Hej,
I vårt 17 år gamla kök har vi luckor i ek som troligen aldrig har bättrats på med olja - eller vad man nu ska bättra på med.. Jag vill gärna göra något innan det är försent(?) men är osäker på tillvägagångssätt. Måste jag tex slipa dem innan och med vilka/vilket papper och sedan behandla dem med vad?
Tacksam för svar!
I vårt 17 år gamla kök har vi luckor i ek som troligen aldrig har bättrats på med olja - eller vad man nu ska bättra på med.. Jag vill gärna göra något innan det är försent(?) men är osäker på tillvägagångssätt. Måste jag tex slipa dem innan och med vilka/vilket papper och sedan behandla dem med vad?
Tacksam för svar!
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Torka av dom med t-sprit/målartvätt innan oljning bör räcka. Olja med tunna lager och torka av överflödig olja så det inte blir tjocka rinningar etc.
Tack för ditt svar! Vilken typ av olja borde jag köra med??
Jag skulle använda Danish oil till luckorna. Lägg på ett lager, och låt det vara tills det precis börjar bli lite segt. Torka av snabbt som fan, och låt det torka. Kör en omgång till nästa dag, slipa in oljan med scotchbrite eller fint slippapper (320 typ) i fiberriktningen, torka av överflödigt lika första gången. Sen har du en snygg sidenmatt yta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Vanlig träolja funkar och är troligtvis det som är använt tidigare.
Vill du ha en glattare yta kan man använda hårdvaxolja
Vill du ha en glattare yta kan man använda hårdvaxolja
Jag får känslan av att Danish oil tenderar att bli rätt mörk. Betsad nästan. Men jag kan ha fel. Jag vill inte direkt ha en mörk ton utan snarare som den är nu. Det är bara det att luckorna ser ”torra/trötta” ut. Vanlig träolja låter således rätt.
Nej, de blir de absolut inte. Har massor av möbler i ljusa träslag oljade med Danish. Men det var som sagt hur jag skulle göra, välj det som du tycker känns bäst.F Fredrik_G_ skrev:
Klicka här för att svara