Fick min nya bänkskiva monterad igår men hade glömt att den behöver oljas innan man kan använda den. Kan det bli några problem av att jag bara oljar ovansidan?
Oljade en första omgång igår kväll och träet reste sig fläckvis. Kan jag slipa ner det? Med vad?
Tror att de här frågorna har ställts många gånger förut så det går bra att hänvisa till annan tråd om det är nån som har bättre hand med sökfunktionen...
Oljade en första omgång igår kväll och träet reste sig fläckvis. Kan jag slipa ner det? Med vad?
Tror att de här frågorna har ställts många gånger förut så det går bra att hänvisa till annan tråd om det är nån som har bättre hand med sökfunktionen...
Jag har aldrig oljat annat än ovansidan på mina bänkskivor (40mm ek) men de har dock varit grundoljade vid leverans. Vad är det för skiva du har?
Jag slipar med fint sandpapper, 240 eller 320 beroende på vilket jag hittar först... För varje gång du oljar så kommer det förmodligen att resa sig mindre och mindre.
Jag slipar med fint sandpapper, 240 eller 320 beroende på vilket jag hittar först... För varje gång du oljar så kommer det förmodligen att resa sig mindre och mindre.
Bumpar denna gamla tråd med mitt egna bänkskivebekymmer.
Har en massiv skiva av europeisk valnöt som aldrig blir bra. Gjorde slut på hela burken olja som ingick (någon spädd linseedvariant tror jag) och skivan bara reste sig... Lät givetvis oljan ligga på länge och "bättrade på" där det hade torkat ut.
Efter det köpte jag slippapper 400 och slipade skivan, blötte den enligt instruktion och slipade allt som hade rest sig.
Efter det har jag oljat skivan 3 eller 4 gånger med flödigt med olja (som har legat minst ett dygn och mest 4 dygn) men skivan verkar fortfarande resa sig av fukt... Inte på en gång men ganska snabbt.
Har även köpt in osmos hårdvax men inte testat det. Ville "grundolja" skivan och låta det gå ett antal månader först... Osmo rekommenderar 120papper för övrigt. Blir det inte hemska slipmärken av det i en slät träskiva?
Har en massiv skiva av europeisk valnöt som aldrig blir bra. Gjorde slut på hela burken olja som ingick (någon spädd linseedvariant tror jag) och skivan bara reste sig... Lät givetvis oljan ligga på länge och "bättrade på" där det hade torkat ut.
Efter det köpte jag slippapper 400 och slipade skivan, blötte den enligt instruktion och slipade allt som hade rest sig.
Efter det har jag oljat skivan 3 eller 4 gånger med flödigt med olja (som har legat minst ett dygn och mest 4 dygn) men skivan verkar fortfarande resa sig av fukt... Inte på en gång men ganska snabbt.
Har även köpt in osmos hårdvax men inte testat det. Ville "grundolja" skivan och låta det gå ett antal månader först... Osmo rekommenderar 120papper för övrigt. Blir det inte hemska slipmärken av det i en slät träskiva?
120 låter grovt. 240 brukar jag ta för att få till ytan.
Det finns inget behov att mätta skivan med Osmo hårdvaxolja. Alla mina bänkskivor och köksbordet är behandlade med Osmohårdvaxolja. De som oljats innan blir mörkare (ek) medan de helt obehandlade behålla sin ljushet. Oavsett tål de nedsmutsning och vatten lika bra.
Det finns inget behov att mätta skivan med Osmo hårdvaxolja. Alla mina bänkskivor och köksbordet är behandlade med Osmohårdvaxolja. De som oljats innan blir mörkare (ek) medan de helt obehandlade behålla sin ljushet. Oavsett tål de nedsmutsning och vatten lika bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar igen. Nu har det ju gått lite tid och jag har behandlat skivan med: en burk linseed oil (antar att det är vanlig linolja)som följde med, en liter nitor paraffinolja från jula. Skivan får stå och suga i sig om och om igen. Men det blir ringar väldigt fort av någon konstig anledning. Den reser sig inte lika mycket nu som förr men är fortfarande inte mättad.
Bör jag gå på skivan med osmo som den är eller olja fram mörkheten först?
Valnöt ska vara mörk.... Nu är den sedvanligt ljus som den blir av tork med fuktig trasa. Givetvis slipat ner skivan som man ska.
När skivan är nyoljad så svettas den om man ställer tex en varm tallrik på den.
Trots att laminatskiva är riktigt fult så ångrar jag mig att jag inte tog en sådan idag.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Se till att skivan dragit åt sig överflödig olja, slipa med fint sandpapper och torka torrt. Olja med Osmo hårdvaxolja två ggr. Polera mellan gångerna med skursvamp (utan slipmedel!) eller liknande och polera extra noga efter sista strykningen. Givetvis skall det härda helt innan du polerar.
Det kan ta ganska lång tid för oljan att härda om skivan är oljad sedan tidigare, ha tålamod!
Efter detta kommer du aldrig att ånga ditt val av bänkskiva.
http://www.welinoco.com/produkt/osmo-top-oil
Det finns dekorvax för infärgning som kan användas innan hårdvaxoljan men det är inget jag har erfarenhet av och jag skulle inte chansa på ett så fint träslag som du har.
Det kan ta ganska lång tid för oljan att härda om skivan är oljad sedan tidigare, ha tålamod!
Efter detta kommer du aldrig att ånga ditt val av bänkskiva.
http://www.welinoco.com/produkt/osmo-top-oil
Det finns dekorvax för infärgning som kan användas innan hårdvaxoljan men det är inget jag har erfarenhet av och jag skulle inte chansa på ett så fint träslag som du har.
Osmo hårdvaxolja är en helt överlägsen produkt jämfört med vanlig olja på bänkskivor. Använd inget annat. Lägg 2-3 lager och mellanslipa med abralon korn 500 eller liknande vid behov.
Är det Topoil som det länkas till av JTL eller är det en annan produkt du tänker på då?
Jag förvånas ibland över att bänkskivor av samma träslag verkar uppföra sig så olika. Niklas verkar få kämpa som en galning sin skiva för att den ska bli bra, själv så blaskar jag på rå kallpressad linolja med 1-2 års mellanrum. I samband med det brukar jag också slipa skivan eftersom det ofta finns en del repor etc att åtgärda.
Jag får en skiva som ser rätt "torr" ut men det enda som ger permanenta fläckar är vin. Det måste bort inom några timmar för att inte skapa en fläck jag måste slipa bort. Vattenfläckar eller fettfläckar har vi inga problem med.
Jag skulle viljha en skiva som ser lite "blötare" ut och funderar på om osmos topolja ger den ytan? Dock törs jag knappt ändra mitt redan fungerande recept eftersom många har så mycket stök med sina skivor...
Jag förvånas ibland över att bänkskivor av samma träslag verkar uppföra sig så olika. Niklas verkar få kämpa som en galning sin skiva för att den ska bli bra, själv så blaskar jag på rå kallpressad linolja med 1-2 års mellanrum. I samband med det brukar jag också slipa skivan eftersom det ofta finns en del repor etc att åtgärda.
Jag får en skiva som ser rätt "torr" ut men det enda som ger permanenta fläckar är vin. Det måste bort inom några timmar för att inte skapa en fläck jag måste slipa bort. Vattenfläckar eller fettfläckar har vi inga problem med.
Jag skulle viljha en skiva som ser lite "blötare" ut och funderar på om osmos topolja ger den ytan? Dock törs jag knappt ändra mitt redan fungerande recept eftersom många har så mycket stök med sina skivor...
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Topoil och vanlig hårdvaxolja är samma produkt, bara annan förpackning med lite lite volym. Osmo hårdvaxolja ger en blötare yta som dessutom blir väldigt vattenavstötande. Vi har själv haft den på massiv ekbänkskiva. Bäst resultat fås enligt mig om man slipar upp ytan till typ 400 i kornstorlek. Ju tätare yta desto bättre då hårdvaxet inte ska tränga in, utan i princip ligga på ytan.MathiasS skrev:Är det Topoil som det länkas till av JTL eller är det en annan produkt du tänker på då?
Du har säkert rätt men med den informationen som Osmo ger så skulle inte jag säga att de är identiska.falkn skrev:
http://www.osmo.de/navigate.do?id=4544&name=TopOil&lang=en
http://www.osmo.de/dokumente/sonstige/7904e66744f1f9da921e4b0b55f08576.pdf?filename=Ingredients
http://www.osmo.de/navigate.do?id=85&name=Polyx<sup>®</sup>-Oil+Original&lang=en
http://www.osmo.de/dokumente/sonsti...2480a816c513.pdf?filename=Product+information
Oavsett är det en överlägsen olja till bänkskivan. Sök på forumet, innan jag valde Osmo så läste jag allt jag kom över och det rekommenderades allt mellan himmel och jord men där Osmo nämndes så var det bara med positiva ord.
Synd och skam är det...MathiasS skrev:Är det Topoil som det länkas till av JTL eller är det en annan produkt du tänker på då?
"3028 Ofärgad (sidenmatt) 3058 Ofärgad (matt) 3061 Acacia (matt) 3068 Natur (matt)" är de fyra "nyanserna" på bänkskiveoljan (kostade ett par tre hundra och ska räcka till 30m2 har jag för mig det stod). Ringde till ett företag och frågade om råd vilken jag skulle ha. Företaget låg i sickla har jag för mig. Leverans på två dagar.
Imorgon ska jag gå på med vaxoljan för första gången. Ruggade bänkskivan lite lätt med 240 idag och drog på linolja... Får torka tills imorgon då jag får rugga den igen (pappret kommer sätta igen sig på en gång av kladdet antar jag) sen blir det vaxoljan. Hoppas på mirakel!
Ska man "gnugga" in vaxoljan så går jag över den med min bilpolermaskin.
3058 rekommenderades till eurovalnöt.
Någon annan kan säkert rätta mig om jag har fel här, men är det inte så att paraffinolja inte oxiderar? Då ger den liksom inget skydd. Svärmor envisades med att använda den, gick inget vidare...
Älska Osmo!
Älska Osmo!
Jag valde bänkskiva i ek-laminat, fick den på köpet vid ombyggnad av köket. I bland ångrar jag mitt val på grund av att det tydligt syns att det är en imitation. Men oftast är jag nöjd eftersom den är helt skötselfri och fortfarande ser ny ut trots flera års användning.niklaspersson skrev: