Bor i ett stenhus från 1963. Det är lågt i tak. Dels pga att jag höjde golvet med 3cm för att få ett rakt golv insamma nivå i alla rum. Men också för att taket har sänkts åtminstone en gång med ca 3 cm då det blivit snett över åren (sa snickarna). De fick sätta ny läkt och såna där distansskivor.
Ett måttband utdraget från hål i taket, mäter avstånd, blå skyddshjälm, rökdetektor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan innertaket sitter någon form av panel. Vad finns det typiskt ovan sådana? Ett hål i träpanel med kablar synliga, soligt ljus, renovering eller konstruktion pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har spots i taket på en annan plats. Där ser det ut som att det finns 15 cm. Men det är ju en gammal halogenspotlåda.
Ett skrivbord med utsikt underifrån, visar eluttag, nätverkskablar (RJ45-kontakter) och en lampans baksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att ta bort panelen ovanför innertaket överallt och höja taket med 15 cm i ett typiskt gammalt hus? Eller är det sannolikt att man gått mellan takstolar/reglar och har satt dem?

Kan jag testa detta på något enkelt sätt?
 
Kolla på vinden och mät, mellan 15-20 cm lär du ha mellan hanbalk på takstolen, men då blir du utan isolering, burr....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla på vinden och mät, mellan 15-20 cm lär du ha mellan hanbalk på takstolen, men då blir du utan isolering, burr....
Det går ju säkert att isolera ovanpå.

Titta hur det ser ut på vinden under isoleringen. Gärna där du har spottarna så att du ser hur de sitter.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla på vinden och mät, mellan 15-20 cm lär du ha mellan hanbalk på takstolen, men då blir du utan isolering, burr....
Brukar inte panelen sättas direkt mot hanbalken? Vad sätts den annars mot?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Brukar inte panelen sättas direkt mot hanbalken? Vad sätts den annars mot?
Det jag menar. Vad finns ovan takstolarna, har du kallvind ?
 
Gissar att det ser ut ungefär så här. Är som sagt okänt hur mycket isolering du har ovanför vindsbjälklaget. Om det nu är en kallvind. Flyttar du upp undertaket till spotlådans överkant kommer troligen bjälklaget bli synligt plus att isoleringstjockleken kan bli väldigt tunn.
Tvådimensionell ritning av en bro med pelare och stag, linjär och förenklad stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Coolman
  • Laddar…
Ja det ser ut som på bilden ovan och nej det finns ingen möjlighet att höja taket 15 cm
 
15 centimeter tror jag inte heller på, men det skulle kanske gå att få 5cm beroende på detaljerna i hur det ser ut. Äldre hus har ibland flera lager innertak pålagda vid olika tillfällen. De har oftast ett planktak som är det som ligger direkt mot isoleringen på vinden. Genom att komma ned till detta planktak, lägga fuktspärr (vilket antagligen saknas) och sedan lägga tunnast möjliga ytskikt på plankorna så kan man nog spara några centimeter i alla fall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
15 centimeter tror jag inte heller på, men det skulle kanske gå att få 5cm beroende på detaljerna i hur det ser ut. Äldre hus har ibland flera lager innertak pålagda vid olika tillfällen. De har oftast ett planktak som är det som ligger direkt mot isoleringen på vinden. Genom att komma ned till detta planktak, lägga fuktspärr (vilket antagligen saknas) och sedan lägga tunnast möjliga ytskikt på plankorna så kan man nog spara några centimeter i alla fall.
Antar att planktaket är panelen jag ser? Har den någon annan funktion än att hålla isoleringen ovan på plats och bära innertaket?

Om inte så kan man ju köra stålreglar i nivå med balkarna som vi fäster gips i och på så vis höja taket ca 6-7cm. :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Plankorna du ser är garanterat spikade direkt i takstolarna.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Och har du spånisolering på vinden vill du inte riva ner planken.

Känns som ett onödigt stort projekt att höja taket om vinningen enbart är någon centimeter.
 
Centano Centano skrev:
Gissar att det ser ut ungefär så här. Är som sagt okänt hur mycket isolering du har ovanför vindsbjälklaget. Om det nu är en kallvind. Flyttar du upp undertaket till spotlådans överkant kommer troligen bjälklaget bli synligt plus att isoleringstjockleken kan bli väldigt tunn.
[bild]
Tack för denna. Tror jag har 40cm isolering på (kall)vinden. På vissa ställen är det 30cm. Men ska se om jag kan gå upp och bryta golvet på vinden och titta under.
 
Jag hade lagt fuktspärr också när taket ändå åtgärdas.
 
Så här såg det ut när vi lade on innertaket. Rummen längst bort med spån är nybyggda. De kan man ju egentligen bara byta ut rakt av mot gips. Och på så vis komma upp ca 4cm. Men de andra rummen har den där planken. Att bara byta ut den mote gips på 1cm skulle höja hela taket med 6 cm. Utan att man rör isoleringen. Så det kanske är enklaste lösningen.
Ett rum med träpanel i tak, elektriska ledningar synliga, reparation eller renovering pågående, vit dörr, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Om det där undertaket är slätt kan du ju möjligen lägga gips direkt på råsponten/understaket. Att ta bort råsponten och hitta 15mm till kan omöjligen vara värt besväret.

.....egentligen tror jag att hela övningen är onödig. Riv ner "golvskivorna" du har i taket nu och montera gips på läkten som redan sitter där. Måla vitt och se till att det är helt slätt. Då kommer det kännas bättre.....!
 
  • Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.