12 293 läst · 65 svar
12k läst
65 svar
Omdömen Bonus Air 12?
Sida 1 av 5
Medlem
· Västra Götaland
· 29 inlägg
Hejsan!
Eldar idag med pellets ,men funderar på att skaffa monoblock för att jag är lat.
Har tagit in priser ,o Bonus Air är såklart billigast.
O jag ser det som ett bra alternativ ,visserligen inte så effektiv som dyra "märkespumpar"
Men det jag vill höra är hur ni som har denna pumpen ,hur det fungerar?
Kom gärna med tankar o åsikter.
God Jul!
Eldar idag med pellets ,men funderar på att skaffa monoblock för att jag är lat.
Har tagit in priser ,o Bonus Air är såklart billigast.
O jag ser det som ett bra alternativ ,visserligen inte så effektiv som dyra "märkespumpar"
Men det jag vill höra är hur ni som har denna pumpen ,hur det fungerar?
Kom gärna med tankar o åsikter.
God Jul!
Medlem
· Västra Götaland
· 29 inlägg
Inte en enda reaktion tyvärr...
Denna VP är en klar Kines , har du sett den på blocket , har hört om någon som har den , kan vara lite diffust med garantier , det finns ingen som är riktig representant i Sverige utan är en direktimport och kostar en spottstyver på andra sidan .
tittade lite själv på värdena på den för ett hus i söder , men vart lite konfunderad för när det blir kallt ute , dom större modellerna
lämnar nog bra då , men blir klart för stora vid normala temperaturer på din breddgrad
Kan utvecklas mera här
tittade lite själv på värdena på den för ett hus i söder , men vart lite konfunderad för när det blir kallt ute , dom större modellerna
lämnar nog bra då , men blir klart för stora vid normala temperaturer på din breddgrad
Kan utvecklas mera här
Om man tycker det är kul att prova en monoblock så varför inte.
Fast tänker man långsiktigt och problemlöst så är det nog inte rätt väg att gå med denna.
Jämför med julas i alla fall för de har ju garanti när det händer
Fast tänker man långsiktigt och problemlöst så är det nog inte rätt väg att gå med denna.
Jämför med julas i alla fall för de har ju garanti när det händer
Medlem
· Västra Götaland
· 29 inlägg
Jag har bara omdömen från rörmokaren som säljer dom ,o han är naturligtvis partisk.
Men han sa att det är en kinapump ,men inte den typen av kinapumpar som dom säljer på outl1.se ,utan att den är försvenskad.
Det hade varit lite problem med föregångaren Bonus Air 10 ,saker som nu skulle vara förbättrat.
Han hade installerat ganska många ,o felprocenten var inte högre än något annat märke.
O gällande garanti ,så är det ju 6 års garanti (tydligen inte 5 år ,som det står på sidan.)
"Tillverkaren" o hemsida: https://www.investliving.se/hem/
O det är ju en seriös röris som säljer o installerar den ,så därför är det ens aktuellt.
Är kanske inte förtjust i Kina ,men ärligt talat ,dagligen så använder vi alla saker som har sitt ursprung där.
Eller i alla fall komponenter ,så det är nog bara att vänja sig.
Hade gärna köpt CTC ,Nibe m.fl ,om jag slapp att betala för varumärket ,o bara betalade för vad det kostar att tillverka+deras förtjänst ,o utveckling.
Nu kommer jag från tråden lite
O jag ska ju kombinera det med min pelletspanna ,så därför är monoblock smidigt ,annars fyller jag snart källaren med pannor!
Blir det kallare än typ -15, så är det ju grymt att ha pelletsen.
Det blir ju inte så många dagar per år ,men bra att kunna spetsa!
Men han sa att det är en kinapump ,men inte den typen av kinapumpar som dom säljer på outl1.se ,utan att den är försvenskad.
Det hade varit lite problem med föregångaren Bonus Air 10 ,saker som nu skulle vara förbättrat.
Han hade installerat ganska många ,o felprocenten var inte högre än något annat märke.
O gällande garanti ,så är det ju 6 års garanti (tydligen inte 5 år ,som det står på sidan.)
"Tillverkaren" o hemsida: https://www.investliving.se/hem/
O det är ju en seriös röris som säljer o installerar den ,så därför är det ens aktuellt.
Är kanske inte förtjust i Kina ,men ärligt talat ,dagligen så använder vi alla saker som har sitt ursprung där.
Eller i alla fall komponenter ,så det är nog bara att vänja sig.
Hade gärna köpt CTC ,Nibe m.fl ,om jag slapp att betala för varumärket ,o bara betalade för vad det kostar att tillverka+deras förtjänst ,o utveckling.
Nu kommer jag från tråden lite
O jag ska ju kombinera det med min pelletspanna ,så därför är monoblock smidigt ,annars fyller jag snart källaren med pannor!
Blir det kallare än typ -15, så är det ju grymt att ha pelletsen.
Det blir ju inte så många dagar per år ,men bra att kunna spetsa!
Det är ju just det du får göra. Tillverkning och utveckling är dyrare i Sverige. Kineserna behöver ingen utvecklingsavdelning, för de snor det mesta av andra. Sen är kvalitetskraven och tillverkningskostnaderna lägre.D DalslandAnders skrev:
Att en pump är "försvenskad" brukar innebära att man har slängt in en värmekabel för avfrostning i utedelen.
Att kombinera pellets med värmepump, så att allt sköter sig med automatik kräver en del av installatören. Men om de vet vad de gör och kan lämna garantier så...
Själv hade jag skippat pellets och köpt en värmepump som går även under -15. Ev använt eltillskott de kallaste dagarna. Det känns inte lönt att ha en pelletspanna igång kanske 5 dagar om året.
Medlem
· Västra Götaland
· 29 inlägg
Jo ,jag håller väl med egentligen.
Men skulle alla tänka så ,så skulle ju ingen köra bil ,då det inte finns en svensk bil.
Utvecklingen sker nog ganska mycket i Kina ,gällande Volvo ,eller i Sverige ,av kineser.
Man kan inte ens säga att kvaliteten är bättre i en Volvo ,trots att vissa modeller tillverkas i Sverige ,men dom tar betalt för "svensk kvalitet"
Men åter till ämnet!
I mitt fall finns det en annan ekonomisk aspekt.
Jag köpte pelletspanna o brännare nytt ,2013...
Skulle jag plocka ut det ,så skulle jag kanske få skrotpriset för det.
Så att plocka ut den vore ren kapitalförstöring.
Saken är den att det råkade dyka upp en sjukdom ,som gör att jag inte kan/orkar hålla på med pellets på samma sätt.
Därför kändes denna lösningen som en bra kompromiss!
O styrningen som sköter pellets/värmepump ,var inga problem enligt installatören.
Det är klart att det skulle vara det smidigaste att slänga ut pellets ,men kan inte med det,...
Men skulle alla tänka så ,så skulle ju ingen köra bil ,då det inte finns en svensk bil.
Utvecklingen sker nog ganska mycket i Kina ,gällande Volvo ,eller i Sverige ,av kineser.
Man kan inte ens säga att kvaliteten är bättre i en Volvo ,trots att vissa modeller tillverkas i Sverige ,men dom tar betalt för "svensk kvalitet"
Men åter till ämnet!
I mitt fall finns det en annan ekonomisk aspekt.
Jag köpte pelletspanna o brännare nytt ,2013...
Skulle jag plocka ut det ,så skulle jag kanske få skrotpriset för det.
Så att plocka ut den vore ren kapitalförstöring.
Saken är den att det råkade dyka upp en sjukdom ,som gör att jag inte kan/orkar hålla på med pellets på samma sätt.
Därför kändes denna lösningen som en bra kompromiss!
O styrningen som sköter pellets/värmepump ,var inga problem enligt installatören.
Det är klart att det skulle vara det smidigaste att slänga ut pellets ,men kan inte med det,...
Nu är det väl så att Nibe samt tror det är CTC som köptes av NIbe tillverkar sina kompressormoduler i kina och plockar ihop dom här i Sverige , så säg inte att NIbe är svenskt , det knoppas av många förtag i KIna så det med några problem på kvalitet följer nog med till andra med , när personal slutar på ett företag och börjar på ett annat ,det är nog lika där som här att en del hemligheter om det nu är några , en VP går inte att tillverka mer än på ett sätt för att fungera """ Generera värme """L lordi skrev:
Dom är inte dumma där när det gäller att ta efter kvalitetsmässigt , så där finns det nog en del skrönor när det gäller Kina
J jojo123 skrev:
Just luftvärmepumpar kan man göra bättre eller sämre. De kinesiska konstruktionerna har oftast relativt små förångare med litet avstånd mellan lamellerna vilket gör att dom fungerar sämre när det blir frost på dom. Det i kombination med sämre logik för avfrostningen gör att det är ganska stor skillnad i prestanda jämfört med de som är konstruerade och utprovade på våra breddgrader.
Då kan man fråga sig varför NIbe tar hem sina aggregat från Kina , naturligtvis är det så att inte betalar mer skitsummor för enheterna , men lägger på en skaplig proifit i Svergie , utan att avslöja något så finns det bra uppgifter om detuseless skrev:
Visst är det så att svenska tillverkare köper komponenter från utlandet för att pressa priserna. Samt att många detaljer inte ens tillverkas i Sverige längre. Men de monteras och testas och genomgår kvalitetskontroll i Sverige. Nibe är ett multinationellt företag och finns i många länder under några olika varumärken. Det har inte med saken att göra.J jojo123 skrev:Nu är det väl så att Nibe samt tror det är CTC som köptes av NIbe tillverkar sina kompressormoduler i kina och plockar ihop dom här i Sverige , så säg inte att NIbe är svenskt , det knoppas av många förtag i KIna så det med några problem på kvalitet följer nog med till andra med , när personal slutar på ett företag och börjar på ett annat ,det är nog lika där som här att en del hemligheter om det nu är några , en VP går inte att tillverka mer än på ett sätt för att fungera """ Generera värme """
Dom är inte dumma där när det gäller att ta efter kvalitetsmässigt , så där finns det nog en del skrönor när det gäller Kina
I Kina så funkar det som följer ;
Kines A tar fram en produkt, som han visar för en europeisk köpare. Den europeiska köparen får betala 200 kr på hemmamarknaden, men får köpa en likvärdig produkt av Kines A för 100 kr.
Kvaliteten är det inget fel på och allt är frid och fröjd.
Efter ett tag blir efterfrågan stor så Kines A anlitar den mindre nogräknade Kines B för att masstillverka produkterna i sin fabrik för 20 kr st.
Kines A tjänar 80 spänn på att bara vara mellanhand, och sitter och smörjer kråset. Produktkvaliteten blir det sådär med.
Den europeiska köparen, tillika återförsäljaren, blir överhopad av garantiärenden och tröttnar på att sälja produkten, alternativt går i konkurs.
Sedan kommer samma kinesiska produkt tillbaks på den Europeiska marknaden efter ett tag, under ett annat namn, och så börjar processen om igen
Det viktigaste när det handlar om värmepumpar är att man har en stabil installatör som är kunnig, och kan lösa eventuella garantiärenden. Det värsta är när folk råkar ut för lycksökare som bara slänger ut maskiner åt höger och vänster för att sedan gå i konkurs. Då kan det vara svårt att få saker fixade om det inte finns någon svensk återförsäljare kvar.
Även om dom tillverkas i Kina så är det Nibe bestämmer kraven. Dessutom utvecklar dom mjukvaran i Sverige och den är lika viktig som hårdvaran för att få ett väl fungerande system.J jojo123 skrev:
Att dom tjänar pengar är det nog ingen tvekan om - Det lär ju inte vara särskilt mycket dyrare för kineserna att tillverka en utedel efter nibes specifikationer jämfört med standardmodellen.
tryggast är att inte köpa från kina och det gäller även volvo numera.
jag monterade upp ett par investliving för ett tag sedan och ja jo 50% fungerade inte och garanti åtagandena, vilka inte är mina, låter vänta på sig...
jag monterade upp ett par investliving för ett tag sedan och ja jo 50% fungerade inte och garanti åtagandena, vilka inte är mina, låter vänta på sig...