Byggahus.se

Omöjligt sälja hus med cellplast i väggarna?

1. S
    Medlem · Nivå 6
    Jag tyckte det var en saklig redogörelse som ricebridge skrev. På vilket sätt var det en myt?

2. J
    Medlem Nivå 4
    Det aktuella huset i England var totalt felbyggt, fanns inga brandceller i isoleringen, så den hade fritt fram ...

3. J
    Medlem Nivå 4
    Hade för mig att enstegstätade fasader har varit i rejält blåsväder, hittade det här när jag kollade lite på nätet:
    https://www.lfs-web.se/enstegstatad-fasad.htm
    Ingen trevlig läsning direkt ...

Instämmer med "Hempularen", Jag skulle heller aldrig köpa ett sådant hus, det är att be om problem eftersom marginalerna är så extremt små ...

4. B
    Medlem · Nivå 10
    Gör en besiktning av huset med en byggfirma som kan ge offert

Myten ricebridge sprider är hur brandfarliga skumisoleringar är!!
    Detta stämmer inte !
    EPS behöver speciella förutsättningar för att brinna och den myt han sprider skapar antipatin mot EPS

5. B
    Medlem · Nivå 10
    Du vet verkligen inte vad du pratar om...
    EPS och enstegsisolerade hus hänger inte ihop

Myterna kring EPS har uppstått för att det går lätt att använda EPS och det lockar bedragare

Seriösa byggare undviker därför EPS eftersom det blivit förknippat med olika olyckliga konstruktioner som egentligen uppfunnits med stenull glasull

6. Emma242
    Allvetare · Nivå 4
    Vilka speciella förutsättningar menar du? Något annat än syre och värme förutom själva plasten (bränsle)? Jag tycker nog att du är lite väl kategorisk här och riskerar att kasta sten i glashus.

7. Johnny Viking
    Medlem Nivå 9
    Ja väl tilltagna ord som skrämmer många. Man blir lite sjuk av att bara läsa artikeln tror jag :)

Men i mitt fall, där det verkar vara puts direkt på cellplast. Men det finns ingen kartongklädd gipsskiva.

Reglarna är ca 15-20cm in i cellplasten. Och cellplasten är då totalt ca 25-30 cm.

Vad är det som ska mögla? För cellplast i sig möglar inte.
    Det behöver vara rätt stort hål eller spricka och konstant tillförsel av fukt för att nå så långt in i mitt fall.

8. B
    Medlem · Nivå 10
    Jag har byggt flera hus i EPS och har inga fuktproblem ingen brandrisk och energiräkningar mytbildarna inte kan drömma om

Det man behöver är att inte bygga fel...
    Enkelt billigt och oerhört välisolerat ogiftigt diffusionsöppet och kretsloppsbaserat och koldioxidsänka...
    EPS är vår framtid!

Mytbildare från Englands brottsliga borgmästare som lät fattiga brinna inne i skumisolerade höghus har inget med EPS att göra

• Laddar…
  9. Emma242
    Allvetare · Nivå 4
    Det kan du få anse, men var inte det som jag skrev något om.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Nivå 10
    Den konstruktion som du har är en variant på enstegstätning men du saknar byggplast så ditt hus är diffusionsöppet dvs ingen katastrof som de okunniga i denna tråden hela tiden tror är kopplat till ordet cellplast...
    Ditt hus kommer fungera längre än motsvarande lättregelkonstruktion med glasull o plast och dina värmeräkningar vara lägre!
    Osb och gips är perfekt som brandskydd
    Det man kan göra är att se till att bjälklagsisolering är cellulosa samt att vara noggrann med innertak i gips

Du kommer hitta intelligenta köpare som vill ha ett bekymmersfritt hus med bra komfort och billiga energiräkningar

11. B
    Medlem · Nivå 10
    Alla hus idag har EPS i sina grunder .. alla kylskåp är skumisolerade plåtkonstruktioner
    Du ratar det effektivaste sättet att bygga humant och diffusionsöppet och energivänligt

• Laddar…
  12. optimum
    Medlem · Nivå 11
    Jo men det som det handlar om är vad tänkbara kunder tror.

Jag vet också att det är en stor skillnad mellan den konstruktionen och den i TS fall. Om tänkbara kunder tror det är en brandrisk så backar de ur givetvis.
    Till detta kommer de som tror det är risk för fuktskador och mögel.

Sedan finns det de som tror på båda sakerna.

Men fundera lite själv varför TS köper hus för att sedan sälja.

• Laddar…
  13. B
    Medlem Nivå 1
    Inte om du har oljepanna. Då är det hårdare krav på pannrummet.

14. Johnny Viking
    Medlem Nivå 9
    Ni får gärna sluta vara otrevliga mot varandra...det vad inte vad tråden skulle leda till. :)

15. Johnny Viking
    Medlem Nivå 9
    Vad menar du med det? Jag skrev ju varför. Måste inte sälja. Det är eller var ekonomiskt strategiskt. Jag har ju uppenbarligen själv missat när jag köpte det här med cellplast och enstegatätad fasader.

Har även en plan att om huset inte säljer hyra ut det och maxa avbetalning i 3-4 åe så man kan sänka priset till en nivå jag inte idag kan sänka till. Vore för stor förlust i dagsläget.