Kanske en udda fråga.

Om jag har äldre kyl och frys, Elektro Helios, som sjunger på sista versen, vi pratar +15 år sen inköp och installation, ska jag ha inställt på högsta effekt i kyl och frys för att kräma ut så mycket som möjligt innan de säckar ihop eller som jag gjort ha reglagen runt 3-4 av 6? Alltså där högsta siffra är lägsta tempteratur. Just nu är kylen i mittemellan läge.

Jag tänker att kompressor ,kondensor och annat ska få jobba så lite som möjligt nu i livets slutskede 🥶, och så drar det väl mindre ström. Eller tänker jag helt fel?
Jag är noga med att göra rent och drar även regelbundet ut den serviceluckan längst ned för att kunna dammsuga och städa under kylen och frys. Har nyligen dammsugit runtomkring kompressorn i kylen så det ser rent och för mina amatörögon helt ut också.

Jag bekymrar mig inte så mycket för att det måste vara jättekallt i kylen, jag har sällan mycket mat där och förvarar heller inte så mycket mat under lång tid utan äter upp rätt snabbt. I frysen har jag rätt mycket, fast den låter och stökar inte lika mycket upplever jag det som.

Alla tips och råd emottages tacksamt! Ja utom tipset att jag bör köpa ny kyl och frys 😉

Äldre kyl/frysar brukar ha bra kvalité. Ställ in önskad temp i kylen, runt 5 grader och kör tills det blir fel på kompressor eller läckage, då blir det aktuellt att byta.

Termostatfel kan uppstå, de är ofta lätta att byta ut till en rimlig kostnad.

• Gilla
Napprol
  • Laddar…
E etompau skrev:
Äldre kyl/frysar brukar ha bra kvalité. Ställ in önskad temp i kylen, runt 5 grader och kör tills det blir fel på kompressor eller läckage, då blir det aktuellt att byta.

Termostatfel kan uppstå, de är ofta lätta att byta ut till en rimlig kostnad.
ok, tack för svar. runt 5 grader vars ligger det ungefär på reglaget då? Finns ingen termometer som visar temp. i kyl så antar jag får ställa ett vattenglas med termometer i annars....
Upplever att det nu på läge 4 kanske är något kallare än 5 grader, känns iskallt från vattenkannen vi dricker ur.

Läckage låter väldigt illavarslande. Menar du köldmedlet börjar läcka från kondensorn på kylens baksida? där är väldigt svårt att komma åt i och med att det är inbyggt i fast inredning / skåp

N Napprol skrev:
ok, tack för svar. runt 5 grader vars ligger det ungefär på reglaget då? Finns ingen termometer som visar temp. i kyl så antar jag får ställa ett vattenglas med termometer i annars....
Upplever att det nu på läge 4 kanske är något kallare än 5 grader, känns iskallt från vattenkannen vi dricker ur.

Läckage låter väldigt illavarslande. Menar du köldmedlet börjar läcka från kondensorn på kylens baksida? där är väldigt svårt att komma åt i och med att det är inbyggt i fast inredning / skåp
Du får prova dig fram tills du får en lagom temp i kylen.

Läcker köldmediet ut så brukar det inte vara lönt sig att reparera skåpet. Det är inget som man vanligtvis håller på att kolla.
Kör med skåpet tills det blir något fel.

• Gilla
Napprol
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du får prova dig fram tills du får en lagom temp i kylen.

Läcker köldmediet ut så brukar det inte vara lönt sig att reparera skåpet. Det är inget som man vanligtvis håller på att kolla.
Kör med skåpet tills det blir något fel.
ok, förstår. 👍

Det är jag med på att det inte finns nån mening att reperera, det jag snarare ororar mig för är läckage = vattenskada/ fuktskada på golv eller intilliggande skåp o väggar.
Det är ju trä överallt och man har installerat på befintlig parkett alltså inget särskilt golvunderlag där skåpen står. Vet ej hur fackmannamässigt det är med dagens standard, för man ska väl aldrig ställa kyl och frys direkt mot trägolv eller annat känsligt underlag?

(Vet att såna droppskydd finns att köpa och lägga dit själv. Oavsett det)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.