Byggahus.se
Hej,

jag är nybliven villaägare och planerar att bygga om det som idag är biyta till Boyta och skulle därför behöva tips från er.

Huset är ett enplanshus i tegel, där man har valt att bygga garagedelen i trä. Trä-delen har man dessutom valt att sänka med ca 40cm så att den inre takhöjden endast är 200cm + vind.
Boytan är idag ca 80kvm och biytan intill (trädelen) är 30kvm. I dessa 30kvm ingår det ett litet pannrum, något slags "större pannrum?" ett litet badrum och ett garage. Denna yta sitter alltså ihop med huset där det endast är en innerdörr imellan.

Min plan är då att riva hela biytan och bygga upp den på nytt med samma höjd som resterande delar av huset samt att bygga till ett sovrum i den bakre delen av garaget, bredda det som idag heter tvättstuga (i husdelen) ut mot det "stora pannrumt". Tanken är även att garagedelen ska bli längre än husets delar, både på fram och baksidan. Där sadeltaket tar slut ska det altså börja ett platt papptak. Skulle gärna vilja höra era tankar kring bygglov, är det värt besväret (i investerings syfte) och vad bör man tänka på, hade eran planritning sett likadan ut?
 
  • Hus med snö på taket, grön garageport, spår i snön, träd i bakgrunden, vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan: vardagsrum, kök, sovrum, badrum, garage och möbleringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bostad med vardagsrum, kök, sovrum, tvättstuga och garage/förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Utan att vara någon expert ser jag några problem:

1. Vad säger detaljplanen om max byggyta?

2. Tror det blir tekniskt komplicerat att bygga badrum/tvättstuga som du ritat. Bättre att bygga helt nytt rum i den nya delen.

3. Ett sadeltak som övergår i ett platt papptak i nybyggnaden blir tekniskt svårt utan en bärande vägg rakt igenom garaget/sovrummet och lär se rätt konstigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.