K
Maskintok skrev:
...

lära ungarna om naturen gör man inte med orm i trädgården..
orm i trädgården har man inte. och har staten något att säga om detta så kan de hämta sitt jävla husdjur... För de ska då inte vara på min fastighet...
Tycker nog att man kan låta ungarna lära sig om naturen med en orm i trädgården.. De flesta ormar är betydligt ofarligare än de odjur som folk har som husdjur och dessutom ofta låter spinga fria utan koppel.

Vi har haft snok i trädgården ett par gånger och barnen har lärt sig att titta på dem på lagom avstånd.
 
  • Gilla
saltis99 och 17 till
  • Laddar…
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det rör sig om ofarliga ( bett kan dock i extremfall förorsaka stelkramp och bakterieinfektioner ) snokar, så är det bättre att låta dem vara och sedan lära barnen att inte störa dem.
Vi har en stor en, som bor vid vår brygga på tomten till fritidshuset, och den bits inte om den inte provoceras.
Idolporträtt taget denna vecka :
[bild]
:seenoevil::seenoevil:
Nä den där skulle jag inte vilja ha nära mig..
En kompis hade en orm inne.. Gick inget vidare när han sa att den var lös....
 
Helt absurt... Vuxna karlar som känner sig duktiga när de har ihjäl en ofarlig orm...
Jag flyttade en liten huggis för någon vecka sedan då jag hade valpen lös och inte ville att den skulle bli biten då den är fenomenal på att nosa på allt, att slå ihjäl ormen för att den bara existerar är ju sanslöst korkat. Jag flyttade ormen till åkern bredvid där den kan fortsätta äta sork. Ormar är nyttodjur.
Hand i handske håller försiktigt en liten huggorm på gräsbevuxen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
minitoy och 90 till
  • Laddar…
A
K Kallebo skrev:
Tycker nog att man kan låta ungarna lära sig om naturen med en orm i trädgården.. De flesta ormar är betydligt ofarligare än de odjur som folk har som husdjur och dessutom ofta låter spinga fria utan koppel.

Vi har haft snok i trädgården ett par gånger och barnen har lärt sig att titta på dem på lagom avstånd.
Nja. jag är ingen stads romantiker som tycker om sagor utan jag bor på landet...
Och där får man ibland ta hand om saker..
leka skansen eller glorifiera orm det kommer jag aldrig att göra.
 
  • Gilla
  • Arg
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
A
Dalbotant Dalbotös skrev:
Helt absurt... Vuxna karlar som känner sig duktiga när de har ihjäl en ofarlig orm...
Jag flyttade en liten huggis för någon vecka sedan då jag hade valpen lös och inte ville att den skulle bli biten då den är fenomenal på att nosa på allt, att slå ihjäl ormen för att den bara existerar är ju sanslöst korkat. Jag flyttade ormen till åkern bredvid där den kan fortsätta äta sork. Ormar är nyttodjur.
[bild]
klart som tusan jag känner mig duktig.
Jag fredar mitt hem, vad än staten lyckats få igenom.
kört mycket med häst..
Inte så jäkla kul när hästen dragit upp en orm med hovarna eller ormen gömmer sig i höet...
 
  • Gilla
  • Arg
Sigge1960 och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
kratta, spade, bensin tändsticka...
gräsklippare.. allt duger för att döda ormen..
brukade använda morfars hagebössa ja
 
  • Gilla
  • Arg
Sigge1960 och 5 till
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Black Mamba? :oops:
:rofl: vattensnok.. vanligaste ormen i Sverige..
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
brukade använda morfars hagebössa ja
effektivt.. (y)
far brukar berätta om någon huggorm som krävde 2 patroner hagel innan den gav upp.
 
  • Arg
  • Haha
uuu och 2 till
  • Laddar…
E
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Här är glest mellan ormarna, det går att räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag stött på någon i naturen.

Men i Smygehuk, Södra Sverige, har det byggts en mur á la Trump som ska hålla huggormar och turister separerade.

[länk]
Det var ju kul..
dels att Trump fick rätt men också för att metoder finns att stoppa dessa :rofl:
 
Maskintok skrev:
effektivt.. (y)
far brukar berätta om någon huggorm som krävde 2 patroner hagel innan den gav upp.
Mest rimliga i det är att första skottet missade.
 
A
K knipo skrev:
Mest rimliga i det är att första skottet missade.
Japp troligen.
Om inte avståndet var för långt...
 
Maskintok skrev:
Japp troligen.
Om inte avståndet var för långt...
O då missade det....:cool:
 
A
K knipo skrev:
O då missade det....:cool:
Jag har inte en aning.
Jag var inte med.
Men på för långt avstånd så sprider sig hagel för mycket.
miss på kort avstånd kan ha skett.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.