Ingen aning om var denna tråd bör ligga, men chansar på trädgården.. då flaggstången står i trädgården
Oavsett om det handlar om markarbeten, flaggstången i sig eller något annat.. så står den fortfarande i vår trädgård!
Efter sista stormen för några veckor sedan så har jag upplevt att flaggstången är mer rörlig än den var innan.. vilket känns lite oroväckande. Det är inte så att den lutar mer än innan eller så.. utan bara att NÄR den väl rör sig (om det blåser t ex) så är det inte längre bara "topphalvan" som verkar röra sig.. utan man kan skönja rörelserna hela vägen ner till fästet!
Den har stått pall för mer och värre stormar än de som varit i år.. men den har aldrig liksom rört sig hela vägen ner tidigare.
Jag har nada koll på hur varken denna flaggstång (eller andra) eg är gjorda.. varken materialet i flaggstängerna.. eller hur man gör/gjuter/köper fundament till att hålla den på plats..
Vi har försökt lista ut om det är "plast" eller "plåt".. och vi är oense haha (inte bara vi).. men den delen ska vi nog kunna lista ut!
Den är (tyvärr) inte fällbar.. den sitter fastbultad/skruvad i ett fäste längst ner.. som i sin tur verkar sitta i en betongklump.. vet ej hur stor den är, eller hur djupt den går (har i dagsläget en stenläggning .. i sisådär skick ovanpå).
Hur går man tillväga för att felsöka?
Laga? eller en tänka...
Vi vill inte ha en flaggstång i något av husen direkt (som ligger nära).
Så det är dags att fundera på vad som felar nu.. innan det kommer en storm som bråkar för mycket!
(bultarna i botten verkar sitta fast och vara åtskruvade - om jag skulle de någon slags "förklaring" till hur det ser ut och låter när det blåser.. så verkar det som om ytterhöljet lossnat från något på insidan av stången.. och vibrerar mot varandra)
🤔
Efter sista stormen för några veckor sedan så har jag upplevt att flaggstången är mer rörlig än den var innan.. vilket känns lite oroväckande. Det är inte så att den lutar mer än innan eller så.. utan bara att NÄR den väl rör sig (om det blåser t ex) så är det inte längre bara "topphalvan" som verkar röra sig.. utan man kan skönja rörelserna hela vägen ner till fästet!
Den har stått pall för mer och värre stormar än de som varit i år.. men den har aldrig liksom rört sig hela vägen ner tidigare.
Jag har nada koll på hur varken denna flaggstång (eller andra) eg är gjorda.. varken materialet i flaggstängerna.. eller hur man gör/gjuter/köper fundament till att hålla den på plats..
Vi har försökt lista ut om det är "plast" eller "plåt".. och vi är oense haha (inte bara vi).. men den delen ska vi nog kunna lista ut!
Den är (tyvärr) inte fällbar.. den sitter fastbultad/skruvad i ett fäste längst ner.. som i sin tur verkar sitta i en betongklump.. vet ej hur stor den är, eller hur djupt den går (har i dagsläget en stenläggning .. i sisådär skick ovanpå).
Hur går man tillväga för att felsöka?
Laga? eller en tänka...
Vi vill inte ha en flaggstång i något av husen direkt (som ligger nära).
Så det är dags att fundera på vad som felar nu.. innan det kommer en storm som bråkar för mycket!
(bultarna i botten verkar sitta fast och vara åtskruvade - om jag skulle de någon slags "förklaring" till hur det ser ut och låter när det blåser.. så verkar det som om ytterhöljet lossnat från något på insidan av stången.. och vibrerar mot varandra)
🤔
OK! Så det skulle kunna vara "som jag uppfattade ljudet" alltså.. (två delar som skallrar lite mot varandra). Har ingen bild nu.Karrock skrev:
Ska försöka komma ihåg och pallra mig ut imorgon och ta några bilder på det jag kan se!
(lite mörkt att fota nu)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 638 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 638 inlägg
Hos mig hjälpte inte kletet, kanske var jag för hied och reste flaggstången för tidigt, eller så ville kletet inte härda.
Nu j*klar har jag försökt fota.. (och kolla) 😊
Hoppas det säger något till er andra.. mer än att vi behöver tvätta flaggstången !
.. och så filmade jag för säkerhetsskull 👍
Hoppas det säger något till er andra.. mer än att vi behöver tvätta flaggstången !
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.. och så filmade jag för säkerhetsskull 👍
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 638 inlägg
Jag kan knuffa på vår, och då vippar den några mm runt en punkt ca 1m upp, gissningsvis ungefär där stålröret från fundamentet slutar.
Ska stålröret eg sitta fast (orörligt) mot själva flaggstången?13th Marine skrev:
Om man säger som så att den övre halvan av stången har ju alltid rört sig i vinden.. men det har varit stumt (närapå) på den nedre halvan.. ja, tills nu då..
Är alla stålrör på insidan lika? Olika längder? Kan man hm.. köpa nytt sånt? Eller är det ny flaggstång som gäller?
😳🤔
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 638 inlägg
Jag vill påstå att stålröret ska sitta fast.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 638 inlägg
Oj, tryckte skicka för tidigt.
Stålröret sitter fast mot själva stången, sen sitter ju stålröret svetsat i fundamentet.
Jag tror inte man byter bara rör eller stång, utan hela faderullan och behåller betongklump.
Kan man laga? Kanske.Vem som gör det? Det vet jag inte 😅
Stålröret sitter fast mot själva stången, sen sitter ju stålröret svetsat i fundamentet.
Jag tror inte man byter bara rör eller stång, utan hela faderullan och behåller betongklump.
Kan man laga? Kanske.Vem som gör det? Det vet jag inte 😅