138 läst ·
11 svar
138 läst
11 svar
Önskar tips om ny spis
Hej! Vår Smeg induktionsspis med varmluftsugn närmar sig 15 år i ålder och då verkar de flesta moderna vitvaror vara inställda på att ge upp. Vi får felmeddelanden när vi sätter på spisplattorna och en gång började spisen tjuta när vi satte på ugnen så vi fick koppla bort jordfelsbrytaren och sätta på den igen. En reparatör har varit här och det skulle kosta drygt 9000 pga dyra komponenter. Men då återstår ändå en hel del komponenter runt ugnen som kan gå sönder, så det känns inte värt det. En ny likadan SMEG kostar 19000 och en Bosch (tror jag det var) som fått högst betyg i Råd & Rön runt 9000.
Nu till mina funderingar. Till att börja med: Smegspisen är väldigt snygg, har riktiga vred och passar perfekt i vårt 50-talskök som vi lagt en massa tid (och en del pengar) på att renovera. Boschvarianten är antagligen bättre, för smegspisen var ärligt talat inte jättebra: ojämn värme på plattorna, ojämn ugn osv. MEN: de spisar som är billigare och bättre är ju så fula! Hade vi vetat att spisen var ”som ny” invändigt så hade jag utan problem hostat upp pengarna för reparation, det sparar ju miljö också.
För det andra: jag är inte jätteförtjust i induktionsspis, det är bra att det går fort men jag tycker inte att många saker blir lika bra (t ex stekta pannkakor blir mycket bättre på den urgamla och halvtrasiga elspisen på landet än hemma på induktionen). Helst skulle jag ha gasspis och varmluftsugn, men det finns ju ingen gas här och inte är det klimatvänligt heller. Finns några andra alternativ? Finns andra spisar än de vanligaste som kommer upp när man söker? Vi är begränsade till 60 cm pga storleken på köket, men grubblar på samma fråga till landet där vi har mer plats och någon gång behöver byta ut spisen också.
Tacksam för tips och råd!
Nu till mina funderingar. Till att börja med: Smegspisen är väldigt snygg, har riktiga vred och passar perfekt i vårt 50-talskök som vi lagt en massa tid (och en del pengar) på att renovera. Boschvarianten är antagligen bättre, för smegspisen var ärligt talat inte jättebra: ojämn värme på plattorna, ojämn ugn osv. MEN: de spisar som är billigare och bättre är ju så fula! Hade vi vetat att spisen var ”som ny” invändigt så hade jag utan problem hostat upp pengarna för reparation, det sparar ju miljö också.
För det andra: jag är inte jätteförtjust i induktionsspis, det är bra att det går fort men jag tycker inte att många saker blir lika bra (t ex stekta pannkakor blir mycket bättre på den urgamla och halvtrasiga elspisen på landet än hemma på induktionen). Helst skulle jag ha gasspis och varmluftsugn, men det finns ju ingen gas här och inte är det klimatvänligt heller. Finns några andra alternativ? Finns andra spisar än de vanligaste som kommer upp när man söker? Vi är begränsade till 60 cm pga storleken på köket, men grubblar på samma fråga till landet där vi har mer plats och någon gång behöver byta ut spisen också.
Tacksam för tips och råd!
Det var en ganska öppen fråga.
Att lägga 9000 kr på att reparera spisen som du inte är nöjd med låter ju inte som en bra lösning.
Det som kan vara värt att titta på med Bosch-spisen är vad den vill ha för anslutning. Många nya Bosch-spisar kör hela hällen på en fas och har därmed en begränsning för hur mycket alla plattor kan belastas samtidigt. Jag har själv upplevt att detta var störande när jag skulle laga en större mängd mat. Leta efter en spis som ansluts till trefas och har en total effekt på ungefär 10 kW.
Det är fortfarande möjligt att köpa nya spisar med gjutjärnsplattor eller glaskeramisk häll om du inte gillar induktion. Vill du ha gas går det att ha en gastub i huset. Den är stor nog att räcka ganska länge.
Vred för att reglera effekten är tyvärr inte så vanligt längre. I synnerhet inte kombinationen induktion och vred. Jag har varit nöjd med Husqvarnas modeller med induktion och vred. Men de tillverkas inte längre. Cylinda kan du möjligen fortfarande hitta. Men jag är inte imponerad av kvaliteten där.
Att lägga 9000 kr på att reparera spisen som du inte är nöjd med låter ju inte som en bra lösning.
Det som kan vara värt att titta på med Bosch-spisen är vad den vill ha för anslutning. Många nya Bosch-spisar kör hela hällen på en fas och har därmed en begränsning för hur mycket alla plattor kan belastas samtidigt. Jag har själv upplevt att detta var störande när jag skulle laga en större mängd mat. Leta efter en spis som ansluts till trefas och har en total effekt på ungefär 10 kW.
Det är fortfarande möjligt att köpa nya spisar med gjutjärnsplattor eller glaskeramisk häll om du inte gillar induktion. Vill du ha gas går det att ha en gastub i huset. Den är stor nog att räcka ganska länge.
Vred för att reglera effekten är tyvärr inte så vanligt längre. I synnerhet inte kombinationen induktion och vred. Jag har varit nöjd med Husqvarnas modeller med induktion och vred. Men de tillverkas inte längre. Cylinda kan du möjligen fortfarande hitta. Men jag är inte imponerad av kvaliteten där.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Vi har en Huskvarna som vi valde ca 2018, dels för att vi behövde en 70 cm spis (mycket begränsat urval), dels för att den har vred. Jag var misstänksam mot touch kontroller. Det har den visserligen också touch för timerisntällningar osv. Touchreglagen har fungerat bra, jag är inte lika anti touch nu.
När vi renoverade köket i fritidhuset blev det Siemnes induktionshäll och separat ugn. Väldigt nöjd med det.
Men jag uppfattar att frågan här i tråden handlar även om att få något som ser lite "retro" ut?
När det gäller induktion och matlagningskvalitet. Så är jag inte jättenöjd med huskvarna spisen. Sätter man på en gjutjärnsstekpanna så syns tydligt var induktionselementet verkar, på en rätt liten cirkel i mitten. Syns på bubbelbildningen i smält margarin. När vi valde induktionshäll till landet insåg jag att elementets storlek finns angivet i specifikationerna till de flesta hällar. Så jag kunde välja en med större diameter, och det fungerar mycket bättre än Huskvarnaspisen.
Eftersom urvalet av spisar idag är så begärnsat, så har jag funderat över om man nästa gång det är dags för byte (om vi inte har sålt huset då) skulle bygga en skåpstomme med kontasterande utseende och sätta en häll och ugn istället för spis, Det går inte att bygga liknande resten av köket, men om man skapar en kontrast skulle det kunna se OK ut.
När vi renoverade köket i fritidhuset blev det Siemnes induktionshäll och separat ugn. Väldigt nöjd med det.
Men jag uppfattar att frågan här i tråden handlar även om att få något som ser lite "retro" ut?
När det gäller induktion och matlagningskvalitet. Så är jag inte jättenöjd med huskvarna spisen. Sätter man på en gjutjärnsstekpanna så syns tydligt var induktionselementet verkar, på en rätt liten cirkel i mitten. Syns på bubbelbildningen i smält margarin. När vi valde induktionshäll till landet insåg jag att elementets storlek finns angivet i specifikationerna till de flesta hällar. Så jag kunde välja en med större diameter, och det fungerar mycket bättre än Huskvarnaspisen.
Eftersom urvalet av spisar idag är så begärnsat, så har jag funderat över om man nästa gång det är dags för byte (om vi inte har sålt huset då) skulle bygga en skåpstomme med kontasterande utseende och sätta en häll och ugn istället för spis, Det går inte att bygga liknande resten av köket, men om man skapar en kontrast skulle det kunna se OK ut.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 641 inlägg
Vi har också en 70cm HQ, det är en 60cm spis de breddat, plattorna är små.
Ugnen är också 60cm, men med extra plåt runt.
Jag är inte heller speciellt imponerad, vår har dessutom vreden nästan horisontella, så de är lätta att slå till.
Timern till hällen är dumt uppbyggd, stänger du av aktuell platta innan tiden är slut så stänger den av timern. Om timern väl börjat pipa för att tiden är slut så slutar den inte pipa när man stänger av plattan.
Helt omvänt beteende mot vad man vill ha.
Ugnen är också 60cm, men med extra plåt runt.
Jag är inte heller speciellt imponerad, vår har dessutom vreden nästan horisontella, så de är lätta att slå till.
Timern till hällen är dumt uppbyggd, stänger du av aktuell platta innan tiden är slut så stänger den av timern. Om timern väl börjat pipa för att tiden är slut så slutar den inte pipa när man stänger av plattan.
Helt omvänt beteende mot vad man vill ha.
Haha nej det låter det ju inte som, fast jag är inte jättemissnöjd, och den är väldigt snygg, så om det inneburit att man bytt alla trasiga inre delar hade jag nog gjort det.A Avemo skrev:Det var en ganska öppen fråga.
Jo vanliga elspisar finns förstås, men de är ju inte superbra ändå de heller. Gastub har jag funderat på men tänker dels på det här med klimatpåverkan, dels att det inte är jättesäkert (två barn i mina barns skola avled i en brand orsakad av exploderad gastub för några år sedan).
Tack även för övrig info.
Intressant. Jo det stämmer att jag väldigt mycket gillade det retro utseendet, men också helt enkelt att slippa de där touchfunktionerna som jag avskyr. Men finns inga andra alternativ? Vad använder kockar egentligen för spisar?H hempularen skrev:Vi har en Huskvarna som vi valde ca 2018, dels för att vi behövde en 70 cm spis (mycket begränsat urval), dels för att den har vred. Jag var misstänksam mot touch kontroller. Det har den visserligen också touch för timerisntällningar osv. Touchreglagen har fungerat bra, jag är inte lika anti touch nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Fast.. Nu vet vi ju inte omständighetern kring olyckan. Men jag inbillar mig om man följer säkerhetsreglerna och har prylaer av god kvalitet så är risken minimal. Gasspisar med gasflaskor är ju väldigt vanligt i flera Europeiska länder. och där sker visserligen olyckor men relativt sällan. Det sker ju olyckor med elspisar/hällar också.P Petronille skrev:
Jag ogillade som sagt touch kontrollerna, innan jag ägde en spis med touch. Hade provat på hos bekanta, och något hotellrum med pentry. Men de touchkontroller som styr timer etc. på Huskvarnaspisen fungerar bra. De vi har på Simens hällen (och Siemens ugnen) i fritidshuset nu, fungerar bra.
Har läst omdömen om hällar från IKEA som nämner touch kontroller som antingen är okänsliga, eller överkänsliga. Så man behöver nog välja en utrustning av god kvalitet.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
När det gäller gas och klimatpåverkan så tror jag dels att gasförbrukningen för matlagning är väldigt låg. Motsvarar typ 5 - 10 mils körning med en bensinbil, per år.
Och jag har för mig att det finns gasleverantörer som levererar biogas. Lite osäker på om det är biogas man får i flaskan, eller om det man betalar går till att leverera biogas till något gaskraftverk, istället för naturgas. Osäker på om man kan bränna biogas i en vanlig gasspis.
Och jag har för mig att det finns gasleverantörer som levererar biogas. Lite osäker på om det är biogas man får i flaskan, eller om det man betalar går till att leverera biogas till något gaskraftverk, istället för naturgas. Osäker på om man kan bränna biogas i en vanlig gasspis.
Nej du har nog rätt i det här med olycksrisken, blev lite nojig bara efter den hemska olyckan. Och så återstår problemet att det är fossila bränslen.H hempularen skrev:Fast.. Nu vet vi ju inte omständighetern kring olyckan. Men jag inbillar mig om man följer säkerhetsreglerna och har prylaer av god kvalitet så är risken minimal. Gasspisar med gasflaskor är ju väldigt vanligt i flera Europeiska länder. och där sker visserligen olyckor men relativt sällan. Det sker ju olyckor med elspisar/hällar också.
Jag ogillade som sagt touch kontrollerna, innan jag ägde en spis med touch. Hade provat på hos bekanta, och något hotellrum med pentry. Men de touchkontroller som styr timer etc. på Huskvarnaspisen fungerar bra. De vi har på Simens hällen (och Siemens ugnen) i fritidshuset nu, fungerar bra.
Har läst omdömen om hällar från IKEA som nämner touch kontroller som antingen är okänsliga, eller överkänsliga. Så man behöver nog välja en utrustning av god kvalitet.
Det stämmer nog att touchkontrollerna varierar i kvalitet. Men tycker det är så onödigt krångligt att trycka en massa gånger på en touchknapp snarare än att vrida på ett vred. Det irriterar mig.
Aha spännande. Biogas vore ju ett intressant alternativ!H hempularen skrev:När det gäller gas och klimatpåverkan så tror jag dels att gasförbrukningen för matlagning är väldigt låg. Motsvarar typ 5 - 10 mils körning med en bensinbil, per år.
Det går att elda biogas i en gasspis med rätt munstycken. Men det går inte att lagra den i en vanlig gasolflaska. För gas på flaska är det propan som gäller. Och jag håller med om att miljöaspekten kommer ganska lågt i prio där på grund av hur lite man gör av med.H hempularen skrev:
Jag anser att touchkontroller är bra till mycket. Men på en spis är det djävulens påfund. Eftersom det känns som en tidsfråga innan man kommer att behöva vänja sig har jag tittat lite på hur de kan fungera. Det finns "slide-touch" där det är uppbyggt så att endast en tryckning krävs för valfri ändring på valfri platta. Jag kan tänka mig att det närmar sig vredet i manövrerbarhet.P Petronille skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
På vår Siemens häll känner den av var man just ställt en kastrull. och den enda "sliden" styr då den zonen (som då är Highlightad). Vill jag styra en annan zon än den jag senast ställde något på, så får jag trycka på dess statusindikator (en extra tryckning jämfört med egna reglage för varje zon). På den större variabla zonen följer inställningen med om jag flyttar ett kärl, den värmer just där kärlet står., och känner om jag ställer ett ytterligare kärl, då delas den automatiskt upp till 2 zoner.P Petronille skrev:
Utöver detta så ger ju touch kontroller möjlighet till lite extra "lull lull" som termometerfunktion, istället för att ställa in stekpannan till låg/medium effekt kan jag ställa in att jag vill steka på ex. 120 grader, den värms upp blixtsnabbt och håller sig sedan på "putttrande" nivå.
Sedan har den ju även internetuppkoppling, det har jag inte riktigt förstått finessen med.
Men totalt sett så är jag väldigt nöjd med funktionen på den.
Klicka här för att svara