Jag fick också höra detta. Den rätt ordentliga tankevurpa som ett sådant uttalande bygger på är väl att man ska vara glad att man har mat och därför ska äta upp den fastän man är mätt/inte sugen/ogillar maten.V8dc skrev:
Ofta var nog barnens uppmaning mer logisk: "Men skicka då maten till Biafra istället för att tvinga på mig den."
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Några nya "ordspråk", men kanske mer sanna än de gamla 
- Den man ligger med får bädda.
- Den som tar, han har.
- Det man inte minns, har inte hänt.
- Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.
- Förtala är silver, förtiga är guld.
- Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.
- Liten stuga kallas ofta stort dass.
- Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.
- Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.
- Den som gräver en grop åt andra får 325 kr i timmen.
- Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor.
- Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.
- Det som inte tar död på en... får en i alla fall att må riktigt dåligt.
- Dåliga flickor är inte det sämsta.
- Framtiden var bättre förr.
- Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.
- Ju fler kockar desto större fackförening.
- Livet är hårt, men orättvist.
- Man lever bara en gång och många inte ens det.
- Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet.
- Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
- Även i de lugnaste vatten drunknar man.
Administrator
· Skåne
· 8 664 inlägg
Jag gillar: "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete"
Jag kan säga att om man har med konsulter, arkitekter, inredare och liknande yrkesgrupper så är det passande :SStefan Bengtsson skrev:Jag tror att moset som avses numera mest kallas "sylt". Vissa människor tar både sylt (=mos) och grädde på sin våffla.
Ett talesätt jag ogillar skarpt är "Undandtaget som bekräftar regeln". Borde förbjudas. Ett undantag bekräftar ingen regel, utan tvärtom ogiltigförklarar den. Det talesättet tas bara till av folk som försöker ta motståndarens argument och göra det till sitt eget.
bess´erwisser subst. ~n, besserwissrar el. ~ äv. bess´ervisser ~n, besservissrar el. ~andersmc skrev:Nu var ju rubriken på tråden "ordspråk". Men tydligen så är det lätt att blanda ihop de här språkliga finesserna med andra närliggande. Vi har till exempel:
som är olika saker.
- ordspråk
- ordstäv
- idiom
- aforismer
- citat
"Man ska inte ropa 'hej' förrän man är över bäcken" är exempel på ett ordspråk. "Grädde på moset" och "gilla läget" är idiom. Av Thomasx lista är möjligen det första ett ordspråk. De två följande är skämt och ordlekar i form av ordspråk. Resten är aforismer eller citat.
ORDLED: besser--wiss-ern, besser--viss-ern (17 av 66 ord)
Mina favoriter i kalkonligan för talesätt och ordspråk:
"Mycket snack och lite verkstad"
När jag växte upp på sjuttiotalet hette det "mycket snack i liten verkstad" och betydde ungefär att man tyckte att någon snackade en massa om något som vederbörande inte begrep sig på, eller inte hade förmåga att göra någonting åt. Någon gång mot slutet av åttiotalet verkar någon ha missuppfattat det hela och sedan spred det sig som en löpeld...
"Ont krut förgås inte så lätt"
Felöversättning från tyska, där "unkraut" betyder ogräs. Jag tycker att det är fascinerande att den svenska varianten blev så långlivad och populär (kanske inte nu längre) med tanke på att den är fullständigt obegriplig.
"Mycket snack och lite verkstad"
När jag växte upp på sjuttiotalet hette det "mycket snack i liten verkstad" och betydde ungefär att man tyckte att någon snackade en massa om något som vederbörande inte begrep sig på, eller inte hade förmåga att göra någonting åt. Någon gång mot slutet av åttiotalet verkar någon ha missuppfattat det hela och sedan spred det sig som en löpeld...
"Ont krut förgås inte så lätt"
Felöversättning från tyska, där "unkraut" betyder ogräs. Jag tycker att det är fascinerande att den svenska varianten blev så långlivad och populär (kanske inte nu längre) med tanke på att den är fullständigt obegriplig.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer