518 läst ·
5 svar
518 läst
5 svar
Olika märken på olja, grundfärg och fasadfärg?
Hej
Jag undrar hur viktigt det egentligen är att använda samma märke på grundfärg och fasadfärg? Jag köpte fasadfärg idag och det visar sig bli Nordsjö. Nu ska jag köpa olja och grundfärg. Behöver jag köpa Nordsjö, eller är det OK att använda något annat?
Jag undrar hur viktigt det egentligen är att använda samma märke på grundfärg och fasadfärg? Jag köpte fasadfärg idag och det visar sig bli Nordsjö. Nu ska jag köpa olja och grundfärg. Behöver jag köpa Nordsjö, eller är det OK att använda något annat?
Så länge det bara är av samma ”sort” så går det ju bra. Så håll kolla så att grundfärgen fäster på oljan och att fasadfärgen fäster på grundfärgen.
Ett fabrikat kan ju ha flera färger som inte är kompatibla, så läs på eller fråga i butiken.
Kan finnas pengar att tjäna..
Ett fabrikat kan ju ha flera färger som inte är kompatibla, så läs på eller fråga i butiken.
Kan finnas pengar att tjäna..
Jag är för dåligt insatt i kemin i moderna färger för att tordas blanda. Det är sannolikt en hel del R&D bakom varje färgsystem och risken att något inte matchar så färgen inte fäster, missfärgas, flagar etc och hela arbetsinsatsen behöver göras om bara för att potentiellt spara några hundra eller tusenlappar (om vi pratar om att måla ett helt hus) känns rejält dumsnål.
Jag målade med någon billig skräpgrund när jag byggde uterum ett antal år sedan, motiveringen då var att insidan inte var speciellt utsatt i ett inglasat uterum, fasen vad jag fick jobba och svära när det visade sig att grunden var otroligt tungjobbad och dessutom lämnade en ful struktur, nästan som spackel...
Sedan dess köper jag bara kvalitetsfärg och definitivt i samma "system".
Jag målade med någon billig skräpgrund när jag byggde uterum ett antal år sedan, motiveringen då var att insidan inte var speciellt utsatt i ett inglasat uterum, fasen vad jag fick jobba och svära när det visade sig att grunden var otroligt tungjobbad och dessutom lämnade en ful struktur, nästan som spackel...
Sedan dess köper jag bara kvalitetsfärg och definitivt i samma "system".
Varför vill du inte köpa de produkterna av Nordsjö?O Oxymoron skrev:
Jag skulle inte göra det utifrån allt arbete med att måla ett hus.
Hade jag haft olja/grundfärg av ett fabrikat i tillräcklig mängd hade jag köpt "rätt" färg att färdigstryka med i samma system.
Jag värderar arbetet som så omfattande att jag inte vill mixa med olika produkter utifrån ev. senare problem.
Sedan beror det väl på vad du ska måla och storlek, hur man vill chansa.
Jag värderar arbetet som så omfattande att jag inte vill mixa med olika produkter utifrån ev. senare problem.
Sedan beror det väl på vad du ska måla och storlek, hur man vill chansa.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man blanda silikat färg från två olika märken ?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla rutigt golv på råspont, kombinera olika märken?
Färg, Måla & Tapetsera -
Samma stol men olika märken och pris?
Altan & Uteplats -
Kommer slipmärken försvinna efter applicering av hårdvaxolja?
Golv -
Kan man kombinera olika varumärken tätskikt?
Badrum