Byggahus.se
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ort


Ja väl tilltagna ord som skrämmer många. Man blir lite sjuk av att bara läsa artikeln tror jag :)

Men i mitt fall, där det verkar vara puts direkt på cellplast. Men det finns ingen kartongklädd gipsskiva.

Reglarna är ca 15-20cm in i cellplasten. Och cellplasten är då totalt ca 25-30 cm.

Vad är det som ska mögla? För cellplast i sig möglar inte.
Det behöver vara rätt stort hål eller spricka och konstant tillförsel av fukt för att nå så långt in i mitt fall.
Som sagt, enstegstätade fasader fungera fantastiskt bra så länge man inte gör hål i fasaden. Synd bara att de flesta önskar fönster i sina hus...
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
EPS är diffusionsöppet och behöver ingen luftspalt... det är inte ”enstegstätat”som samma sätt som de katastrofkonstruktioner med stenull glasull cellplast du läser om!
Du blir förledd av namnet ”cellplast”

Dolt fel är det bara om du stänger in fukt med hjälp av diffspärr mot isolering som saknar vindskydd !

Äpplen är äpplen och päron är päron!

Om ordet ”cellplast” är så missvisande måste vi upplysa folket om hur det ligger till
Nu har jag inte en gång nämnt cellplast som något negativt så hur menar du med förledd? Och jag läser inte om hus, jag jobbar med det. En enstegstätad fasad är en fasad som saknar luftspalt, detta hus saknar luftspalt, alltså är det en enstegstätad fasad. Finns många nybyggda hus idag som byggs med krypgrund. Bra och kontrollerade krypgrunder som enligt uppgift från hustillverkare inte ska ha en ökad risk för fuktproblematik i grunden. Trots detta så måste ju en köpare få informationen att huset är byggt med krypgrund så att de själva kan ta ställning till vad de vill köpa. Om huset avviker från vad köparen trott huset var utifrån ålder, skick och övrig beskaffenhet och om det avviker på sånt sätt så att det påverkar marknadsvärdet och säljaren känt till detta men medvetet undanhållit denna information så riskerar det säljaren stora problem är min bedömning. En enstegstätad fasad påverkar marknadsvärdet på huset.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Ingår inte fasad i undersökningsplikten? Hur det kan det bli dolt fel då?
Som säljare så får man inte medvetet undanhålla information som är av väsentlig betydelse för köparen.
Då enstegstätade fasader är en så kraftigt kritiserad och omtalad konstruktion som påverkar husets marknadsvärde så kan man göra bedömningen att det är information som är av väsentlig betydelse för köparen inför ett köp.
Då har du som säljare en upplysningsplikt mot köparen som med största sannolikhet skulle övertrumfa köparens undersökningsplikt.
Det finns prejudicerande fall där felen som en köpare åberopade ansågs vara upptäckbara men då säljaren medvetet förtigit dessa då de påverkade husets värde så föll ansvaret ändå på säljaren.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Som säljare så får man inte medvetet undanhålla information som är av väsentlig betydelse för köparen.
Då enstegstätade fasader är en så kraftigt kritiserad och omtalad konstruktion som påverkar husets marknadsvärde så kan man göra bedömningen att det är information som är av väsentlig betydelse för köparen inför ett köp.
Då har du som säljare en upplysningsplikt mot köparen som med största sannolikhet skulle övertrumfa köparens undersökningsplikt.
Det finns prejudicerande fall där felen som en köpare åberopade ansågs vara upptäckbara men då säljaren medvetet förtigit dessa då de påverkade husets värde så föll ansvaret ändå på säljaren.
Tack. Ska komma lite nytt folk att titta idag. Jag vill förstås sälja med öppna kort så man just kan lämna huset utan oro att någon ska komma efteråt med en lista fel att bråka om.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Som säljare så får man inte medvetet undanhålla information som är av väsentlig betydelse för köparen.
Då enstegstätade fasader är en så kraftigt kritiserad och omtalad konstruktion som påverkar husets marknadsvärde så kan man göra bedömningen att det är information som är av väsentlig betydelse för köparen inför ett köp.
Då har du som säljare en upplysningsplikt mot köparen som med största sannolikhet skulle övertrumfa köparens undersökningsplikt.
Det finns prejudicerande fall där felen som en köpare åberopade ansågs vara upptäckbara men då säljaren medvetet förtigit dessa då de påverkade husets värde så föll ansvaret ändå på säljaren.
Nu menar jag inte att man skall undanhålla information.

Men normalt sett så anses köparens undersökningsplikt övetrumfa säljarens upplysningsplikt.

Som köpare kan du aldrig bevisa att en säljare begriper vad han bör informera om, däremot är du som köpare skyldig att begripa vad du köper, annars anlitar man en besiktningsman som kan berätta vad det är du köper. Jag kan inte bedöma hur lätt/svårt det är att genom inspektion upptäcka ifall detta är en enstagstätad fasad eller inte. Men om inte köparens bes. man kan avgöra det, så kan knappast säljaren heller veta ifall detta är en enstegstätad fasad, såvida det inte är säljaren som explict beställt en enstegstätad fasad, så verkar ju inte vara fallet här.

Såvitt jag förstår så är det inte så enkelt som att se en luftspalt eller inte. De enstegstätade fasader som byts ut nu, ersätts ibland med en fasad där "frigolitlagret" byts ut mot en isolering som ventillerar. jag misstänker att det är något sådant användare "byggarätt" syftar på om EPS?

Men principen blir då lite som isodrän som man använder för att isolera och dränera källarväggar.
 
B byggarätt skrev:
Brandfaran med bergvärmepump pratas det inte om på samma alarmerande sätt!!!
Så fort man diskuterar EPS kommer larm och felaktiga uppgifter om hur materialet uppträder!

I länder typ Canada där EPS byggande är vanligt har du inga problem av typen som vi ser i denna tråden med Myter!
Londonbranden var följden av en kriminell borgmästare som inte skötte projektet och ett material som inte har med EPS att göra
Skillnaden mellan EPS och bergvärmepump är att man sällan har bergvärmepumpar instoppade i mellanväggar och bjälklag, i alla fall inte i någon av mig känd byggteknik, så jämförelsen haltar lite.

The Royal Borough of Kensington and Chelsea, inom vars jurisdiktion Grenfell Tower befinner sig, hann avverka sju borgmästare mellan det att de första planerna på renovering presenterades och tills det färdigställdes, så riktigt vilken/vilka av dessa som var kriminell/a kräver nog en tydligare förklaring. Dessutom släpptes just idag (30/10/19) en ny rapport som klandrar räddningstjänstens hantering av branden, vilket tillför ytterligare en dimension.

Detta är nu fjärde gången som jag upprepar att det inte handlade om EPS i det fallet, även om EPS också brinner bra. Var god läs mitt ursprungliga inlägg.
 
  • Gilla
Timmerkramare
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu menar jag inte att man skall undanhålla information.

Men normalt sett så anses köparens undersökningsplikt övetrumfa säljarens upplysningsplikt.

Som köpare kan du aldrig bevisa att en säljare begriper vad han bör informera om, däremot är du som köpare skyldig att begripa vad du köper, annars anlitar man en besiktningsman som kan berätta vad det är du köper. Jag kan inte bedöma hur lätt/svårt det är att genom inspektion upptäcka ifall detta är en enstagstätad fasad eller inte. Men om inte köparens bes. man kan avgöra det, så kan knappast säljaren heller veta ifall detta är en enstegstätad fasad, såvida det inte är säljaren som explict beställt en enstegstätad fasad, så verkar ju inte vara fallet här.

Såvitt jag förstår så är det inte så enkelt som att se en luftspalt eller inte. De enstegstätade fasader som byts ut nu, ersätts ibland med en fasad där "frigolitlagret" byts ut mot en isolering som ventillerar. jag misstänker att det är något sådant användare "byggarätt" syftar på om EPS?

Men principen blir då lite som isodrän som man använder för att isolera och dränera källarväggar.
Lite obehagligt resonemang kan jag tycka. "Svårt för köparen att bevisa så då kan man blåsa honom/henne". För det blir ju faktiskt tolkningen av vad du säger.
Det jag skrev var att det finns i närtid prejudicerande fall där HD slagit fast att säljarens upplysningsplikt övertrumfar köparens undersökningsplikt när felet för säljaren var känt och undanhölls för att det påverkade marknadsvärdet, precis som i detta fall.
Alltså gör jag bedömningen att säljaren är ute på mycket hal is om han förtiger detta.

Och vad menar du förresten med att det aldrig går att bevisa? En säljare ska upplysa om väsentliga saker. Om säljaren, via mäklaren eller själv, försökt sälja huset under lång tid utan framgång för att spekulanter reagerat på husets byggteknik så är ju bara det ett starkt bevis för att säljaren haft kännedom om problematiken. Är ju bara för köparen att få fatt på en enda person som lyft denna frågeställning med säljaren för att det ska vara bevisat att säljaren hade både kännedom om byggnadssättet samt problematiken detta för med sig. Denna tråd är ju även den ett bevis på att han är medveten om problemet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Skillnaden mellan EPS och bergvärmepump är att man sällan har bergvärmepumpar instoppade i mellanväggar och bjälklag, i alla fall inte i någon av mig känd byggteknik, så jämförelsen haltar lite.

The Royal Borough of Kensington and Chelsea, inom vars jurisdiktion Grenfell Tower befinner sig, hann avverka sju borgmästare mellan det att de första planerna på renovering presenterades och tills det färdigställdes, så riktigt vilken/vilka av dessa som var kriminell/a kräver nog en tydligare förklaring. Dessutom släpptes just idag (30/10/19) en ny rapport som klandrar räddningstjänstens hantering av branden, vilket tillför ytterligare en dimension.

Detta är nu fjärde gången som jag upprepar att det inte handlade om EPS i det fallet, även om EPS också brinner bra. Var god läs mitt ursprungliga inlägg.
Ditt inlägg om Grenfell Towern branden är till större delen både intressant och viktig läsning!
Det handlar om ett land som är på väg ner i källaren när det gäller byggregler och en stad som helt slutat bry sig om sina medborgares byggregler!
Denna tråden handlar om ett hus som inte går att sälja beroende på fördomar om isolerings materialet cellplast !
Ditt inlägg visar hur galna myndigheter i London inte kan använda ett korrekt material och bygga riktigt och inte ens släcka bränder riktigt!

Borgmästare som inte gör det de ska och låter svaga utsatta grupper bli innebrända är kriminella!
Här i Sverige finns det också problem med hur byggbranchen agerar med byggmetoder och enstegstätade fasader med cellplast tillhör dom men någon onormal brandfara är det inte fråga om!

Förutom bergvärme som brandfarlig utrustning har vi skummonterade tätlist fönster som inte uppfyller brandsäkerhetskrav!
Om man använder cellplast som mellanbjälklagsisolering gör man allvarligt misstag då stegljud blir plågsamt förstärkta!

Helt klarlagt är att i denna tråden lagts fram argument för och argument mot cellplast som gör att man kan tryggt köpa ett hus byggt på rätt sätt med cellplast som isolering
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Nu har jag inte en gång nämnt cellplast som något negativt så hur menar du med förledd? Och jag läser inte om hus, jag jobbar med det. En enstegstätad fasad är en fasad som saknar luftspalt, detta hus saknar luftspalt, alltså är det en enstegstätad fasad. Finns många nybyggda hus idag som byggs med krypgrund. Bra och kontrollerade krypgrunder som enligt uppgift från hustillverkare inte ska ha en ökad risk för fuktproblematik i grunden. Trots detta så måste ju en köpare få informationen att huset är byggt med krypgrund så att de själva kan ta ställning till vad de vill köpa. Om huset avviker från vad köparen trott huset var utifrån ålder, skick och övrig beskaffenhet och om det avviker på sånt sätt så att det påverkar marknadsvärdet och säljaren känt till detta men medvetet undanhållit denna information så riskerar det säljaren stora problem är min bedömning. En enstegstätad fasad påverkar marknadsvärdet på huset.
Javisst har du rätt i det du skriver här!
Använd ord som saknar luftspalt och EPS eller XPS eller polystyren och diffusionsöppen enstegstätning så är vi överens
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Som sagt, enstegstätade fasader fungera fantastiskt bra så länge man inte gör hål i fasaden. Synd bara att de flesta önskar fönster i sina hus...
Ja fönster är ett problem för fasadbyggare
 
Läste
B byggarätt skrev:
Jag har byggt flera hus i EPS och har inga fuktproblem ingen brandrisk och energiräkningar mytbildarna inte kan drömma om

Det man behöver är att inte bygga fel...
Enkelt billigt och oerhört välisolerat ogiftigt diffusionsöppet och kretsloppsbaserat och koldioxidsänka...
EPS är vår framtid!

Mytbildare från Englands brottsliga borgmästare som lät fattiga brinna inne i skumisolerade höghus har inget med EPS att göra
Nu får du förklara hur EPS kan vara en koldioxidsänka?
 
Bjor Bjor skrev:
Läste

Nu får du förklara hur EPS kan vara en koldioxidsänka?
EPS kan tillverkas av råvara från skog! Genom att bygga in skogsråvara i isolering som sparar enorma mängder energi så kan hus producera energi eller åtminstone vara energineutrala
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Lite obehagligt resonemang kan jag tycka. "Svårt för köparen att bevisa så då kan man blåsa honom/henne". För det blir ju faktiskt tolkningen av vad du säger.
Det jag skrev var att det finns i närtid prejudicerande fall där HD slagit fast att säljarens upplysningsplikt övertrumfar köparens undersökningsplikt när felet för säljaren var känt och undanhölls för att det påverkade marknadsvärdet, precis som i detta fall.
Alltså gör jag bedömningen att säljaren är ute på mycket hal is om han förtiger detta.

Och vad menar du förresten med att det aldrig går att bevisa? En säljare ska upplysa om väsentliga saker. Om säljaren, via mäklaren eller själv, försökt sälja huset under lång tid utan framgång för att spekulanter reagerat på husets byggteknik så är ju bara det ett starkt bevis för att säljaren haft kännedom om problematiken. Är ju bara för köparen att få fatt på en enda person som lyft denna frågeställning med säljaren för att det ska vara bevisat att säljaren hade både kännedom om byggnadssättet samt problematiken detta för med sig. Denna tråd är ju även den ett bevis på att han är medveten om problemet.
Det finns inget sådant problem i TS hus som du antyder!
Ditt inlägg pratar om enstegstätad fasad med diffusionsspärr... det är en problemkonstruktion när man bygger fönster i den!
TS har inga sådana problem och kommer inte få heller!
 
M Markarbetaren skrev:
Frigolit är ett varumärke som försvann för många år sedan.
Just saying..
Kabske ddt. Vi gamlingar vet vad frigolit är cellplast låter som nåt helt annat.
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström och 3 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det finns inget sådant problem i TS hus som du antyder!
Ditt inlägg pratar om enstegstätad fasad med diffusionsspärr... det är en problemkonstruktion när man bygger fönster i den!
TS har inga sådana problem och kommer inte få heller!
Vadå för problem? Jag har återigen inte påstått att han har några problem med huset idag så som fukt eller mögel, det har ingen av oss någon aning om. Däremot har han problem så till vida att spekulanterna flyr fältet, det är ju det han rådfrågar oss om så det kan jag ju knappast ha missförstått.
Så återigen, det jag skriver är att den enstegstätade fasaden är en kritiserad byggteknik som därmed påverkar husets värde, en information jag bedömer är av väsentlig betydelse för en köpare att få ta del av.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.