Har köpt ett torp där takhöjden är 180cm, vilket inte är tillräckligt, så vi kommer vilja öppna upp till nock. Huset är gammalt och är en timmerstuga från början som byggts ut.

Det finns inga riktiga takstolar utan taket ligger på balkar, som i sin tur ligger på ytterväggarna och på en timrad innervägg.

Dock verkar det som att innerväggen är kapad vid något tillfälle då murstocken byggts till.



Man borde kunna avlasta balkarna i taket och ta bort den delen av innerväggen som är på över våningen, så man får öppning ner mot vardagsrummet. Eller har någon synpunkt på det? Alltså behålla innerväggen av timmer, på nedanvåningen.



Samt har jag sökt runt kring detta med ångspärr eller inte ångspärr på ett fritidshus som inte ska vara uppvärmt året runt. Det jag kunnat läsa mig till, är inte ångspärr. Utan man sätter isoleringen på insidan av taket med luftspalt och sen sätter man innertaket direkt.

Samma här, någon som har synpunkter kring det resonemanget?

En dörröppning i en gammal timmerstuga med en vit dörr som står på glänt, synlig innervägg av timmer och en öppning mot rummet bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal torpinredning, lågt tak med träbalkar, slitet trägolv, lampa och några föremål i hörnet, antydan till öppning mot annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trångt loft med synliga takbjälkar, trägolv, en golvlampa, en Canal Digital-parabol och diverse föremål som en pappkartong och brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timmerstuga med synliga takbalkar och vitmålade väggar. Logga på en rund skiva syns i bildens nedre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Taket rasar in och långväggarna rasar ut. Något annat problem är det inte. Den där väggen är både sammanhållande och bärande och om man skall ha bort den blir det enorma förstärkningsarbeten som måste göras.

Att lyfta hela timran och sätta i ett nytt stockvarv eller två nedtill är en betydligt mindre operation än det du tänker på.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tröd som ligger på stående från väggband till kroppås är förövrigt en mycket bra konstruktion. Vikten sprids över alla timmerväggar. Sådär byggde man allmänt förr i tiden när taken skulle täckas med näver och antingen takved eller torv. Traditionen går tillbaka minst till medeltiden troligen en bra bit ned i vikingatiden.
 
H heimlaga skrev:
Taket rasar in och långväggarna rasar ut. Något annat problem är det inte. Den där väggen är både sammanhållande och bärande och om man skall ha bort den blir det enorma förstärkningsarbeten som måste göras.

Att lyfta hela timran och sätta i ett nytt stockvarv eller två nedtill är en betydligt mindre operation än det du tänker på.
Bakom murstocken ser det ut såhär, så känns inte som den håller ihop hust längre, men jag kan ha fel. Rå träkonstruktion bakom murstock, visar slitage och potentiell instabilitet. Rustikt virke och tegel synliga, ev. tecken på fukt eller förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på gammal trävägg och murstock med tecken på slitage och skador, vilket väcker frågor om husets strukturella hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslitna och skadade träplankor bakom en murstock, med sprickor och fuktmärken synliga på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H heimlaga skrev:
Taket rasar in och långväggarna rasar ut. Något annat problem är det inte. Den där väggen är både sammanhållande och bärande och om man skall ha bort den blir det enorma förstärkningsarbeten som måste göras.

Att lyfta hela timran och sätta i ett nytt stockvarv eller två nedtill är en betydligt mindre operation än det du tänker på.
Försökte googla stockvarv och trima, men kom inte fram till något. Kan du förklar mer? Tack!
 
Han menar att ni ska lyfta hela huset(en bit i taget) och lägga in extra varv med liggande stockar längs syllen(längst ned) och därigenom få till mer takhöjd. 👍
 
I InsidersUnited skrev:
Han menar att ni ska lyfta hela huset(en bit i taget) och lägga in extra varv med liggande stockar längs syllen(längst ned) och därigenom få till mer takhöjd. 👍
Känns som ett stort jobb.
 
Det är lite svårt att få en överblick på bilderna och se exakt vad det är för konstruktion du har.
Gissar en parstuga?
Där andrastugan är tillagd i efterhand och det är bjälklaget ovanpå den delen du vill ta bort?
 
H halls skrev:
Känns som ett stort jobb.
Ett betydligt mindre projekt än det som du planerar. Jag arbetar med timmerreparationer så jag vet ungefär vad jag talar om. Är mitt i ett huslyft nu. En timra på 5,5x8,5 meter som hänger i lyften på pallningar medan den får helt ny grund.
 
H halls skrev:
Försökte googla stockvarv och trima, men kom inte fram till något. Kan du förklar mer? Tack!
Om du ser på långväggen där någon har kapat hål i tvärväggen så ser du att långväggen redan har tappat stabiliteten och är på väg utåt. Så som timmerväggar gör när man tar bort de stödande anslutande väggarna.
Det där borde förankras så det inte blir värre.
I stället planerar du att ta bort ännu mer.
 
H heimlaga skrev:
Om du ser på långväggen där någon har kapat hål i tvärväggen så ser du att långväggen redan har tappat stabiliteten och är på väg utåt. Så som timmerväggar gör när man tar bort de stödande anslutande väggarna.
Det där borde förankras så det inte blir värre.
I stället planerar du att ta bort ännu mer.
Hur gör man förankringen enklast när murstocken är ”i vägen”?

Så här ser huset ut, utifrån, på den sidan där man kapat väggen på vinden.

Rött träfasadhus med vitt fönster, mark och stege framför. Väggkapning synlig på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle svetsa ihop ett järnbeslag i kantig Y-form där båda fötterna är bultade i översta stocken i ytterväggen och "skaftet" i en stock på lämplig höjd i mellanväggen. Så att Y-et ligger ned med muren mellan benen.
Borde bli bra att bygga av någon lämplig varmvalsad U-balk.

Inte alls historiskt korrekt men skonsamt mot huset och kostnadseffektivt.

Det där huset borde antagligen lyftas hur ni än gör. Eller så borde det grävas bort jord runtom. Träväggen går ju ned i jorden. När det borde vara minst 20 cm stenfot och helst mer.

Förresten är den utstickande översta utknuten (knutskallen) en viktig konstruktionsdel. Den bär upp utskiftet. Kapa inte bort den!
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle svetsa ihop ett järnbeslag i kantig Y-form där båda fötterna är bultade i översta stocken i ytterväggen och "skaftet" i en stock på lämplig höjd i mellanväggen. Så att Y-et ligger ned med muren mellan benen.
Borde bli bra att bygga av någon lämplig varmvalsad U-balk.

Inte alls historiskt korrekt men skonsamt mot huset och kostnadseffektivt.

Det där huset borde antagligen lyftas hur ni än gör. Eller så borde det grävas bort jord runtom. Träväggen går ju ned i jorden. När det borde vara minst 20 cm stenfot och helst mer.

Förresten är den utstickande översta utknuten (knutskallen) en viktig konstruktionsdel. Den bär upp utskiftet. Kapa inte bort den!
Tack för hjälpen!
På framsidan av huset finns klassisk torpargrund. Så tror huset byggts om i omgångar.


Rött trähus med tegeltak, klassisk torpargrund, vita fönster och entrétrappa, omgiven av gräs och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man låter mellanväggen sitta kvar och isolera taket innifrån. Golvet mellan våningarna är ej spikat utan ligger bara på plats, så den delen hjälper ej till att hålla konstruktionen på plats.

Hur rekommenderar du att lösa isoleringen? Läst att man ska ha ventilation i nock. Skippa bågbroms och plast och bara köra läckt, masonit, isolering, inner tak?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.