Byggahus.se
F
För några år sedan köpte vi ett hus där vi drog upp alla heltäckningsmattor. Under mattorna låg en lackat björkplank som vi slipade, lutade och sedan behandla med en vit träolja. Trappan till övervåningen, som också var i lackad björk, knarrade väldigt mycket. Så även denna slipade vi och lutade. Efter lutningen blev den väldigt tyst och fin att gå på vilket var helt underbart. Sedan oljade vi även den och knarrandet blev värre än var det var innan. Fram tills nu har den fortsatt knarra rejält, i princip på varje steg. Det blir svårt att komma till bakom då jag måste ta ner skivor och isolering och sedan är det mitt i källartrappan, så det blir lite komplicerat.


Så nu går jag och funderar på vad man kan göra åt det. Är det så att jag borde försöka olja in den igen och trycka in så mycket olja jag kan i alla springor och skarvar? Vilken olja är att rekommendera då? Jag har fortfarande den här vita träoljan kvar men är tveksam till att använda den igen. Kanske var det färgen i oljan som bilade ett skickt som gör att det knarrar? Jag hade ju helst behållt utseendet på den Jag har hört gott om t ex kokt linolja eller vanliga mineralolja. Jag tänker att jag behöver en olja som inte torkar utan fortsätter vara lite flexibel?

Jag har läst lite guider och trådar, t ex : https://www.dinbyggare.se/bot-mot-knarrande-trappa/

Och jag tror nu att knarret främst kommer från där plansteget går ihop med sättsteget. Om jag trycker händerna i mitten på stegen så är där rejäljt med spel, steget liksom trycks ner en hel del och knarrar. Vissa föreslår att man delar detta lite lätt och trycker in lim men jag vet inte hur pass effektivt det skulle vara? Dessutom tror jag inte det går från ovansidan, stegen sitter ju inkilade i sidorna.
 
  • Renoverad trätrappa med vitoljade björkplank och svart trappräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på källartrappan med avtagen väggklädsel och synlig isolering, indikerande ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Knarret kan även variera mellan årstider pga luftfuktigheten, det behöver inte vara kopplat till lut/olja vilket gör det hela lite klurigare. Underifrån ser det ju ut som du borde kunna komma åt, börja med ett steg och en åtgärd åt gången så märker du vad som funkar och inte :ok:
 
Björk?

/ATW
 
S
Trappan är i furu.

Antagligen är stegen bara spikade och förbanden har blivit lösa över tid.
Stämpa upp sättstegen underifrån och skruva dem i planstegen. Är det för mycket glapp så kan du sätta skruvlister in hörnet mellan sättsteg och plansteg medan du stämpae. Se till att de ligger emot mitt på plansteget.

Bäst är att göra jobbet under vintern när träet är som torrast.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.