Byggahus.se
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kommer aldrig att hända, tro mig. Tyskarna skulle inte tillåta att svenskt brödbrist skulle driva upp priset i Tyskland. ....
Så dom skulle glatt bryta mot EU's regler och ta böterna istället ?
Inte vad jag erfarit - markandsmekanismerna funkar såväl i Tyskland som Sverige.
Undantaget var pandemin där många EU länder i praktiken bröt på reglerna om frihandle och behöll skyddsutrsustning tex själva - vilket är ett problem som EU måste addressera på något sätt (tillåta undantag eller skärpa regler/påföljder)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ett pris på säljande el utomlands och ett pris på vår inhemska försäljning. Är det inte så Spanien gjort nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
De har väl väldigt dåligt med exportledningar va?
 
  • Gilla
JLov och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De har väl väldigt dåligt med exportledningar va?
Verkar i så fall vara ett genidrag.
Begränsa kablarna till enbart vad man behöver importera, inte mer.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi har gått om el i Sverige. Om de inte skulle startat skulle exporten minskat och priset stigit en aning.
Nu hänger jag inte med, menar du att ökad export sänker priserna i SE4?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu hänger jag inte med, menar du att ökad export sänker priserna i SE4?
Nej, att ökad produktion ökar exporten och sänker priserna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MagnusTobias skrev:
Ett pris på säljande el utomlands och ett pris på vår inhemska försäljning. Är det inte så Spanien gjort nu.
Nja, det had edom nog inte fått göra.
Dom har väl satt ett tak på priset på energi (gas) vilket i Spanie/Portugal kraftigt påverkar elpriset ?

Dvs Spanska konsumenter behöver inte betala över ett visst pris (vilket regeringen då ersätter energibolagen för). Men Energi exporteras ju fortfarande, och de som köper den där får isf lita till sina egna regeringar (om dom vill införa liknande system)


https://www.lamoncloa.gob.es/lang/e...sters/paginas/2022/20220513_council-extr.aspx
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Dagens flöde och spotpriser:
[bild]
Notera att SE4 exporterar över 1000 MW. Kallas det för effektbrist?
Jag kanske inte fattar bilden men är det inte så att S4 "importerar" (från S3) 3360 och exporterar (utomlands) 1426 (95+603+728)? Då är det väl effektbrist i S4 även om man inte exporterat el utomlands?
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
C
M Marsman80 skrev:
Då är det väl effektbrist i S4 även om man inte exporterat el utomlands?
Olika definitioner av effektbrist. Den "officiella" definitionen är att effektbrist uppstår när man (i ett givet ögonblick) inte kan mata in lika mycket effekt som tas ut. Oavsett var inmatningen och uttaget kommer ifrån.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Olika definitioner av effektbrist. Den "officiella" definitionen är att effektbrist uppstår när man (i ett givet ögonblick) inte kan mata in lika mycket effekt som tas ut. Oavsett var inmatningen och uttaget kommer ifrån.
Så då är det iaf underproduktion av el i S4 just när bilden var relevant?
 
M Marsman80 skrev:
Jag kanske inte fattar bilden men är det inte så att S4 "importerar" (från S3) 3360 och exporterar (utomlands) 1426 (95+603+728)? Då är det väl effektbrist i S4 även om man inte exporterat el utomlands?
Man kan nyansera det lite då genom att säga att den effektbrist som finns i SE4 kan till 100% tillgodoses av koldioxidneutral el från andra delar av Sverige. Det finns ingen anledning att dra igång Karlshamns oljeeldade verk av den anledningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C
M Marsman80 skrev:
Så då är det iaf underproduktion av el i S4 just när bilden var relevant?
Ja, vilket är "normalläget" sedan Barsebäck försvann. Då det var baskraften för Skåne så som elnätet är byggt (och gränserna för elområdena är satta).
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan nyansera det lite då genom att säga att den effektbrist som finns i SE4 kan till 100% tillgodoses av koldioxidneutral el från andra delar av Sverige. Det finns ingen anledning att dra igång Karlshamns oljeeldade verk av den anledningen.
Samtidigt kan jag inte se något problem att man drar igång Karlshamns oljeeldade verk för att tjäna pengar på ren utlandsexport förutom att det kanske finns miljövänligare alternativ. I detta fall vore det ju intressant att veta hur mycket som producerades av Karlshamns oljeeldade verk. Var det mer eller mindre än det som exporterades utomlands?
 
Mindre
 
M Marsman80 skrev:
Samtidigt kan jag inte se något problem att man drar igång Karlshamns oljeeldade verk för att tjäna pengar på ren utlandsexport förutom att det kanske finns miljövänligare alternativ. I detta fall vore det ju intressant att veta hur mycket som producerades av Karlshamns oljeeldade verk. Var det mer eller mindre än det som exporterades utomlands?
Anledningen till detta är ju att Sverige måste exportera el just nu så att Tyskland kan bygga på sitt lager av naturgas. Men jag ser inte poängen i att elda olja under sommaren för att det ska finnas gas i vinter...Fossilt bränsle som fossilt bränsle...
 
  • Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.