i stången torde vara aningen koniskt liksom flaggstången. För att spänna röret mot stången kapar man en bit av glasfiberstången runtom längst ner med multivertyg. Om stången varit "lös" borde den komma nedåt av sin egen vikt tills konerna låser i varandra. Kapa t.ex. 5-10 cm i taget tills den stoppar.
Vi provade att dra lite i bultarna (med större verktyg än sist).. lyckades vrida nån.. ett par millimeter (de andra verkade sitta fast). Fästet i sig verkade "stabilt".F Festlund skrev:
Svårt att säga om det gjorde någon skillnad eller ej (hade väldigt blåsigt på eftermiddagen men svårt att "jämföra" med innan - det rör sig lite iaf än)
Det skulle det kunna vara.. 🤔 även om det inte riktigt var uppenbart för oss... (syns ju knappt om man inte ställer ner kameran på backen för att fota till er...)Cheesen skrev:
De gångjärn jag sett på flaggstänger innan har varit mer "synliga" (oavsett om det varit nere på metallfästet eller sådana där som går upp längs sidan utanpå flaggstången)
Du får krypa ned och kolla hur markfästet ser ut undertill. Har sett liknande hos en fd granne där man lossade skruvarna ovanpå och kunde fälla stången. Markfästet satt kvar i betongfundamentet även när man lossar dom synliga skruvarna. Skruvarna som höll fast flaggstången mot marken var dolda av "foten". Var bara tur att en bekant sålt flaggstänger och kände igen modellen. Men det är svårt att se det utan att vara på plats och krypa och kolla hur fästet är konstruerat.Snigla skrev:
Det skulle det kunna vara.. 🤔 även om det inte riktigt var uppenbart för oss... (syns ju knappt om man inte ställer ner kameran på backen för att fota till er...)
De gångjärn jag sett på flaggstänger innan har varit mer "synliga" (oavsett om det varit nere på metallfästet eller sådana där som går upp längs sidan utanpå flaggstången)![]()
Klicka här för att svara