Vi har en slänt på baksidan huset som vetter ut mot skogen bakom vårt staket. Där växer enorma mängder med ogräs och det ser fruktansvärt tråkigt ut!
Hur/vad gör jag enklast och billigast för att få detta att se lite trevligare ut?
Hur/vad gör jag enklast och billigast för att få detta att se lite trevligare ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det är ju svårt att få något att ta över när det är så väldigt med ogräs. Antar att det är för brant för gräsmatta. Kan du sköta om något som du planterar där eller är det för brant så slänten behöver terrasseras?
Genom att täcka ytan med något som gör att ogräset inte får något ljus (presenning, halmbalar, kartonger, tidningar etc.) i två säsonger kan man få ogräset att dö.
I forumet https://www.byggahus.se/forum/forums/fraga-traedgardsdesignern-10-april-2022.170/ har en trädgårdsexpert svarat på många frågor och flera av dem gäller planteringar i slänter.
Genom att täcka ytan med något som gör att ogräset inte får något ljus (presenning, halmbalar, kartonger, tidningar etc.) i två säsonger kan man få ogräset att dö.
I forumet https://www.byggahus.se/forum/forums/fraga-traedgardsdesignern-10-april-2022.170/ har en trädgårdsexpert svarat på många frågor och flera av dem gäller planteringar i slänter.
Finns massor med fina förslag på planteringar, stenbeläggningar och trall trappor i slänt.
Det som kanske är tråkigast är att den går ner och bort istället för uppåt så man kan se sin plantering.
Man kan odla en köksträdgård eller örtträdgård, perenner, lägga sten trappor och kanske en liten fontän bäck?
Det som kanske är tråkigast är att den går ner och bort istället för uppåt så man kan se sin plantering.
Man kan odla en köksträdgård eller örtträdgård, perenner, lägga sten trappor och kanske en liten fontän bäck?
För att förtydliga så är slänten väldigt brant och det är dessutom utanför min tomtgräns varför stensättningar och terrasseringar inte kommer att hända. Vill mest ersätta det fula tråkiga ogräset med något lite finare och som passar till skogen samt som man inte behöver underhålla mer än någon gång per år helst…
Blomsteräng låter fint, men hur gör jag för att inte ogräset ska ta över igen?wildeside skrev:
Att täcka ytan ett par säsonger kan jag leva med, har ändå så mycket annat att pilla med under tiden så kanske skulle jag trimmat ner allt och jämnat ut slänten lite för att sedan lägga en stor presenning över det hela ett år eller två för att sedan försöka så någonting annat där. Gräs funkar ju men jag kommer inte kunna ta hand om det, utan då får det härja fritt…BirgitS skrev:
Det är ju svårt att få något att ta över när det är så väldigt med ogräs. Antar att det är för brant för gräsmatta. Kan du sköta om något som du planterar där eller är det för brant så slänten behöver terrasseras?
I forumet [länk] har en trädgårdsexpert svarat på många frågor och flera av dem gäller planteringar i slänter.
Ja det är ju utanför tomtgräns dessutom så något sådant avancerat tänker jag inte göra. Annars kan sådant bli jättefint ja.F FörstaKöpare skrev:Finns massor med fina förslag på planteringar, stenbeläggningar och trall trappor i slänt.
Ja det såg väldigt fint ut när jag googlar på det, känns som att ogräset vi har där är minst lika invasivt så kan inte tänka mig att det är ett problem? Eller hur invasivt är det?Hep skrev:
C crazytok skrev:
Jag gjorde det enklast möjligt för mej.
Skala av gammal växtlighet med grävmaskin.
Öste på diverse sand och stenmjöl som jag hadde liggandes.
Öste på blomsterängsblandning på hela ytan.
Tar lien på sen sommaren och slår ängen och krattar upp efter att det legat och torkat till och fröat av sig.
Lite jobb är det men slipper iaf klippa flera gånger om året och göda o jaga mossa m.m. som många gör för att sköta om sin gräsmatta.
Dyker det upp något som jag inte vill ha växande i ängen så är det bara att dra upp det och hoppas att det dör.
Har du markägaren tillstånd?
Om du har det så komplettera den fina gröna växtligheten med blommor. Ta två/tre påsar blandade ettåriga och.lika många påsar perenner från fröstället nästa vår. Det som kommer upp gör det. En del ettåriga frösår sig så de kommer tillbaka. Läs på och välj någon sort som klarar förhållandena. Är det något dyrare så rensa en yta för att etablera växterna lättare.
Lite oregano lockar insekter, förgyller luften, ger snabbt tillgång till kryddor och framför allt är det en mynta som billig. Köp en kruka på närmaste mataffär och dra isär i 10-30 delar. Övriga myntor funkar också men oregano är mer användbar som krydda.
Timjan kan också funka men är inte lika växtkraftig.
.
Eventuell sly får du skala av barken på varje vår och höst tills den dör och sen är det bara att hugga ner den och låta den ligga.
Om du har det så komplettera den fina gröna växtligheten med blommor. Ta två/tre påsar blandade ettåriga och.lika många påsar perenner från fröstället nästa vår. Det som kommer upp gör det. En del ettåriga frösår sig så de kommer tillbaka. Läs på och välj någon sort som klarar förhållandena. Är det något dyrare så rensa en yta för att etablera växterna lättare.
Lite oregano lockar insekter, förgyller luften, ger snabbt tillgång till kryddor och framför allt är det en mynta som billig. Köp en kruka på närmaste mataffär och dra isär i 10-30 delar. Övriga myntor funkar också men oregano är mer användbar som krydda.
Timjan kan också funka men är inte lika växtkraftig.
.
Eventuell sly får du skala av barken på varje vår och höst tills den dör och sen är det bara att hugga ner den och låta den ligga.
Lånar tråden, jag har samma problem. Jag har en häck högst upp på slänten så jag kommer aldrig se slänten. Kan man lägga markduk över hela slänten viöken isf?
1. Kommer det torka upp och rasera slänten om man inte odlar något som binder upp jorden?
2. Hur föster man markduken bäst? Först tänkte jag lägga bark men tror det rinner av vid myclet regn..
3. Vill komma billigt undan och minimalt underhåll
1. Kommer det torka upp och rasera slänten om man inte odlar något som binder upp jorden?
2. Hur föster man markduken bäst? Först tänkte jag lägga bark men tror det rinner av vid myclet regn..
Hmm tänker att du skulle kunna kasta ut frön för våra pollinerare och bara låta det ha sitt egna liv om det är så att du ändå inte ser något av den?J Julistormen skrev:Lånar tråden, jag har samma problem. Jag har en häck högst upp på slänten så jag kommer aldrig se slänten. Kan man lägga markduk över hela slänten viöken isf?
Nyfiken, hur har det gått med din slänt?