Byggahus.se
C cbrolin skrev:
[länk]
Tack!
 
A Arne_Planka skrev:
Man kan ju undra varför inte den sk marknaden har börjat bygga några nya reaktorer än, då förutsättningar för en ren guldgruva har funnits i minst ett år. Ju mer man förhalar, ju senare blir man klar.
Industrin borde vara väldigt intresserade tycker man. Men det är väl som vanligt någon annan som skall ta tag i problemen (även i en marknadsekonomi).
Därför att iaf fullstora KKV är jätteprojekt med återbetalningstider på decennier.
Och även om politiker (vissa) iaf just nu säger att det är "fritt fram" så kanske opinionen vänder om 5 år...med tanke på den katastrofala kärnkraftspolitiken vi har haft sedan folkomröstningen då vi låtet känslor styra så förstås jag att marknaden är tveksam.
Det krävs någon form av statlig garanti för att riskkapital skall puttas in.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och även om politiker (vissa) iaf just nu säger att det är "fritt fram" så kanske opinionen vänder om 5 år...med tanke på den katastrofala kärnkraftspolitiken vi har haft sedan folkomröstningen då vi låtet känslor styra så förstås jag att marknaden är tveksam.
Exakt. Det krävs mer än att man bara har pengarna, man behöver också känna sig trygg med att man kommer att kunna driva verket under rimliga förhållanden de kommande 40-50 åren. Dagens "anda", inte minst den politiska, signalerar mer eller mindre raka motsatsen.

Befintliga verk byggdes med starkt stöd från både kommuner, staten och industrin. Det är inte snutet ur näsan för en rent kommersiell aktör skall ge sig in i ett sådant projekt.
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Bara att ansöka kostar 100.000.000 kronor per reaktor. Investeringskostnader på tiotals miljarder och kärnkraftshatande politiker som sätter käppar i hjulen eller helt frankt förbuder anläggningen. Till detta kommer det, pga den intermittenta vindkraften, mycket volatila elpriset. Ibland kostar det 10 öre och ibland kostar det 50 ggr mer. Ingen vet när det blåser. Ganska osäkert investering.
Pengarna för en investering är inget problem. Och jag tror ingen kommer att förbjuda kärnkraft under närmaste seklet om det inte t.ex. skulle ske en stor olycka. Den kommer kanske att falla på eget grepp av andra orsaker.

Så då låter det ju rimligt att man la ned ett antal reaktorer just pga ekonomiska beslut. Just för att det fanns konkurrens från andra billigare energikällor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Pengarna för en investering är inget problem. Och jag tror ingen kommer att förbjuda kärnkraft under närmaste seklet om det inte t.ex. skulle ske en stor olycka. Den kommer kanske att falla på eget grepp av andra orsaker.

Så då låter det ju rimligt att man la ned ett antal reaktorer just pga ekonomiska beslut. Just för att det fanns konkurrens från andra billigare energikällor.
1. Det är redan delvisa förbud mot att anlägga ny kärnkraft.
2. De andra källorna är inte billigare utan subventioner och straffavgifter och -skatter på kärnkraften.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Därför att iaf fullstora KKV är jätteprojekt med återbetalningstider på decennier.
Och även om politiker (vissa) iaf just nu säger att det är "fritt fram" så kanske opinionen vänder om 5 år...med tanke på den katastrofala kärnkraftspolitiken vi har haft sedan folkomröstningen då vi låtet känslor styra så förstås jag att marknaden är tveksam.
Det krävs någon form av statlig garanti för att riskkapital skall puttas in.
Snart kommer nog kineserna och ställer sig först i kön och bygger lite. De har ju redan satsat stort på vindkraften om jag förstått rätt. De verkar i alla fall inte rädda för att investera. Men sedan kommer vi att klaga på kineserna för att de tar sig rättigheter.
Det är konstigt att vi inte kan göra något själva nu för tiden. Det krävs utländska investerare till mycket.
Bilindustrin har vi sålt ut, skall det grävas i marken låter vi utlänningar göra det och försvinna med vinsterna.
Elindustrin är till viss del utländsk etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
1. Det är redan delvisa förbud mot att anlägga ny kärnkraft.
2. De andra källorna är inte billigare utan subventioner och straffavgifter och -skatter på kärnkraften.
1. Nä, man får ju inte bygga var som helst. Det är lite synd det, för de borde byggas centralt i de stora städerna, så att man hamnar nära förbrukarna och kan ta vara på restvärmen.
Bygga och forska är väl annars fritt fram när tillstånden är klara, precis som för vilken verksamhet som helst.
2. Vilka tänker du på?
 
A Arne_Planka skrev:
1. Nä, man får ju inte bygga var som helst. Det är lite synd det, för de borde byggas centralt i de stora städerna, så att man hamnar nära förbrukarna och kan ta vara på restvärmen.
Bygga och forska är väl annars fritt fram när tillstånden är klara, precis som för vilken verksamhet som helst.
2. Vilka tänker du på?
Nej, det får man inte. Det får endast byggas ny kärnkraft där kärnkraft redan finns.

Jag tycker du skall titta på videon som länkats tidigare i tråden. Du behöver inhämta lite kunskap i ämnet verkar det som.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.