Hej,

Vi renoverar nu ett 60-talshus om 124 kvm. Tanken var inte initiellt att ge sig på isolering på vinden men den såg dyster och tunn ut. I samband med eldragningar och annat så ansåg vi det fräschast och bäst att riva bort isoleringen och göra en ordentlig dammsugning. Mycket damm och musspillning etc. Inget hade gjorts på 54 år. Vi byter även tak. Husets ventilation är självdrag och ventiler finns på båda gavlarna.

Nu är vinden tom på isolering. Allt rent och någorlunda ordnat.

En papp ligger som ångspärr, som ser ok ut. Det är kanske samma papp som ligger under tegelpannor? Jag hoppas den är ok att ha kvar för ny isolering?

Nu har jag pratat med ett fåtal företag om lösull. Vissa förordar cellulosa. Naturligt, tungt, klarar av att transportera fukt bra, skrämmer bort möss. Stämmer allt detta?

Andra förespråkar glasull/vitull. Kanske någon krona billigare, mer brandsäkert, men kan inte transportera fukt, och möss som äter den?

Stenull samma som glasull?

Vilket material borde jag välja egentligen? Jag får inte något riktigt bra svar på den frågan. Vi vill absolut inte få mögelproblem.

Vi har även tänkt sätta vindskivor och täppa igen några hålrum vid takfoten för att minska fukten att komma in på vinden.

Vi står inför beslut inom ett par dagar så jag är väldigt tacksam för goda råd/erfarenheter.

Mvh
Peter

• Vindsvåning med träbjälkar, isolering, kablar, dammsugare och oskyddade taklampor. Bygg- eller renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindutrymme, träbjälkar, isolering synlig, byggarbetsplats, oavslutat golv, takkonstruktion, ingen belysning.
    Skapa konto
  • Trångt vindutrymme, träbalkar, isolering, rörledningar och kablar. Byggkonstruktionens insida, dunkelt upplyst.
    Skapa konto
  • Vind med träbjälkar, svart isolering, staplade takpannor, konstruktionsarbete pågår, oinredd.
    Skapa konto
Lätt för mig att säga och jobbigare att utföra, men jag skulle nog verkligen fundera på att sätta en ny ångbroms (för jag chansar att det är en ångbroms som ligger där nu). Dels är den ju punkterad mest överallt och den är trots allt över 50 år. Nu har ni ju redan tagit bort all isolering också... men det är nog ett digert arbete att få dit en ny ångbroms.

Fukten kommer nog främst från bostadshuset och det är därför det viktigt med en hel ångspärr/broms. Verkar inte finnas ett exakt svar om det sen ska vara ångspärr eller ångbroms och vilken typ av isolering. Ångbroms och cellulosa har jag läst hör ihop, sen om det stämmer till 100% låter jag någon mer kunnig svara på. Huset har säkert ångbroms sedan tidigare och kan då vara bra att köra vidare på samma.

Om du oroar dig för fukt så skulle jag byta ångbromsen som sagt, innan du trycker dit ny isolering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.