Har ett element som inte blir varmt. Tror mig ha identifierat att problemet är returventilen. Vatten flödar inte ut. (Elementet är luftat och termostat-piggen är inte fast).

Jag har öppnat locket till ventilen. Ska den nu öppnas med skruvmejsel?
Den sitter väldigt hårt...

• Närbild på elementets returventil som verkar vara hårt åtdragen, en skiftnyckel ligger på golvet intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör gå att använda både stor spårmejsel samt insexnyckel.

Däremot så ser det ut som att den är typ fullt öppen.
Ser ut som att ventilspindeln tar emot spårringen som ska förhindra att man skruvar loss ventilspindeln helt så att vattnet "sprutar" ut.

Returventil med demonterade delar inklusive ventilspindel, O-ring och spårring på en grå yta.
Skapa konto

En typisk returventils delar.

Returventil fullt öppen, med ventilspindeln synlig.
Skapa konto

Returventilen är fullt öppen.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Ska se om jag hittar passande nyckel, men bra att veta att den kanske är fullt öppen. Är den öppen vet jag inte vad felet kan vara. Någon idé?

Juul Juul skrev:
Tack! Ska se om jag hittar passande nyckel, men bra att veta att den kanske är fullt öppen. Är den öppen vet jag inte vad felet kan vara. Någon idé?
Är väl ventilkäglan som fastnat. Den sitter innanför piggen som endast har som funktion att trycka på ventilkäglan

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är väl ventilkäglan som fastnat. Den sitter innanför piggen som endast har som funktion att trycka på ventilkäglan
Du hade rätt, nu är det varmt. Tack!

Juul Juul skrev:
Du hade rätt, nu är det varmt. Tack!
Bara trevligt att får hjälpa till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.