Mikael_L
Sverige har t.ex. TN-system med 400V huvudspänning.
Norge har dels ett nyare system likt det Svenska, men även stora mängder av ett äldre system som är IT och 230V huvudspänning (troligen 220V förut)
Här en kort tråd med lite info.
https://www.byggahus.se/forum/threads/norskt-och-andra-elsystem.376846/

Fyll på med mer info och frågor om världens alla elsystem...

• Gilla
stigarn
  • Laddar…
Skärmdump av ett användarinlägg i ett forum som diskuterar elsystem i Portugal och Spanien.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
K
Tänker du på nätägarnas eldistributionsnät bara?
Annars finns det lokala IT-nät i Sverige, förekommer i t.ex. processindustrier och sjukhus.

Mikael_L
Skillnaderna mellan olika elsystem är spänningarna, frekvens och hur systemet jordas, (finns olika varianter), och om det är 1, 2 eller trefasigt.
Det finns många olika sätt.
Något land har kanske (kvar) likström också.

Mikael_L
Nja, ganska långt ifrån det mesta, tycker jag.
T.ex nämns inte att Norge har både IT-system med 230V huvudspänning och TN-system med 400V huvudspänning. Inte heller att mittpunktsjordade enfastransformatorer är en vanlig sak i USA. Vad har dom för jordning i USA i detta fall? Jag antar att det är TN-C, fast de har ev lokala jordtag.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
La Paz i Bolivia har ett 115 V och ett 230 V-system parallellt.

Min "favorit" är Japan, som har 100V över hela ön, men halva kör med 50Hz och andra halvan 60Hz...
En av orsakerna till att konsekvenserna blev så tilltagna när de började stänga ner kärnkraftverk.

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, ganska långt ifrån det mesta, tycker jag.
T.ex nämns inte att Norge har både IT-system med 230V huvudspänning och TN-system med 400V huvudspänning. Inte heller att mittpunktsjordade enfastransformatorer är en vanlig sak i USA. Vad har dom för jordning i USA i detta fall? Jag antar att det är TN-C, fast de har ev lokala jordtag.
Tror man han betrakta det som TT, dvs ett lokalt jordspett. Om transformatorns mittuttag är jordat vid den vet jag inte. Det jag vet är att de kopplar ihop neutral och jord i centralen för att skapa TN-S precis som vi gör.

Även britterna kör mycket TT.

Mikael_L
Jag trodde att Norge körde TT i sina äldre elnät, men sen läste jag någonstans att det var IT.
Så jag forskade inte något mer, utan skrev bara det ... :thinking: :sweat:

Logad Logad skrev:
Tror man han betrakta det som TT, dvs ett lokalt jordspett. Om transformatorns mittuttag är jordat vid den vet jag inte. Det jag vet är att de kopplar ihop neutral och jord i centralen för att skapa TN-S precis som vi gör.

Även britterna kör mycket TT.
Och tyskarna om jag fattat det rätt. Nått med magnetfält ska vara fördel TT.

Däremot anser jag nog inte att man kan betrakta TT och IT som ungefär samma för ett TT-nät har jordad nollpunkt i trafon, vilket IT inte har

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag trodde att Norge körde TT i sina äldre elnät, men sen läste jag någonstans att det var IT.
Så jag forskade inte något mer, utan skrev bara det ... :thinking: :sweat:
De har båda typerna och TT är den minsta andelen av dem. I Danmark däremot är det vanligt med TT.

Vi har ju haft detta uppe många gånger på forumet och iblamd lite mer i detalj så sökfunktionen funkar.

Redigerat:
Det med olika spänning, järnverken kör med 500 V och ingen nolla, verkar som att inte jorden är med heller, vid ett jordfel så ringer en klocka ( och den stoppas trassel i ) Allt av metall är förbundet med kopparledning som fungerar som potensialutjämning, då stannar inte driften och då går man på 500 V, felet sökes lokalt och åtgärdas. Ett jordfel kan då tagas.

J jonaserik skrev:
Det med olika spänning, järnverken kör med 500 V och ingen nolla, verkar som att inte jorden är med heller, vid ett jordfel så ringer en klocka ( och den stoppas trassel i ) Allt av metall är förbundet med kopparledning som fungerar som potensialutjämning, då stannar inte driften och då går man på 500 V, felet sökes lokalt och åtgärdas. Ett jordfel kan då tagas.
Dessutom kör de väl med 16Hz?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.